Motorskyddet till vattenpumpen slår ifrån 2 till 3 ggr/dag

974 läst  50 svar

1. L
    Medlem · Nivå 18
    Du har rätt men lik F-B-N löser den ut , ejektorpumpar är snälla och drar inte mycket
    men något rackartyg är det
    Koncentrerade mig bara på det

2. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Ja om du känner dig bekväm med hur det görs är det inget dåligt test. Om du har kran öppen så du ligger kring 3-4 bar när du kör kontinuerligt och skyddet inte löser ut inom 10-15 min vid några upprepade körningar kan vi nog friskförklara den delen.

Och till Liteavvarje får jag säga sluta ge oriktiga råd kring motorskydd och hur de ska vara inställda i förhållande till märkströmmen. Det är alltid fel att ställa dem högre än märkdata mindre kan man i undantagsfall välja men i princip alltid lika.

Mikael_L, Keld och Bo.Siltberg gillar
  3. M
    Medlem Nivå 2
    Nej när du säger så är jag inte helt 100 längre:) men alla har sagt att det är en sugande pump:)

4. L
    Medlem · Nivå 18
    Oriktiga råd som du säger är det nog inte , ett konstant uttag av maxbelastning på en motor
    med ett MSK som ställs på det värdet kommer att lösa ut för tidigt där av en förhöjd inställning för att säkerställa driften , har aldrig haft problem med det , varje MSK ska kontrolleras så det löser inom 30 sek , om det inte gör ska värdet ändras , men hur många gör det , jag gör det ,
    det heter egenkontroll

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 22
    Låt oss avrunda med att man alltid ställer motorskyddet enligt märkströmmen på motorskylten, inte högre än så.

Pumba, RoBo, GK100 och 3 till gillar
  6. GK100
    Medlem · Nivå 16
    Jo det är oriktigt men jag tjafsar inte med dig eftersom TS vill ha rent från sidospår.

7. K
    Medlem · Nivå 6
    Vanligaste felet, enligt min erfarenhet, när ett motorskydd plötsligt börjar lösa ut i tid o otid utan mätbar orsak, är att det är just motorskyddet som är trasigt, men i felsökningens värld är inget skrivit i sten.
    I dom fallen jag vet om orsaken, har dom oftast varit utsatt för höga strömstötar upprepade gånger.

Redigerat
  8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag tycker nog också motorskyddet låter som huvudmisstänkt.
    Då motorn drar lika mycket, samt rimlig, ström på varje fas.

Annars skulle det kanske kunna vara något slags motorfel som uppstår intermittent

Jag fattar typ inte vad för fel det skulle kunna vara på tryckströmbrytaren som gör att motorskyddet löser. Men en tryckströmbrytare kostar väl inte så väldigt mycket så man kan ju prova byta den först om man vill.

Sen hör jag också till den falangen som bestämt hävdar att ett motorskydd ska ställas på exakt motorns märkström, vare sig mer eller mindre.
    Vill någon försöka få mig av annan åsikt, skapa en tråd om det, och hänvisa mig dit så fortsätter vi där.

9. P
    Medlem Nivå 3
    Vi plockade isär den sista tryckbrytaren vi bytte. Och kunde se att på ena kontaktytan så var det mer bränt än på dom andra. Och kände man på fjäderbelastningen så var det nästan obefintlig på en kontaktyta.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag sällar mig även här till keld's åsikt, när det gäller skumma fel och felsökning är inget skrivet i sten.
    Själv skulle jag mest misstänka motorskyddet, men jag är inte helt främmande att det kan vara något annat, t.ex. tryckströmbrytaren. Några framför ju dessutom en rimlig teori över detta.
    Märkligare fel har man ju hittat.

11. M
    Medlem Nivå 2
    Tack för alla svar och tips jag ska undersöka detta under helgen.
    Återkommer med besked:)

12. M
    Medlem Nivå 2
    Hej igen,
    Tyvärr har min kompis som är elektriker inte haft tid att meka med motorskydd och tryckströmbrytare mm nu i helgen:) och jag vill inte ge mig på det själv men hoppas kunna göra en grundlig undersökning i veckan.
    MEN jag kom på en sak som jag glömt att nämna, jag vet inte om det har med nåt att göra men för typ 2 månader sen så började det lukta om varmvattnet. Det var bara varmvattnet det luktade om, det luktade typ gummi. Det har aldrig luktat så förut och har slutat luktat nu när motorskyddet börjat slagit ifrån.
    Vet som sagt om det har nåt samband men tänkte jag skulle nämna det iaf och även om det inte har nåt samband med just motorskyddutlösnings problemet. Så kan någon har en idé vad det kan ha berott på?

13. L
    Medlem · Nivå 18
    Knepigt det med lukt på VV , lukt kan det bli om pumpen går varm i pumpdelarna , om den går mot mottryck ( stänger inte av sig med tryckströmbrytaren ) , men verkar lite långsökt här .
    Du säger slutat nu när det inte fungerar riktigt , mystiskt ,
    Vilket fabrikat och typ av VVB har du ? Det brukar sitta en offeranod i dom, och den kan vara slut , det beror helt på vilken kvalitet som är på vattnet , vad som blir med lukt , även det här kan vara långsökt
    Mer info behövs

14. M
    Medlem Nivå 2
    Varmvattenberedaren är en 300 liters Metro Therms den är bara typ 6 månader gammal

15. L
    Medlem · Nivå 18
    Då är det en VVB med gråa delar på framsidan och en rektangulär termostat enhet nere till höger
    Dom har en offeranod i magnesium i sig och om vattnet innehåller någon form av mineral
    det behövs inte mycket , så kan det bli lukt när den offrar sig ,
    Den sitter på topp i en 25 rörgänga har jag för mig under en plastplugg . du kan ringa
    Thomas på Metrotherm 0480-420 730 och prata med honom , han vet det mesta .
    Tipset kommer från garantigubben mellansverige

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: