Har en motorsåg som ska ha oljeblandad bensin. Senast jag använde den var i somras. Har en dunk som jag brukar använda enbart till sågen men minns inte om jag då blandade upp den med olja eller bara fyllde den. Förstår ju att det inte är bra att köra utan oljan, men vad händer om jag nu (för säkerhets skull) blandar olja i dunken och den redan var blandad - dvs sågen får dubbelt så mycket olja i bensinen som den ska ha. Är det lika illa?

Den tar antagligen inte skada av för mycket olja men den kommer ryka mycket och kan bli lite svagare.

Den kan också hålla på att stanna och bluddra och gå dåligt, men den tar inte skada.

Jag skulle slå över det som är där nu till bilen, där späds oljan ut till intet och sedan blanda en ny dunk.

Köp en dunk färdigblandat. Då får du bättre bensin också.

Alkylatbensin färdigblandad för tvåtakt är väldigt mycket trevligare att köra i sågen. Avgaserna bli mindre jobbiga och den tål att lagras bättre än vanlig bensin

En gammaldags tvåtaktsmotor tål nog både två procent och tio procent oljeblandning. Färdigblandad tvåtaktsbensin kan du köpa om du gillar att betala tredubbla priset för saker.

hsd
Var köper Du soppan till så lågt pris

Akrylat går att köpa på medhavd dunk hos min skogshandlare.. Är inte helt säker på priset då jag bara köper en eller två dunkar om året men jag tror inte jag betalar mer än 30:- per liter

hsd
23:- aspen 2%

Finndjävel skrev:
En gammaldags tvåtaktsmotor tål nog både två procent och tio procent oljeblandning. Färdigblandad tvåtaktsbensin kan du köpa om du gillar att betala tredubbla priset för saker.
Han använde den senast i somras. Han har nog råd.

Själv använder jag en dunk/ år och har råd.
Den gång jag var skogsarbetare hade jag använt den om den funnits pga hälsan.

Det värsta som kan hända om du har i för mycket olja är att du behöver byta tändstiftet. Jag tänkte fel när jag blandade en gång och hade i tiodubbelt med olja. Den röjsågen rök förfärligt, men fungerade normalt. Möjligen lite svagare. Nästa tank var allt som vanligt.

Även jag sällar mig till dem som rekommenderar alkylatbensin till småmotorer. Det luktar extremt mycket mindre.

Ok, tack för alla klargörande svar.
:)

Brukar inte 2T olja man blandar i själv vara nästan blågrön och ge en tydlig färg till bensinen?

MagHam skrev:
Brukar inte 2T olja man blandar i själv vara nästan blågrön och ge en tydlig färg till bensinen?
Jo.

Värre är det med akrylaten, tror jag. Jag har en dunk som etiketten ramlat av på. Är det 2T eller 4T tro.... :o

Detta med färgen på tvåtaktsoljan är inte en helt säker metod alla gånger. Om det är lite oljeblandad bensin kvar i dunken och man fyller på med ren bensin så blir blandningen grön trots en för låg andel olja. Jag brukar försöka hålla på två regler för tvåtaktsbränsle.

1. Det är strängt förbjudet att fylla en dunk avsedd för tvåtaktsbränsle med ren bensin. Blanda alltid i olja direkt.

2. Är man osäker på om det är oljeblandat så är det inte oljeblandat.

Alkylatbensindunkarna brukar ha olika färg beroende på om det är oljeblandat eller inte. Men som sagt. Är man osäker så är det oblandat.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.