C
Det har blivit dags att koppla in motorvärmaren, min tanke är att göra en "liten variant", vad tror ni om detta?

I mitt förråd där bilen står utanför har jag två stycken uttag, jag tänkte sätta en NEXA fjärrkontroll i ett av dem, där jag sedan skall koppla in min motorvärmare. Uttagen är kopplade via en jordfelsbrytare i centralen, borde jag sätta en extra extern efter NEXA:n ?

Så långt är ju allt ok och inga lagar rekommendationer bryts som jag förstår det.

Men
För att underlätta ytterligare så tänkte jag sätta ett utomhus uttag på väggen utanför förrådet, borra ett hål genom förrådsväggen och koppla in en sladd till mitt befintliga uttag. Alltså blir kopplingen såhär:
Befintligt uttag --> NEXA --> JFB? --> Hål genom vägg --> In i ett utomhusuttag --> Motorvärmare

Vad säger ni om detta, är det överhuvudtaget en fast installation? Och skulle det fungera att göra såhär, vad bör jag tänka på?

Via NEXAn avser jag alltså slå till motorvärmaren från huset.

Kommentarer?

Extra JFB är ej nödvändigt. Däremot kan det vara ide att lägga uttaget på en egen JFB så att ev. fel ej löser ut JFB för andra känsliga saker, om nu bef JFB skyddar t.ex. frysar eller värme.

Gummikabel in i uttaget kan jag inte svara på om det är tillåtet. Jag har sett den varianten nån gång men det är inget jag som elektriker skulle göra.

Möjligtvis kan jag tänka mig att man kan skulla kunna ta ett Eljo AquaStark en eller tvåvägs och byta ena ingången mot en dragavlastning och gå in med en gummikabel där. Men om detta blir enligt tillverkarens anvisningar vet jag inte. Man får iallafall gå UT från apparaten med en gummikabel på det viset.

Hmmm det är väl en fast installation om det är skruvat på väggen?
Klarar Nexa lasten?
Hadde oxå sett till att uttaget (om du gör det) går på egen JFB... för att slippa "försova dig" om all el i huset slocknar.

Gummikabel och fastmonterat uttag och stickpropp? Nej. Så får man inte göra. Det går att köpa mottagare för montering i dosa. Gör fast installation eller kör med en förlängningssladd. Den ska man kunna taga bort( man får inte dela den för att trä genom väggen).

C
Lysande

Jo jag misstänkte att det blir lite väl magstarkt att montera ett uttag, får fundera lite på det.

Problemet är att jag inte vill in o pilla i den befintliga elen. Och en elektriker för att göra detta kostar nog lite för mycket. (Ingen som har vägarna förbi Dalby och vill dra lite el för en 500 ing?)

Problemet är att det är 15 meter från mitt utomhus uttag och en förbannat lång kabel som kommer att ligga i vägen, när jag har bilen precis utanför förrådet.

Du får hänga kabeln. Då stör den ingen.

Knäckfrågan här är om man får mata en fast installation via anslutningskabel med stickpropp? Med stickproppen urdragen finns ju ingen skyddsjord längre, vad det nu skulle ha för betydelse. Och man vet inte vilken som är fas och nolla från gång till gång. Jag tror faktiskt att det är tillåtet om anläggningen är gjord för det.

Nu handlar den "fasta installationen" om ett enda uttag. Jag har svårt att se några risker med det, även om det luktar hempul lång väg. Och det är behörighetskrävande.

Om ingen har starka invändningar så skulle jag praktiskt fall lösa det så här: Stickpropp -> anslutningskabel (RKK el dyl) -> dosa med dragavlastning på insidan väggen -> installationskabel (EKK) -> uttag på utsidan.

Jag skulle faktiskt föredra en sådan hempullösning framför en lång lös gummikabel som går genom en dörrspringa etc ut till bilen.

En extra portabel JFB i uttaget är bra. Med bara lite tur löser den före JFBn i centralen, och bilen kommer förr eller senare att lösa JFBn.

En helt korrekt lösning innefattar ingrepp i anläggningen i någon form, vilket inte behöver vara så svårt. Det bästa vore styrning från huset, t.ex timer/manöver i huset och en ny kabel till uttaget utanför förrådet. En enklare lösning är den som kamilenski föreslår - fast ansluten mottagare i dosa.

C
Precis min tankegång. Ja det är hempul och ser ju fördjävligt ut, men det hade varit en väldigt praktisk lösning.

När det gäller JFB så eftersom jag tänkt mig fjärrstyrning så gör det ju ingenting om JFB bryter, jag är ju vaken och hemma.

Att hänga kabeln då menar du antar jag att man hänger upp kabeln på fasaden och det går ju faktiskt också, bra tanke det också. Ty uttagen på utsidan kan styras innifrån med brytare, så slipper jag en Nexa... Det vore kanske det bästa faktiskt...

Tack för inputen!

Bo.Siltberg skrev:
Knäckfrågan här är om man får mata en fast installation via anslutningskabel med stickpropp? Med stickproppen urdragen finns ju ingen skyddsjord längre, vad det nu skulle ha för betydelse. Och man vet inte vilken som är fas och nolla från gång till gång. Jag tror faktiskt att det är tillåtet om anläggningen är gjord för det.

Nu handlar den "fasta installationen" om ett enda uttag. Jag har svårt att se några risker med det, även om det luktar hempul lång väg. Och det är behörighetskrävande.

Om ingen har starka invändningar så skulle jag praktiskt fall lösa det så här: Stickpropp -> anslutningskabel (RKK el dyl) -> dosa med dragavlastning på insidan väggen -> installationskabel (EKK) -> uttag på utsidan.

Jag skulle faktiskt föredra en sådan hempullösning framför en lång lös gummikabel som går genom en dörrspringa etc ut till bilen.

En extra portabel JFB i uttaget är bra. Med bara lite tur löser den före JFBn i centralen, och bilen kommer förr eller senare att lösa JFBn.

En helt korrekt lösning innefattar ingrepp i anläggningen i någon form, vilket inte behöver vara så svårt. Det bästa vore styrning från huset, t.ex timer/manöver i huset och en ny kabel till uttaget utanför förrådet. En enklare lösning är den som kamilenski föreslår - fast ansluten mottagare i dosa.

De finns ju faktiskt mottagare för att styra uttag som man sätter i en dosa. Alltså de seriösa alternativet:

Kabel fast ansluten i uttaget inne (inte med stickpropp) in i en dosa där man sätter mottagaren, ut därifrån med kabel, genom väggen till ett kapslat uttag ute.

OBS, kolla att fjärrströmbrytaren verkligen orkar med strömmen från motorvärmare + kupévärmare!

En variant som jag tror faktiskt är helt laglig är att montera ett vanligt uttag på utsidan av förrådet, dra en lämplig installationskabel (EKK eller EKLK) genom väggen och på insidan motera ett blått enfas CEE-intag, alltså modellen med stift (ser ut som motorvärmarkontakten på vissa bilar). Exempelvis Clas Ohlson 32-3395. Mellan den kontakten och din fjärrströmbrytarmottagare ansluter du sedan en kabel ed CEE-sladdhona (t.ex. Clas Ohlson 32-5409) och vanlig jordad stickpropp.

Installationen blir ungefär som för en liten manskapsbod (tänk toalett på byggarbetsplats).

Vad TS föreslår i första inlägget är att sätta en NEXA i ett vanligt vägguttag och sedan en skarvsladd ut genom väggen.

Om man nu sätter en uttag på skarvsladden som enkelt går att fästa på väggen gör väl inte det hela sämre.
Får man nu inte dra sladden genom ett hål i väggen så får man väl klämma den i dörren istället.

Ibland kan tolkningen av vissa föreskrifter slå väldigt konstigt.

Protte

prototypen skrev:
Vad TS föreslår i första inlägget är att sätta en NEXA i ett vanligt vägguttag och sedan en skarvsladd ut genom väggen.

Om man nu sätter en uttag på skarvsladden som enkelt går att fästa på väggen gör väl inte det hela sämre.
Får man nu inte dra sladden genom ett hål i väggen så får man väl klämma den i dörren istället.

Protte
Genom dörren, fönstret, kattluckan eller annat större hål som möjligtgör att den kan plockas bort är ok.

prototypen skrev:

Protte
Sladdar och skarvuttag är att se som en tillfällig lösning. Finns nog ingen som förespråkar att man ska ha en skarvsladd liggandes i kläm i en dörröppning?

Åtminstonde när jag kollade för typ 5 år sedna så fanns det ingen Nexa som tålde lasten från motorvärmare och kupévärmare. Jag gjorde då en lösning med Nexa (i dosa) och ett relä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.