Vulcan61
Märkte detta idag att kedjan började ryka och brännmärken i trät. Kommer inte någon olja alls. Vad kan det vara är fel? Lätt fixat?

Claes Sörmland
Klassikern är ju att miljövänliga vegetabiliska oljor härdar till vax vid förvaring av motorsågen och sätter igen oljekanalen. Rensa kanalen är då lösningen. Jag som inte hade någon tryckluft och liknande fick hälla lacknafta i oljetråget och vänta några veckor. Sen tog sig oljan igenom igen. Nu kör jag bara mineralolja till sågen (som ju mest ligger på förvaring).

• Gilla
yman52 och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
Stämmer nog Claes. Har kört med veg olja. Har stått stilla flera år så ha nog satt igen sig. Ska ja tömma all olja sedan köra tryckluft i hålet där man Fyller på oljan eller? Om det nu funkared.luft tryck annars få ja köra lack knafta också kanske

MultiMan
Jag har aldrig fått stopp internt med bioolja utan endast de yttre delarna i kontakt med syre, så oxiderar den vegetabiliska oljan. Då dushar jag lite lagom med brakeclean samtidigt som jag kör lite försiktigt så lossnar alla gegga efter vinterförvaringen. Funkat bra i över tio år, men from nästa år blir det Stihls syntetolja istället för att slippa detta.

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Hällde lite lacknafta och körde med tryckluft i oljetråget. Börja släppa lite nu märker jag

Vulcan61
Låter smart med brakeclean

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.