Hej
Jag har en motorskyddsbrytare till min (trefas) djupvattenpump. Den byttes för två år sedan och har fungerat felfritt fram till för ca två veckor sedan. Det är kapslad (IP65) och sitter utanpå pumphuset.
Nu har den både förra veckan och denna veckan löst ut när jag har kört diskmaskinen. Två gånger på två veckor, men har har kört diskmaskinen oftare än så. Varje gång har alla faser fungerat och det har räckt med att återställa den med knappen så har allting fungerat felfritt fram till nästa gång. Varje gång jag har återställt den så har den jobbat en stund med att bygga upp trycket till ca 4 bar. Inga problem med det och fungerat felfritt några dagar. Den är ställd på 1,6 amp, för det är en ganska ytlig brunn.

Har någon nån idé på vad det kan vara? Dålig kontakt? Vatten någonstans i systemet efter skyfallen? Ställa strömmen lite högre?
Väldigt störande att det händer med så långa ojämna mellanrum, samt är bara att återställa med knappen så funkar allt ett par dagar till.

Panor82
Hittar inga direkta svar hos schneider tex.
Men killgissar lite iaf, fasbortfall? Snedbelastning och spänningsfall på ena fasen när diskmaskin och kanske andra förbrukare på den fasen går? Vet inte hur känsliga motorskyddsbrytare är.

Redigerat:
När, mer exakt händer det? När DM tar in vatten eller när den värmer vattnet?
Händer det aldrig när ni spolar vatten med högt flöde en stund likt diskmaskinen?

En vanlig orsak till att motorskyddet för vattenpumpar löser brukar vara för lie luft i hydrofor/hydropress. Det får till följd att pumpen slår av och till och kort intervall, det innebär att det går startström (som är mycket högre än driftström) genom motorn hela tiden.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Edit: svar till Bo

När den tar in vatten för tvättprogrammet, men jag vet inte om den värmer det samtidigt.

Har aldrig hänt när jag har duschat, eller vattnat trädgården exempelvis

E elmont skrev:
En vanlig orsak till att motorskyddet för vattenpumpar löser brukar vara för lie luft i hydrofor/hydropress. Det får till följd att pumpen slår av och till och kort intervall, det innebär att det går startström (som är mycket högre än driftström) genom motorn hela tiden.
Intressant. Då ska man fixa en tryckmätare för bilventil bara.

Hur ser ditt vattensystem ut? Hur ofta slår pumpen till när du tappar vatten?

E elmont skrev:
Hur ser ditt vattensystem ut? Hur ofta slår pumpen till när du tappar vatten?
Jag har aldrig undersökt det egentligen, eftersom det aldrig har krånglat tidigare. En 80-liters hydropress med tillslag på 2 bar och frånslag på 4 bar.
Borrhål på 20 meter.

Men en gång fyllde jag en badtunna på ganska många hundra liter utan program. Duscha länge har aldrig varit nåt problem. Jag bor själv ska väl tilläggas.

Det enda unika med diskmaskinens vattenpåfyllning är att magnetventilen orsakar ganska många tryckstötar (den fyller ganska mycket, sedan lite mindre, lite mindre osv tills den är nöjd)

Stoppa vattenpumpen, öppna en kran och töm ur vattnet, kolla vilket tryck du har i "bilventilen", fyll ev luft till 90% av tillslagstrycket (ca 1.8 bar).
Slå på pumpen igen.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Stoppa vattenpumpen, öppna en kran och töm ur vattnet, kolla vilket tryck du har i "bilventilen", fyll ev luft till 90% av tillslagstrycket (ca 1.8 bar).
Slå på pumpen igen.
Du verkar ha rätt, det verkar vara det felet, trycket är långt under 1,8/1,9 bar. Nu ska jag bara ordna fram en kompressor eller cykelpump så att jag fylla upp trycket igen.

Men varför i hela friden löser motorskyddsbrytaren av för lågt hydropresstryck, jag förstår inte logiken i det..:thinking:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Pumpen kommer att starta och stoppa med en mycket kort intervall och vid varje start drar pumpen mycket mer än om den få gå hela tiden. Just i startögonblicket är det under en kort tid nästan som kortslutning i motorn.
Ps
Vid avsaknad av tryck/luft i blåsan trycks den ihop mycket snabbt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kan man tänka sig att du har spänningsfall på en fas om vattenpumpen går samtidigt som diskmaskinen drar mycket ström ? Kanske sjunker spänningen så pass mycket att pumpen därmed försöker dra så många ampere från den fasen att det överstiger dom 1,6 A ?

E elmont skrev:
Pumpen kommer att starta och stoppa med en mycket kort intervall och vid varje start drar pumpen mycket mer än om den få gå hela tiden. Just i startögonblicket är det under en kort tid nästan som kortslutning i motorn.
Ps
Vid avsaknad av tryck/luft i blåsan trycks den ihop mycket snabbt.
hydropressen som satt här när jag flyttade in var helt trasig, då slog pumpen på och av typ varannan sekund (fast motorskyddsbrytaren slog inte av, nu är iofs motorskyddsbrytaren utbytt till modernare variant). Nu flyter vattnet väldigt jämt, det är bara tryckstötarna från diskmaskinen som verkar kunna lösa ut motorskyddet. Så det skulle vara just tryckstötarna vilka nu inte absorberas av hydropressen som triggar frekventa start och stop?

Slog inte motorskyddet av måste det vara för högt ställt och tryckstötarna påverkar inte motorskyddet mer än indirekt utan dom påverka tryckströmbrytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.