313 160 läst ·
1 596 svar
313k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Den där har jag bara bra erfarenheter av.F fusion skrev:
Man får väl tänka sig för vad man betar med, den bygger ju på att musen drar i stången snarare än vikt på en platta. Jag brukar använda chokladkola.
Ffa smidig tömning.
Ibland har jag märkt att en fälla är spårlöst borta. Vet inte om. Det är något rovdjur som tagit gnagaren eller om den dragit iväg med fällan. Jag använder MjölnerSmuttgubben skrev:
Jag råkade också ut för det och det var en vässla som släpat iväg dem. Efter det skruvade jag fast fällorna på brädor och efter det har de fått stå kvar.L Lilla Yk skrev:
Hade tänkt använda en Snicker, men yngsta sonen tog den som frukost🤬Smuttgubben skrev:
Klämde dit en mandel som sitter bra och kladdade på lite Nutella. Blir spännande att följa.
Använde Miölner förr, men mössen började gnaga sönder betes locken, så Mjölner har jag slutat med.
Den där använder jag med bra resultat. Hygienisk att tömma. Jag gillrar med en bit mandel eller hasselnöt av lämplig storlek så att den sitter fast bra i beteshållaren.F fusion skrev:
Sätter fast fällan med en ståltråd som fästs på lämpligt ställe så inte fällan kan försvinna.
Det visade sig vara obefogad oro. Inatt rapporterade WiFi-fällan fångst, första på tre år. Jag har visserligen bytt batterier och bete. Så min rekommendation av den fällan kvarstår nog. Väldigt skönt att ha en fälla som man inte behöver gå och vittja hela tiden, speciellt om den är på något otillgängligt ställe.F fusion skrev:
Är det nån annan som upplever ett ”musår” eller är det att vår honkatt dog i höstas? Vi har en hane som fångar en del men kan det skilja sig i hur mössen märker av katterna?
Ett vanligt år för oss hör vi kanske nåt krafsa i väggen, lägger ut fällor under diskbänken, fångar en mus och sen märker vi inget mer resten av året.
I år har jag fångat över 10 möss och de har till och med vågat sig in i skafferiet för första gången. Vidrigt, fick slänga massor.
Ett vanligt år för oss hör vi kanske nåt krafsa i väggen, lägger ut fällor under diskbänken, fångar en mus och sen märker vi inget mer resten av året.
I år har jag fångat över 10 möss och de har till och med vågat sig in i skafferiet för första gången. Vidrigt, fick slänga massor.
Se till att få tätt vid rören under diskbänken vid golvet. Finns rostfria grövre nätbollar och det brukar fungera. Rostfritt är hårt och packa ner hårt. Här lite vad som finns.
https://www.google.com/search?q=dis...0QU&oq=diskboll+rostfri&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXN
https://www.google.com/search?q=dis...0QU&oq=diskboll+rostfri&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXN
Det var mycket i höstas - mer än normalt.S straffarbete skrev:Är det nån annan som upplever ett ”musår” eller är det att vår honkatt dog i höstas? Vi har en hane som fångar en del men kan det skilja sig i hur mössen märker av katterna?
Men nu när snön ligger är det knäpptyst och dött på vinden där jag håller koll med fällor och kamera
2st fångade med Supercat under november 2024 samt en i Biltemas giljotinfälla i början av december . Sen har det varit knäpptyst, brukar höra när de springer i mellanväggar. Så förhoppningsvis är problemet över för denna vinter.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Kan också vara så enkelt som att de hittat en ny ingång. 4mm räcker.
Hade en under hösten i källaren. Sedan för någon vecka sedan också. Hade lämnat dörren öppen till källaren ett tag, och den tog sig upp till bottenplan, där de annars aldrig är. Och nu igen i förrgår så var det en i källaren, men den lyckades lura fällan och gå fri med betet… apterat fällan igen, men ingen mus har tagit betet, eller gått i fällan på två nätter nu. Ibland verkar de dock inte intresserade vad jag än har som bete. Så vet inte säkert att det inte finns möss även nu.