Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Motorsåg (bensin)

1. hampe67
    Medlem · 20 inlägg
    Vilken motorsåg (bensin)ska man köpa för vedkapning och kvistning och ev såga ner några större tallar vid stugan.
    Mest för vedkapning och gallring runt stugan som sagt.

2. L
    Medlem · Norrbotten · 2 692 inlägg

Lutte

Medlem
    Har en timberpro, det är en billig men endå rejäl maskin. Har bra erfarenhet av dom. Går ju inte att jämföra med en 3ggr dyrare stihl eller qvarna.

Men för en privatperson räcker det långt

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Jönköping · 154 inlägg

cjnilsson

Medlem
    • Laddar…
  4. P
    Medlem · jönköping · 2 323 inlägg

Pumba

Medlem
    Hur mycket ligger budgeten på?

Vad innebär gallring runt stugan?

Jag har tex 20hektar med mark runt min stuga
    Ta ner några få större tallar kan man ju göra med de flesta sågar

5. hampe67
    Medlem · 20 inlägg
    Jag menar röja upp runt stugan är igenväxt sedan man inte brytt sig om trädgården. Så användning mest för vedkapning

6. P
    Medlem · jönköping · 2 323 inlägg

Pumba

Medlem
    Jag hade kollat på en Husqvarna 435 https://www.hylte-lantman.com/husqvarna-435-motorsag-52382648

Själv har jag en gammal Husqvarna 42 special med 14 tums svärd och det har inte varit några problem med rejäla träd, visst kan man köpa en såg för 5-6000kr men för enstaka större träd så kan man ju leva med att de tar lite längre tid att få ner det.

Det är lite trixigt med priserna på sågar tycker jag, framförallt Husqvarna skyltar ju med högre priser och så är det massa rabatter på ett pris sågen aldrig haft.

7. hampe67
    Medlem · 20 inlägg
    Ja i den prisklassen hade jag tänkt
    2000/3500 kr

8. En apelsin
    Nybyggare · MALMÖ · 714 inlägg

En apelsin

Nybyggare
    Jag har en Huskvarna 135. Jag röjer en tomt för att bygga sommarstuga. Nöjd med den, klarar både att kvista och fälla större träd.

Jag gillar att den är ganska lätt och enkel att jobba med. Tyvärr har jag inte erfarenhet av andra sågar, så har inget att jämföra med.

• Laddar…
  9. N
    Medlem · 1 917 inlägg
    Det är väl en lite mindre nyare såg eller en begagnad proffssåg som du kan få för dom pengarna tror jag. Jag tror att dom stora märkena som Husqvarna/Jonsered,Stihl,Dolmar/Makita,Echo och Shindaiwa mfl. Är lika bra kvalitetsmässigt. Du bör utgå från vilken som känns bäst för dig och vilket märkes försäljare som ligger närmast och ger bäst service.

En mindre såg räcker långt men det går snabbare att såga med en större. Fast om det är många mindre träd kan det gå snabbare med en mindre lättare såg.

• Laddar…
  10. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 864 inlägg
    Om det bara är frågan om ett fåtal större träd och att det sedan blir mest vedkapning, så skulle jag faktiskt överväga en elektrisk såg. Jag har båda typer och har även fällt större ( höjd 30 m ) träd med elsågen. En förutsättning är ju förstås att avståndet till eluttag inte är för långt. För sågning av ved, så är elsågen riktigt bra. Den är stark 1800W), den startar och stoppar på kommando, den låter mindre ( speciellt avstängd=motsvarar tomgång ) och den osar inte avgaser. Den enda nackdelen är sladden. Min " bensinare" är någon variant från Husqvarna, som kostade c:a 2500:- på Clas O för 10 år sedan och dess fördelar är bara att den är något starkare och kan användas längre ut i skogen.

• Laddar…
  11. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 382 inlägg

Zixten

Medlem
    Håll dig till de större märkena tror jag, typ Husqvarna Sthil, Dolmar, Jonsered...
    Tipset på såg från Hylte Lantmän är nog bra...
    Kolla lite på vad din lokala serviceverkstad säljer / jobbar med, då blir det lättare den dagen du behöver hjälp...

Och som den tråkmåns jag är....
    Säkerhet SÄKERHET SÄKERHET!!

Glöm inte ditt personskydd, sågbyxor, hjälm med visir och hörselskydd, sågskyddsstövlar / kängor är väl egentligen ett minimum.

Och se till att skaffa dig rätt kunskap i hur du skall hantera ditt nya motorsåg med, (inklusive att ta hand om svärd och kedja så att du lär dig hur du håller den vass, en filmall som passar din kedja är bra! )så kanske du slipper en längre sjukhusvistelse... (eller ännu värre, dina släktingar slipper gräva ner dig...)

12. T
    Medlem · Uppsala · 182 inlägg

TVRS

Medlem
    Jag har en Husqvarna 135 som jag haft i 7år nu. Sågat måååånga timmar med den (trädfällning och vedsågning) och har faktiskt ingenting negativt alls att säga om den. Har tidigare kört mycket med Husqvarnas proffssågar och visst är dom bättre, men för privat bruk är det inte värt den prislappen.

13. T
    Medlem · Österbotten · 475 inlägg

Turbo_Tail

Medlem
    Jag köpte en 435 för exakt samma behov. För en IT-kille utan större muskelreserv är det en tacksam såg att hantera jämfört med 500-serien. Betalade 280e med moms.

Stihl har man på krogen, Partner har man i sängen och i skogen har man Husqvarna...

14. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 246 inlägg

Finndjävel

Medlem
    435an är en bra såg som räcker hur bra som helst åt en lekman som endast ska fälla några träd, reda upp lite vindfällen och kapa lite ved åt sig själv. Har en gammal Stihl som jag använde förut men Husqvarnan föredrar jag alla dagar i veckan. Det enda som jag inte gillar med 435an är att den är väldigt svårstartad, speciellt när den är varm.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 249 inlägg
    Jag gillar Stihl. Fick ta över svärfarsans gamla för drygt 10 år sedan. En 023. När den slutligen gav upp så visade den sig vara 27 år gammal. Köpte omedelbart en motsvarande ny modell.

Kul att märka utvecklingen - den gamla hade bra med kraft och fungerade fint (tills den brann upp) men kedjespänning och svärdsbyte är ju en dröm med dagens modeller

köp kvalitet - det är roligare i längden. Jag köpte min hos den lokala järnhandeln - då kan man även serva den där vid behov vilket är ett plus. Säkert några hundringar dyrare än på nätet men det känns bra!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.