Sir James Sir James skrev:
Mycket träd som har fallit nu!
Hur många har motorsåg i bilen ?
...
Ett gäng tidigare kollegor från Värnamo/Bor-trakterna spanade in en annan småländsk kollegas nya Lexus. Förvånat konstaterade de ”- Var har du motorsågen?!” när de tittade i bakluckan. Alla smålänningar skall nämligen alltid ha en startklar motorsåg i bilen. Enligt uppgift.;)

Redigerat:
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Ska gå ut och ta hand om lite vindfällen nu, men då tar jag motorsågen i traktorn istället.. . Vindfällen nära en gammal skjulbyggnad med skog i bakgrunden under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bara 90m ut till länsvägen så jag brukar aldrig bry mig om att ha sågen i bilen. På länsväg/motorväg får andra röja.

/Andreas

Hade det bara varit sågen man behövde ha med hade det varit en sak, men som Heimlaga påpekar är det en hel del som kommer till, inte minst i form av skyddskläder som är rätt skrymmande.

Så vet man att man ska ut på småvägar i/direkt efter en storm kan det vara läge att ta med stora paketet, men annars inte. I onsdags morse när jag behövde ge mig ut på en 15-milatur direkt efter att stormen hade dragit förbi funderade jag på behovet, men då jag bara har en kilometer ut till en större riksväg och skulle hålla mig till den typen av vägar fick det vara.

Här kan dock 2+1-vägarna vara problematiska, på en sån kan man ju fastna mellan räckena vid en vindfälla trots att det är en stor väg. Men givet hur mycket säkrare landsvägskörningen blivit med dem är det sånt man får ta.

Sir James Sir James skrev:
Hur ofta slår vindfällen tillbaka när man börjar kapa ?
Tänkte bara dela en bra utbildningsfilm om stormfälld röjning som ligger på Youtube

• Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Tack för filmlänken.

Jag lärde mig faktiskt en ny metod....... jag har alltid löst ut stora spänningar med yxa på samma vis i princip men han gjorde det mycket snabbare med motorsåg på ett vis som jag aldrig hade kommit på.

Jag har inte vågat berätta hur jag brukar göra, men jag ser av filmen att jag inte var så jättelångt ifrån, men en liten bit... De slösar bort onödiga decimetrar fint virke i filmen ;)

Cheesen
I så fall lär de bura in mig endå för kofoten och järnspettet och skyffeln och kniven och all annan nödvändig utrustning i bilen....... nej skall vi börja följa såna där lagar går det inte att leva.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
I så fall lär de bura in mig endå för kofoten och järnspettet och skyffeln och kniven och all annan nödvändig utrustning i bilen....... nej skall vi börja följa såna där lagar går det inte att leva.
Om du inte är hög samt inte erkänner att du ämnar använda verktygen som vapen är det nog ingen fara.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Om det är planerat att användas som vapen är det brott. Kan ju lika gärna vara en penna

• Gilla
Sir James
  • Laddar…
Har alltid lilla byggsågen i bilen Dolmar Ps32 ^^

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag brukar hålla motorsågen med bara en hand då ;)
Vänster eller höger

Höger. Vänster håller jag för ögonen med ;)

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur gör den som kan? I vilken ordning ger man sig på ett träd?
Man börjar med att kvista. Då brukar man se vad nästa steg blir.

Jo jag såg på filmen, bra info där. Också tydligt att det där inte är något för trädfällarrookisar så jag håller mig borta från träd som inte växer rakt upp....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.