92 410 läst ·
134 svar
92k läst
134 svar
Moving on med Movehome
Ah, tack ska ni ha! Betryggande att höra 😊👍!
Det är inte ovanligt att man reser hus ett par dagar efter gjutning.
Våran grund kommer stå ungefär 7-8 dagar i väntan på huset
Jag har köpt en avfuktare som jag kommer låta stå och brumma i huset under hela byggtiden.
Dels för att påskynda urtorkningen av plattan, samt själva stommen.
På tal om ytan, när dom hade grusat av ytan och satt it huset så tyckte vi att det såg pyttelitet ut.
Men ta fram tumstocken så ser du att det inte är så litet som det ser ut
Jag har köpt en avfuktare som jag kommer låta stå och brumma i huset under hela byggtiden.
På tal om ytan, när dom hade grusat av ytan och satt it huset så tyckte vi att det såg pyttelitet ut.
Men ta fram tumstocken så ser du att det inte är så litet som det ser ut
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ah, fint att höra!Östlund skrev:Det är inte ovanligt att man reser hus ett par dagar efter gjutning.
Men ta fram tumstocken så ser du att det inte är så litet som det ser ut![]()
Kanske borde kolla det där med avfuktare också...
Nästa gång vi besöker kommer garanterat tumstocken åka fram hehe 😃👍
Kul läsning och grattis till ert hus 
Är mitt uppe i mitt projekt nu, modell #21.
Vi gjorde stomresningen ca en 8-9 dagar efter dom gjutit. Va inga problem samt att de hade accelerator i betongen.
Se till att hyra en elpanna för att få igång golvvärmen i plattan så den torkar ur.
Lycka till och posta gärna fler bilder sen
Vi gjorde stomresningen ca en 8-9 dagar efter dom gjutit. Va inga problem samt att de hade accelerator i betongen.
Se till att hyra en elpanna för att få igång golvvärmen i plattan så den torkar ur.
Lycka till och posta gärna fler bilder sen
Jag vill förtydliga att detta avser tidpunkten vid varje årsskifte; om huset då är klart eller under uppförande. Eftersom vi byggde över årsskiftet och flyttade in först i slutet av mars så "åkte vi på" fastighetsskatten på 1 %.vilpi skrev:
Men vi har våra 15 fria år att se fram emot, bara med ett års senare start och en läropeng på drygt 16K...
Hallå där!
Så roligt
att höra från en Movehome byggare!!!
Och så fint att höra att det funkar så bra för er!
Då ligger ni steget före oss, har ni någon blogg eller tråd här på forumet som man kan ta del av? Vore jätte spännande att följa er!
Har sökt efter bloggare som bygger med Movehome men inte hittat någon, det är ju fortfarande så nytt...
Tack för goda råd!
😊/C
Så roligt
att höra från en Movehome byggare!!!
Och så fint att höra att det funkar så bra för er!
Då ligger ni steget före oss, har ni någon blogg eller tråd här på forumet som man kan ta del av? Vore jätte spännande att följa er!
Har sökt efter bloggare som bygger med Movehome men inte hittat någon, det är ju fortfarande så nytt...
Tack för goda råd!
😊/C
FreddaP skrev:Kul läsning och grattis till ert hus
Lycka till och posta gärna fler bilder sen![]()
Lite nyfiken hur de gått för er som byggt med movehome, ingen som har någon blogg eller någe man kan följa? Mvh
såg precis att ni håller på nu, trodde det var gamla inlägg 
Kul tråd! Håller själv på och bygger hus (inte jag personligen dock, men Hjältevadshus
)
Känner igen det där med oförutsedda markkostnader. Hade ett pris på 650.000 kr för markarbetet. Det inkluderade priset för grunden, markarbetet med grunden, röjning av tomt samt avlopp. Nu är priset uppe i 740.000 kr och grunden är inte klar ännu. Men nu verkar det inte som att det ska tillstöta mer saker som innebär merkostnader, men man vet aldrig...
Så här såg min grund ut igår:
Känner igen det där med oförutsedda markkostnader. Hade ett pris på 650.000 kr för markarbetet. Det inkluderade priset för grunden, markarbetet med grunden, röjning av tomt samt avlopp. Nu är priset uppe i 740.000 kr och grunden är inte klar ännu. Men nu verkar det inte som att det ska tillstöta mer saker som innebär merkostnader, men man vet aldrig...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå där Anna!
Gratulerar till husbygget 😊!
Ja, det är ju det som är så läskigt känner jag, att man aldrig kan känna sig riktigt säker med omkostnaderna! En sak är säker iaf, alla som ger sig in i det här bör lägga en ganska rejäl slant i utöverpotten 😁.
Och kul att du delar med dig av ert arbete! Såg ju fint ut 👍
Lycka till med allt 😃!
Gratulerar till husbygget 😊!
Ja, det är ju det som är så läskigt känner jag, att man aldrig kan känna sig riktigt säker med omkostnaderna! En sak är säker iaf, alla som ger sig in i det här bör lägga en ganska rejäl slant i utöverpotten 😁.
Och kul att du delar med dig av ert arbete! Såg ju fint ut 👍
Lycka till med allt 😃!
Anna1984 skrev:Kul tråd! Håller själv på och bygger hus (inte jag personligen dock, men Hjältevadshus)
[bild]
God morgon!
Så har man gjutit vår platta (i måndags). Den står nu med sprinklersystem så den ska torka långsamt. Antar att man undviker att få sprickor i plattan så vis?
En liten besvikelse dock, vi har stirrat oss blinda på kvällssolen och nu när sambon besökte tomten vid 08:00 tiden framgår det att vi inte har någon morgonsol 😢.
Nytaget bild från i morse utan sol 😟
Så har man gjutit vår platta (i måndags). Den står nu med sprinklersystem så den ska torka långsamt. Antar att man undviker att få sprickor i plattan så vis?
En liten besvikelse dock, vi har stirrat oss blinda på kvällssolen och nu när sambon besökte tomten vid 08:00 tiden framgår det att vi inte har någon morgonsol 😢.
Nytaget bild från i morse utan sol 😟
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt så. För att själva ytan ska härda rätt och bra är det bra att det nygjutna fuktigt, mest initialt.ChristinaH skrev:
Men sen har det med sprickbildning att göra, precis som du skriver. Man vill få ner tempen lite och förhindra för snabb uttorkning.
Vattna kan vara vettigt att hålla på med en 3-6 dagar som jag förstått. Dag 4 och efter räcker det nog med att bara dra på en ny vattenhinna 2-3 ggr/ dag.
Se även sist på denna sida:
http://www.veingebetong.se/betong/
Solen står dock högre på sommaren, det kanske blir bättre då.
Redigerat:
Hallå där!Mikael_L skrev:Exakt så. För att själva ytan ska härda rätt och bra är det bra att det nygjutna fuktigt, mest initialt.
Men sen har det med sprickbildning att göra, precis som du skriver. Man vill få ner tempen lite och förhindra för snabb uttorkning.
Vattna kan vara vettigt att hålla på med en 3-6 dagar som jag förstått. Dag 4 och efter räcker det nog med att bara dra på en ny vattenhinna 2-3 ggr/ dag.
Se även sist på denna sida:
[länk]
Solen står dock högre på sommaren, det kanske blir bättre då.
Tack för länken och för bra input, låter ju som det går rätt till 😊.
Ja och det är bara till att hoppas att solen kommer mer till sin rätt när vi närmar oss utesäsongen 😊.
Jag är av den bestämdaste uppfattningen att morgonkaffet/te helst ska intas på trappen i sällskap av morgonsolen ☀️☀️☀️.