Jag har en öppen spis idag som är öppen i tre väderstreck. Jag vill sätta glas på sidorna så att den bara är öppen i ett väderstreck (dvs framåt) men man ändå ser elden från tre väderstreck. Självfallet med eldtåligt glas.

Dock vill jag installera glaset på det mest diskreta möjliga vis. Dvs helst inga breda lister eller liknande som den fäster i.

Vad finns det för lösningar? Illusionen jag vill uppnå är i princip att glaset står av sig självt eller så nära som möjligt denna illusion. Helst inte då heller inkludera några jätteingrepp som att fräsa ur spår i själva spisen eller liknande. Så lite åverkan som möjligt är målet.

Hade en hantverkare som gjorde ett försök med att limma med speciellt lim. Men det blev så dåligt att vi fick ta bort allt. Blev alldeles för kladdigt. Vi hade en bild av att det skulle bli ungefär som en fog mellan golv och vägg i ett badrum. Rent simpelt och snyggt. Så blev det inte!

Senaste budet är att köra en list med u-profil ändå. Men jag skulle helst inte ha en synlig profil alls. Gärna supergrund profil i såna fall.

Bifogar bild på befintlig spis och en inspirationsbild som illustrerar hur jag önskar att glaset ser ut. Materialet i spisen är svartmålat "tegel".

Önskar höra ideér om hur jag kan uppnå mitt mål på bästa sätt!

• Modern öppen spis integrerad i vit vägg med diskreta glasväggar och öppen låga, sett i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen spis med tre öppna väggar, svartmålat tegel, utan glas, i ett mörkt rum.
    Skapa konto
H
Kanske det kan gå med pannkitt, då får man se till att inte få för mycket kladd på glaset men det kommer att hålla, då de klara 400C. blir till att vara försiktig när man klistrar att hålla glaset på plats till det brunnit ihop

R
En bra u-list fastsatt i ovankant på spisen borde väl räcka långt och den syns inte så bra. Och fyra runda stift i nederkant.

R RapidSledge skrev:
En bra u-list fastsatt i ovankant på spisen borde väl räcka långt och den syns inte så bra. Och fyra runda stift i nederkant.
Intressant idé! Men vad menar du med ”stift” nedtill?

R
B aan02014 skrev:
Intressant idé! Men vad menar du med ”stift” nedtill?
Runda metallstift som sitter i spisens nederkant och som hindrar att glaset kan svänga sidled. Kan ju vara smidigt om det är lätt att ta bort glasen när man vill göra rent.

Inte helt såld på stiftidén rent visuellt. Men inser samtidigt att det jag vill ha kanske endast går att uppnå med datoranimation :-)

Montera ”nubb” som du skjuter glaset in mellan. Dock är tunn profil att föredra.

Med vänlig hälsning, fremax

fremax fremax skrev:
Montera ”nubb” som du skjuter glaset in mellan. Dock är tunn profil att föredra.

Med vänlig hälsning, fremax
Då måste jag fråga vad som menas med ”nubb”?

R
B aan02014 skrev:
Då måste jag fråga vad som menas med ”nubb”?
Googla vet ja...

R
Ta några vettiga foton hur det ser ut i spisens ovansida, innervägg och botten så blir det lättare att ge bra förslag.

Här kmr några bättre bilder. Fattade vad ”nubb” va efter en googling. Trodde det skulle vara svårare att googla än det var.

• Svartmålad öppen spis med tydlig struktur på tegelstenar och vitmålad vägg intill.
    Skapa konto
  • Närgräns av en hörna i ett rum med svarta kakelplattor och synliga vita fogar.
    Skapa konto
  • Svart kaklad ugnshörna med en vedkorg och synliga "nubbar" på golvkaklet.
    Skapa konto
Där ser ni även spåren av det misslyckade försöket med nåt form av lim som drog med sig lite färg. Så tar gärna även tips på den färgsort ni tror är bäst för att bättra på där det blev lite märken. Har tyvärr inga färgkoder eller liknande.

R
Sitter det ett brett plattjärn längs ovankanten, då borde du kunna gänga fast u profil i den eller klämfästen för glas.

På min öppna spis sitter det ett plattjärn på 10x70 mm längs ovansidan.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.