Nybliven husägare och det sitter en motordriven markis vid uteplatsen.
Jag har labbat lite med den och när jag kopplar in elen till den och trycker på fjärren så åker den ut, so far so good..
Jag trycker på fjärren igen för att den ska gå in men det fungerar inte.
Jag börja köra in den manuellt då när jag kört ca 1cm in så går den ut igen med motorn, dvs jag måste dra ut stickkontakten för att kunna köra in den manuellt.
Jag har läst mig till att det kan vara en ändlägesbrytare som är trasig men hur ska man fixa det? Går det ens? Jag har folk på jobbet som är duktiga på el men jag kan inte ta med hela markisen dit.
Är det värt att krångla med, den är säkert 20 år gammal om det räcker men motorn låter bra när den går ut iallafall :)
Jag har en manual hur montaget går till men ingen instruktionsbok. Den säger mig inte vad det är för fabrikat och jag hittar inget direkt på markisen heller.

• Närbild på en äldre motordriven markis delvis utrullad med synlig elanslutning och husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lägger upp en bild på fjärrkontrollen kanske någon kan säga vilket system det är? Annars kan man säkert plocka ur den gamla motorn och ta alla mått och beställa nya grejer på nätet. Man kan då behöva såga till rätt mått med bågfil och fila på plastdetaljer till motorn så det passar i markisen.

Ok bra idé! Här kommer foton Fotografi av en instruktionsmanual för markis med illustrationer av tre markistyper: ekonomi, utan kassett och halvkassett.
Skapa konto
En vit fjärrkontroll för hemautomation med knappar på en grå textilbakgrund.
Skapa konto

Hej! Jag sitter inne på precis samma problem. Hur löste du det?

E eikon skrev:
Laddar upp en film på vad jag tror är motorn, där reläet kan sitta.

E eikon skrev:
Hej, dessvärre har jag inte löst det men jag har inte forskat så mycket i det heller, tyvärr. Jag är lite inne på att köpa en ny markis men skulle du hitta en lösning så får du gärna skriva här igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.