Jag behöver fälla en del träd på min mark men har ännu inte motorsågskörkort. Min bror har motorsågskörkort och arbetar med trädfällning i egen firma och vill hjälpa mig. Som jag förstår reglerna behöver jag inte ha körkort för att fälla träd ensam på min mark, men så fort jag fäller träd tillsammans med någon som ej är en familjemedlem (och syskon räknas tydligen inte som familj om man inte delar hushåll?!) måste båda ha körkort.
Är nyfiken på vilka arbeten som avses då båda måste ha körkort, om man ska följa reglerna? Är det om båda sågar med motorsåg? Eller får min bror såga med sågen men jag är med i skogen och tittar på? Får jag vara hantlangare och dra grenar?
Är nyfiken på vilka arbeten som avses då båda måste ha körkort, om man ska följa reglerna? Är det om båda sågar med motorsåg? Eller får min bror såga med sågen men jag är med i skogen och tittar på? Får jag vara hantlangare och dra grenar?
Du behöver ingett då du gör arbeten för dig själv och din bror räknas in i familjen även om han inte skulle haft körkort..J jannejanzon skrev:Jag behöver fälla en del träd på min mark men har ännu inte motorsågskörkort. Min bror har motorsågskörkort och arbetar med trädfällning i egen firma och vill hjälpa mig. Som jag förstår reglerna behöver jag inte ha körkort för att fälla träd ensam på min mark, men så fort jag fäller träd tillsammans med någon som ej är en familjemedlem (och syskon räknas tydligen inte som familj om man inte delar hushåll?!) måste båda ha körkort.
Ska du hjälpa någon mot betalning ja då måste man ha det men det gäller inte i ditt fall..
Jag tänkte att syskon självklart räknas till familjen tills jag läste Säker skogs tolkning av reglerna, se svar på punkt 6 här https://sakerskog.se/2562-2/J Jansson69 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säker skog ger jag inte mycket för.
Såhär säger AFS 2012:1
”Till vem riktar sig föreskrifterna
3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap.arbetsmiljölagen (1977:1160) fnns bestämmelser om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla dessa personer.
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i:”
https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf
3 § Arbetsgivaren har ansvaret för att dessa föreskrifter följs. I 1 och 3 kap.arbetsmiljölagen (1977:1160) fnns bestämmelser om skyldigheter i vissa avseenden för andra än arbetsgivare. Dessa föreskrifter ska i tillämpliga delar även gälla dessa personer.
Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan anställd undantas från bestämmelserna i:”
https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf
Tack för hänvisning till afsen 👍 Jag tror det löser sig med trädfällningen, men vill gärna förstå regelverken.J Jansson69 skrev:Säker skog ger jag inte mycket för.
[länk]
Eller skulle avverka på egen fastighet för belopp som kan ses som skogsverksamhet, men vilket idag för det mesta görs maskinellt.J Jansson69 skrev:
Sedan har aldrig regelverket prövats i rättsinstans för privatperson när diskussionen varit uppe tidigare i trådar.
Nja läste du inte AFSen jag citerade?A AndersS skrev:
Tar det igen:
Alltså även om man är företagare så fråntas man när man gör arbete för sig själv..J Jansson69 skrev:
Alla dessa regler/lagar gäller när man gör något yrkesmässigt, vi kan ta asbest eller användandet av stege båda dom är reglerade för någon som yrkesmässigt arbetar med dom medans hemma får man göra som man vill riva asbest utan tillstånd klättrandes på en stege 5m upp i luften, hade ett företag gjort det så hade det blivit stoppat och förmodligen belagt med sanktionsavgifter😉
Var nog ett tag sedan detta var uppe för tolkning i trådar och då dök detta upp för ägare av skogsfastighet och betydelsen av att låta någon icke släkting t.ex. hugga sin ved på skogsfastigheten, vilket hamnade under tveksamhet utifrån att fastighets kunde ses ha nytta av det även om man inte behövde betala för veden.J Jansson69 skrev:
Däremot om man t.ex. röjde/gallrade för siktgata om man hade jakträtt på annans fastighet var tolkningen att det kunde göras. Men noterades att ingen av fallen hade prövats rättsligt.
Så svaret blir det finns flera/många tolkningar gällande privatpersons arbete utanför egen fastighet och det har inte prövats rättsligt.
Senast det var en längre dialog klippte jag in denna artikeln.
Rätt eller fel, och som det anges är det inte helt tydligt, gäller även idag.
En tolkning
Det viktigaste är trots allt inte körkortet utan att man har tillräcklig kunskap för det man gör
och att man vet när man ska ta hjälp, men att man också använder rätt skyddsutrustning!
Rätt eller fel, och som det anges är det inte helt tydligt, gäller även idag.
En tolkning
Det viktigaste är trots allt inte körkortet utan att man har tillräcklig kunskap för det man gör
och att man vet när man ska ta hjälp, men att man också använder rätt skyddsutrustning!
det är massor av förskrifterJ jannejanzon skrev:
Lag och förordning gäller
afsarna gäller anställda
sen finns det olika certifieringar som skogsägarna kan ta frivilligt
dock kan det bli tvingande beroende på uppköpare
kort
din skog du gör vad du vill med ditt timmer
sen är det ju bra om man vet hur man gör viket man lär sig på de olika motorsågskurserna
och använder adekvata skydd (ej kådisar)
Arbetsmiljöverkets lagar gäller inte direkt konsumenter, utan de reglerar arbetsmiljön för
arbetstagare och arbetsgivare. Däremot kan Arbetsmiljöverkets regelverk indirekt påverka konsumenter genom att ställa krav på hur produkter tillverkas och säljs, till exempel att maskiner och varor måste vara säkra att använda för både arbetstagare och konsumenter. Dessutom har du som privatperson ansvar för arbetsmiljön vid vissa typer av jobb du beställer, som exempelvis bygg- eller renoveringsprojekt i form av att en konsument är byggherre..
arbetstagare och arbetsgivare. Däremot kan Arbetsmiljöverkets regelverk indirekt påverka konsumenter genom att ställa krav på hur produkter tillverkas och säljs, till exempel att maskiner och varor måste vara säkra att använda för både arbetstagare och konsumenter. Dessutom har du som privatperson ansvar för arbetsmiljön vid vissa typer av jobb du beställer, som exempelvis bygg- eller renoveringsprojekt i form av att en konsument är byggherre..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oavsiktligt misstag i frågeformuläret vid försäljning – vad gäller nu?
Köpa & Sälja hus -
Vad gäller vid tvistemål mellan grannar
Juridik -
Vad gäller vid installation av ugn och micro?
El -
Vad gäller vid spärrmålning
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad gäller för jord- och skogsbruksfastighet vid vägförrättning?
Juridik