Hej,har en äldre snöslunga Stiga Snow Buster.På startkåpan står det TECUMSEH.
Problemet är att den går en 4-5 minuter sedan så stannar motorn,den verkar bli varm,måste vänta en halv timme,samma sak igen stannar efter 4-5 minuter,kan det vara tändspolen.Det är en fyrtaktare.
Problemet är att den går en 4-5 minuter sedan så stannar motorn,den verkar bli varm,måste vänta en halv timme,samma sak igen stannar efter 4-5 minuter,kan det vara tändspolen.Det är en fyrtaktare.
Har den gnista när den är varm? Det är väl inte omöjligt att det skulle vara tändspolen. Hur gammal är den? Om den är så gammal att den har brytarspetsar kan även kondensatorn vara något att misstänka.
Något som kan inträffa om den gått mycket är att ventilerna slitits så att ventilspelet försvunnit. Eftersom ventilerna blir längre när de värms upp så kanske de inte kan stänga riktigt. Då kan det bli just så att motorn bara går när den är kall. När den är varm försvinner kompressionen därför att ventilerna inte kan stänga.
Något som kan inträffa om den gått mycket är att ventilerna slitits så att ventilspelet försvunnit. Eftersom ventilerna blir längre när de värms upp så kanske de inte kan stänga riktigt. Då kan det bli just så att motorn bara går när den är kall. När den är varm försvinner kompressionen därför att ventilerna inte kan stänga.
Jag har lindat om några spolar till snöskotrar, på dem är lågspännings och högspänningssidan skilda åt.
Det jag lärt mig på det är att det blir överslag i kopparlindningen, man kan se en liten förkolnad fläck, oftast längst in i spolen nära järnkärnan. Då har fenomenet också varit att motorn går tills den blir varm. Får man igång den så går den allt kortare stunder.
Så ja, tändspole är en god kandidat.
Det jag lärt mig på det är att det blir överslag i kopparlindningen, man kan se en liten förkolnad fläck, oftast längst in i spolen nära järnkärnan. Då har fenomenet också varit att motorn går tills den blir varm. Får man igång den så går den allt kortare stunder.
Så ja, tändspole är en god kandidat.
Annars kan ett motorbyte till lämplig Kinamotor vara en idé’. Jag bytte från B&S på min stiga Snow blizzard. 15-1600 för en ny Lifan t.ex. köpte en 6,5 hästare som absolut inte går sämre än originalmotorn. Gick lät att byta även om hålbilden inte stämde 100 %. Man måste holl koll på axelhöjden och axeldiametern när man beställer.Järvenää skrev:
Jag beställde härifrån.
https://www.wiltec.de/lifan-168-pet...hp-recoil-go-196ccm-20mm-kart-air-cooled.html
Den motorn är bara ett exempel....Du får kolla exakt vad som passar din slunga.
Klicka här för att svara