14 295 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Motorsåg startar ej
Aaa jag är så förbaskat tacksam haha
Hade jag gått till järnia med den så hade jag fått lämna in den med all säkerhet! Och dyrt hade det säkert kunnat bli med! han på cramo sa att de kostade 300kr för att ställa en diagnos på problemet efter inlämning. Och det är bara diagnosen 
Redigerat:
Hallå skogsmullar! Jo motorsågen går riktigt fint nu, men jag har ett problem, att den sen idag inte sprutar olja..så kedjan och svärdet och hela den biten förblir torr och apparaten blir het. Kedjan har också börjat släppa nu, så när jag sågar i bara ett par sekunder så blir kedjan jätte slapp. Jag har märkt att det beror lite på att mutten som håller fast slagskyddet men om jag skruvat åt den riktigt tajt, då kläms kedjan fast så att man inte kan såga alls. Motorn kan då inte ens få den att gå, så den stängs av. och samtidigt om jag skruvar upp den en liten aning så blir kedjan lös men när man sen sågar så börjar mutten skruvas ut när motorsågen vibbrerar, så att slagskyddet hänger allt lösare och lösare och mutten ramlar till slut av och också slagskyddet lika så, så jag blir tvungen att stanna sågen innan det händer. osv........ jag har försökt spänna kedjan och i kombination med den där muttern...men det hjälper inte. Och varför det inte kommer ut nån olja till kedjan vet jag inte alls 
Nu har jag varit hos min mamma för andra gången (1 timme restid dit) utan att kunna använda den här motorsågen till att kapa ner de där 4 små stubbarna som jag hade tänkt
Det första jag gjorde när jag kom dit var att gå loss på den största stubben som är ungefär lika bred som svärdets längd plus 20cm till. Inte så långt efter att jag började så blev sågen väldigt varm och jag såg att det kom pytte lite rök någonstans ifrån, men jag tänkte att det kanske bara var friktion från kedjan mot träet.....och när jag stängde av den efter en stund för att hela motorsågen blev så varm att jag kände att den behövde en pause så såg jag att sågen var helt torr liksom.....
Funderar på om det kan vara så att det sitter en liten slang som motoroljan pumpas över med till kejan, och att den kanske har smält för att motorn blev varm?
jag kollade i oljetanken så att det finns olja olja kvar där och det gjorde det, men jag fyllde på bara för säkerhets skull.
jag vet inte vad som har hänt och det är enormt frustrerande....
Jag har beslutat mig för att gå på en motorsågutbildning. - Det här är ju pinsamt! =P
Men det kan ändå kanske vara bra att få ordning på det här problemet med sågen innan utbildningen så att man inte kommer dit med en trasig motorsåg och då blir tvungen att förklara sig hur man lyckats paja till det med en så bra och rejäl proffsmaskin som denna Huskvarnan ändå egentligen är (enligt han på serviceverkstaden på cramo)...
Nu har jag varit hos min mamma för andra gången (1 timme restid dit) utan att kunna använda den här motorsågen till att kapa ner de där 4 små stubbarna som jag hade tänkt
Det första jag gjorde när jag kom dit var att gå loss på den största stubben som är ungefär lika bred som svärdets längd plus 20cm till. Inte så långt efter att jag började så blev sågen väldigt varm och jag såg att det kom pytte lite rök någonstans ifrån, men jag tänkte att det kanske bara var friktion från kedjan mot träet.....och när jag stängde av den efter en stund för att hela motorsågen blev så varm att jag kände att den behövde en pause så såg jag att sågen var helt torr liksom.....
Funderar på om det kan vara så att det sitter en liten slang som motoroljan pumpas över med till kejan, och att den kanske har smält för att motorn blev varm?
jag kollade i oljetanken så att det finns olja olja kvar där och det gjorde det, men jag fyllde på bara för säkerhets skull.
jag vet inte vad som har hänt och det är enormt frustrerande....
Jag har beslutat mig för att gå på en motorsågutbildning. - Det här är ju pinsamt! =P
Men det kan ändå kanske vara bra att få ordning på det här problemet med sågen innan utbildningen så att man inte kommer dit med en trasig motorsåg och då blir tvungen att förklara sig hur man lyckats paja till det med en så bra och rejäl proffsmaskin som denna Huskvarnan ändå egentligen är (enligt han på serviceverkstaden på cramo)...
Redigerat:
Börja med att skruva bort svärdet och se om det sitter skit i spåret som ser till att oljan kan tryckas ut i svärdet.
Passa även på att kolla motsvarande hål i själva sågen.
Jag antar att man (på ett säkert sätt) kan starta sågen utan svärd och kedja, och att man då borde kunna se om det trycker ut olja där.
Hade du ingen manual?
Tror att det finns på husqvarnas hemsida...
Edit: att kedjan slackar beror troligtvis på att den expanderar av värmen som utvecklas när du kör kedjan utan olja.
Passa även på att kolla motsvarande hål i själva sågen.
Jag antar att man (på ett säkert sätt) kan starta sågen utan svärd och kedja, och att man då borde kunna se om det trycker ut olja där.
Hade du ingen manual?
Tror att det finns på husqvarnas hemsida...
Edit: att kedjan slackar beror troligtvis på att den expanderar av värmen som utvecklas när du kör kedjan utan olja.
Redigerat:
Ska du INTE använda !!!Armin Ina skrev:
Det ska vara sågkedjeolja, tex denna
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Tillbehor/Sagkedjeolja-36813/
Ahaaa! Ajdå!Alfredo skrev:
Jag provade att skruva loss kedja och svärd och köra motorn helt utan såg och då kommer det olja som det ska ut hålet. Jag har tagit och rengjort svärdet och runt hålet och så vidare nu så att det ser bra ut, men jag ska nog låta bli sågen helt o hållet nu tills jag går den där utbildningen....haha....
Och jag ska givetvis byta till den där oljan som finns på länken istället tack för tipset hehe!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg