8 341 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Motorsåg - dubbel sats olja?
Sida 1 av 2
Har en motorsåg som ska ha oljeblandad bensin. Senast jag använde den var i somras. Har en dunk som jag brukar använda enbart till sågen men minns inte om jag då blandade upp den med olja eller bara fyllde den. Förstår ju att det inte är bra att köra utan oljan, men vad händer om jag nu (för säkerhets skull) blandar olja i dunken och den redan var blandad - dvs sågen får dubbelt så mycket olja i bensinen som den ska ha. Är det lika illa?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
En gammaldags tvåtaktsmotor tål nog både två procent och tio procent oljeblandning. Färdigblandad tvåtaktsbensin kan du köpa om du gillar att betala tredubbla priset för saker.
Akrylat går att köpa på medhavd dunk hos min skogshandlare.. Är inte helt säker på priset då jag bara köper en eller två dunkar om året men jag tror inte jag betalar mer än 30:- per liter
Han använde den senast i somras. Han har nog råd.Finndjävel skrev:
Själv använder jag en dunk/ år och har råd.
Den gång jag var skogsarbetare hade jag använt den om den funnits pga hälsan.
Det värsta som kan hända om du har i för mycket olja är att du behöver byta tändstiftet. Jag tänkte fel när jag blandade en gång och hade i tiodubbelt med olja. Den röjsågen rök förfärligt, men fungerade normalt. Möjligen lite svagare. Nästa tank var allt som vanligt.
Även jag sällar mig till dem som rekommenderar alkylatbensin till småmotorer. Det luktar extremt mycket mindre.
Även jag sällar mig till dem som rekommenderar alkylatbensin till småmotorer. Det luktar extremt mycket mindre.
Detta med färgen på tvåtaktsoljan är inte en helt säker metod alla gånger. Om det är lite oljeblandad bensin kvar i dunken och man fyller på med ren bensin så blir blandningen grön trots en för låg andel olja. Jag brukar försöka hålla på två regler för tvåtaktsbränsle.
1. Det är strängt förbjudet att fylla en dunk avsedd för tvåtaktsbränsle med ren bensin. Blanda alltid i olja direkt.
2. Är man osäker på om det är oljeblandat så är det inte oljeblandat.
Alkylatbensindunkarna brukar ha olika färg beroende på om det är oljeblandat eller inte. Men som sagt. Är man osäker så är det oblandat.
1. Det är strängt förbjudet att fylla en dunk avsedd för tvåtaktsbränsle med ren bensin. Blanda alltid i olja direkt.
2. Är man osäker på om det är oljeblandat så är det inte oljeblandat.
Alkylatbensindunkarna brukar ha olika färg beroende på om det är oljeblandat eller inte. Men som sagt. Är man osäker så är det oblandat.
