Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med min tvättmaskin. Den stannade med fel F2 - Motorfel. Var tvungen att stänga av och sätta på maskinen för att kunna öppna luckan. Tvätten verkade centrifugerad och klar och felindikeringen var borta. La i en ny tvätt på 40 grader men trumman gick aldrig igång. Öppnade luckan där bak och såg att drivremmen hade lossnat. Efter lite jobb så fick jag fast den i gen och gjorde ett nytt försök med 40 tvätt. Fick felindikering F2 igen. Tog då loss motorn för att kolla om kolen var slut. Det var mycket kvar på dom. Tänkte då att jag skulle göra rent kollektorn (heter det så) där kolen ligger an mot motorns lindningar. Försökte då vrida runt motorn men kan inte rubba den det minsta. Kan bero på att jag är svag eller på något annat, typ att motorn skurit eller så. Är det någon som har något förslag på vad som kan vara fel. Såg att man kan köpa en ny motor för 2 650 kr men det vet jag inte om maskinen är värd. Någon som har någon hum om motorn skall vara lätt att vrida runt eller om felet kan sitta någon annan stans än i själva motorn?
 
P
Skräp mellan trumma och balja?
Vad är det för maskin
 
Inget mellan trumman och baljan. Det är en Cylinda FT 46. Type WM 50, Art. no. 9203280 serial no. 080310746588. Tyvärr vet jag inte när jag köpte den. Var ganska länge sen. Har tagit loss motorn och försökt att snurra runt motorns axel som skall driva trumman. Kan inte rubba den, inte ens med en polygrip. Undrar om motorn har skurit eller om motståndet att få runt axeln är så stort, så det kan vara ett annat fel. När jag tog bort bakluckan så låg drivremmen löst på bottenplattan.
 
P
Motorns lager har skurit!
Byt motor det är helt klart värt detta!
 
M
I IngemarHansson skrev:
Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med min tvättmaskin. Den stannade med fel F2 - Motorfel. Var tvungen att stänga av och sätta på maskinen för att kunna öppna luckan. Tvätten verkade centrifugerad och klar och felindikeringen var borta. La i en ny tvätt på 40 grader men trumman gick aldrig igång. Öppnade luckan där bak och såg att drivremmen hade lossnat. Efter lite jobb så fick jag fast den i gen och gjorde ett nytt försök med 40 tvätt. Fick felindikering F2 igen. Tog då loss motorn för att kolla om kolen var slut. Det var mycket kvar på dom. Tänkte då att jag skulle göra rent kollektorn (heter det så) där kolen ligger an mot motorns lindningar. Försökte då vrida runt motorn men kan inte rubba den det minsta. Kan bero på att jag är svag eller på något annat, typ att motorn skurit eller så. Är det någon som har något förslag på vad som kan vara fel. Såg att man kan köpa en ny motor för 2 650 kr men det vet jag inte om maskinen är värd. Någon som har någon hum om motorn skall vara lätt att vrida runt eller om felet kan sitta någon annan stans än i själva motorn?
Har samma fel på FT 46. Tror att rotorn rörde vid statorn (hög ljud på höga varv) och tillslut fastnade. Trumman med tvätten är tungt och fortsätter rotera och tappade/kastade av bältet.
 
P
M mac-u-ser skrev:
Har samma fel på FT 46. Tror att rotorn rörde vid statorn (hög ljud på höga varv) och tillslut fastnade. Trumman med tvätten är tungt och fortsätter rotera och tappade/kastade av bältet.
utan rem
så kan du snurra på trumma och motor separat och därmed kolla vilken som för oljud eller inte snurrar
har du tur är det bara kolborstbyte som behövs
 
I IngemarHansson skrev:
Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med min tvättmaskin. Den stannade med fel F2 - Motorfel. Var tvungen att stänga av och sätta på maskinen för att kunna öppna luckan. Tvätten verkade centrifugerad och klar och felindikeringen var borta. La i en ny tvätt på 40 grader men trumman gick aldrig igång. Öppnade luckan där bak och såg att drivremmen hade lossnat. Efter lite jobb så fick jag fast den i gen och gjorde ett nytt försök med 40 tvätt. Fick felindikering F2 igen. Tog då loss motorn för att kolla om kolen var slut. Det var mycket kvar på dom. Tänkte då att jag skulle göra rent kollektorn (heter det så) där kolen ligger an mot motorns lindningar. Försökte då vrida runt motorn men kan inte rubba den det minsta. Kan bero på att jag är svag eller på något annat, typ att motorn skurit eller så. Är det någon som har något förslag på vad som kan vara fel. Såg att man kan köpa en ny motor för 2 650 kr men det vet jag inte om maskinen är värd. Någon som har någon hum om motorn skall vara lätt att vrida runt eller om felet kan sitta någon annan stans än i själva motorn?
Hej. Exakt samma problem med min Cylinda FT46. Efter att ha öppnat bakluckan gick det inte att vrida motorn. Det visade sig vara ett fel på lagren i motorn – de hade helt enkelt fastnat. Främre lagret är ett SKF Explorer 6202-2Z/VQ526, och det bakre är ett NSK 6201Z. Med rätt verktyg skulle det räcka att byta ut lagren
 
  • Närbild på en motoraxel med ett synligt lager märkt SKF Explorer 6202-2Z/VQ526, del av en Cylinda FT46 diskussionstråd om lagerbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller en elmotorarmatur med exponerade kopparlindningar och synliga lager i lagerhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rotor från en Cylinda FT46 tvättmaskin med synliga SKF lager, placerad på ett svartvitt rutmönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karolis Mint Karolis Mint skrev:
Hej. Exakt samma problem med min Cylinda FT46. Efter att ha öppnat bakluckan gick det inte att vrida motorn. Det visade sig vara ett fel på lagren i motorn – de hade helt enkelt fastnat. Främre lagret är ett SKF Explorer 6202-2Z/VQ526, och det bakre är ett NSK 6201Z. Med rätt verktyg skulle det räcka att byta ut lagren
det svåra är att få bort remskivan utan att skada den för det är alltid lagret på den sidan som skär
kollektorsidan håller hur länge som helst

de nya motorerna som du kan köpa (250844) (vilket maskinen är värd) är tyvärr gjorda i kina och passar inte 100%
dessutom håller de inte lika länge utan lagret på kollektorsidan skär i stället, vilket i sig är lättare att byta om det inte var för att motoraxeln är gjord i blötjärn så den deformeras när du ansätter avdragare med handkraft
 
MultiMan
Kan induktionsvärmare fungera för att värma så att remskivan lättare går att få loss med avdragare? Den värmen är ju lokaliserad också utan att annat skadas.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Kan induktionsvärmare fungera för att värma så att remskivan lättare går att få loss med avdragare? Den värmen är ju lokaliserad också utan att annat skadas.
Hela spektra finns allt från att remskivan lossnar hur lätt som helst via värme till att inte ens en 50-tonspress med värme fungerar.
så jag skulle börja med bara en avdragare och se om den "snäpper loss" kanske lite värme

säkrast annars är att spräcka remskivan och slå en ny i en svarv
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.