4 427 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Motorskydd utan kontaktor
Har en liten 0.75kw 3-fas motor jag tänkte använda till ett spånsugsprojekt och kontaktorer är ju så förbaskat dyra, skaffade en till min 4kw motor då den ska driva en rikt och planhyvel och där är det väl bra att ha.
Men jag tycker att lika gärna kunde man ha ett skilt överbelastningskydd (kallas visst för handmanövrerat motorskydd) och en vanlig 3-polig brytare, samma funktion uppnådd i slutändan till billigare pris. Nog borde det väl funka så?
Är det ens så man behöver överbelastningsskydd till vad som egentligen är en stor fläkt? Vissa har sagt att dom bara kör med brytare till vissa motorer, beroende på vad dom används till.
Alternativt ser ju detta ut som en riktigt billig kontaktor? Något att undvika?
http://www.elbutik.se/product.html/termomagnetiskt-overstromsskydd-2?category_id=1882
Men jag tycker att lika gärna kunde man ha ett skilt överbelastningskydd (kallas visst för handmanövrerat motorskydd) och en vanlig 3-polig brytare, samma funktion uppnådd i slutändan till billigare pris. Nog borde det väl funka så?
Är det ens så man behöver överbelastningsskydd till vad som egentligen är en stor fläkt? Vissa har sagt att dom bara kör med brytare till vissa motorer, beroende på vad dom används till.
Alternativt ser ju detta ut som en riktigt billig kontaktor? Något att undvika?
http://www.elbutik.se/product.html/termomagnetiskt-overstromsskydd-2?category_id=1882
En motor som man "övervakar" hela tiden behöver man inget motorskydd på, men det kan ju vara bra att ha i alla fall. Vad du söker heter motorskyddsbrytare och så ska du ha en passande kapsling, det finns naturligtvis motorskyddsbrytare som redan är färdigmonterade i en passande kapsling.
Jag trodde en motorskyddsbrytare var ett annat ord för en kontaktor? Söker jag på motorskyddsbrytare så ser jag bl.a. sidor som säljer precis samma DinLine produkt som i länken i mitt inlägg, som jag trodde var en kontaktor? Eller vad är skillnaden isåfall?
En Motorskyddsbrytare är oftast mekanisk och slår ifrån med hjälp av t.ex. 3st bimetaller (1/fas) som känner temperaturen(=strömmen). En Kontaktor är (oftast) ett monostabilt stort "relä", som har en separat manöverström till spolen. Det finns dock Motorskyddsbrytare som innehåller en kontaktor, men då pratar vi ganska stora effekter.
Det som du länkade till är vad du söker, till det behöver du en passande kapsling. Billigare än din länk hittar du knappast då det är ett av dom billigare lågprisfabrikaten. Motsvaranda av "finare" fabrikat kostar minst det dubbla eller kanske tredubbla.
Den andra typen heter KONTAKTORMOTORSKYDD och är oftast en kontaktor med ett motorskydd påmonterat. Priset på en sådan brukar ligga på det dubbla vid samma kvalitetsnivå.
Den andra typen heter KONTAKTORMOTORSKYDD och är oftast en kontaktor med ett motorskydd påmonterat. Priset på en sådan brukar ligga på det dubbla vid samma kvalitetsnivå.
Just vid farliga verkstadsmaskiner är det en fördel att använda kontaktormotorskydd kopplad som en nollspänningsutlösare med återfjädrande startknapp och stoppknapp kompletterat med nödstopp. Då kan inte motorn självstarta efter ett stömavbrott.
Klicka här för att svara