A Abies koreana skrev:
De är oerhört viktiga i våra ekosystem precis som allt annat levande som tillsammans upprätthåller det vi kallar den biologiska mångfalden. Utan den kan inte heller människan som ligger högst i näringskedjan överleva, allt hänger ihop.

[länk]

[länk]

[länk]
Förklara gärna direkt i löptext (istället för att lägga upp en massa länkar) varför möss, och råttor, som ju bränner ner hus pga deras skadeverkan, har en viktig roll i vårt ekosystem. Vad bidrar dem med?

Dom är precis som myggor och flugor mat till andra i ekokedjan……

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Förklara gärna direkt i löptext (istället för att lägga upp en massa länkar) varför möss, och råttor, som ju bränner ner hus pga deras skadeverkan, har en viktig roll i vårt ekosystem. Vad bidrar dem med?
Har du aldrig hört talas om näringskedjan bland växter, insekter och djur?

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ekorre, är min gissning.
Nä ekorre är det inte. Dom är större och tydligt 4 tassavtryck

L Lilla Yk skrev:
Här hittar du lite av vad högstadieelever lär sig om näringskedjan.

https://biologi.ugglansno.se/naringskedja-och-naringsvav/

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Här hittar du lite av vad högstadieelever lär sig om näringskedjan.

[länk]
Jag noterar din hänvisning till den specificerade webbadressen och uppskattar ditt initiativ att dela resurser. Emellertid måste jag tydliggöra att min bekantskap med näringskedjor är fullt omfattande och välförstådd. Jag finner det därför överflödigt att konsultera webbplatser som du föreslår, då min kompetens överstiger det som erbjuds där.Med detta sagt, är min ursprungliga förfrågan kvarstående och önskar jag ett mer substansiellt svar på frågan rörande rollen som möss och råttor i ekosystemen samt de potentiella konsekvenserna vid deras avsaknad. Detta kräver en djupgående och adekvat analys, som jag fortfarande väntar på att motta!

• Haha
  • Wow
Anders.o93 och 4 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Jag noterar din hänvisning till den specificerade webbadressen och uppskattar ditt initiativ att dela resurser. Emellertid måste jag tydliggöra att min bekantskap med näringskedjor är fullt omfattande och välförstådd. Jag finner det därför överflödigt att konsultera webbplatser som du föreslår, då min kompetens överstiger det som erbjuds där.Med detta sagt, är min ursprungliga förfrågan kvarstående och önskar jag ett mer substansiellt svar på frågan rörande rollen som möss och råttor i ekosystemen samt de potentiella konsekvenserna vid deras avsaknad. Detta kräver en djupgående och adekvat analys, som jag fortfarande väntar på att motta!
Du måste skoja med oss? eller?

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Nu handlar väl tråden om just när mössen flyttar in. Men fångar även folk möss utomhus? Vilken skada har de i så fall orsakat?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi har använt nedanstående elektriska musfälla
Den skall garantera en snabb död till musen så den inte sitter fast länge och lider innan den dör.

Bra iom att vi ibland är borta från stugan iaf några veckor, och att det inte heller är så trevligt att hitta en halvdöd mus :/

Elektrisk musfälla av märket Victor för snabb och human avlivning, laddas med jordnötssmör.
Laddas med lite jordnötssmör.
En gång har den löst ut med en mus i, och efter det har vi inte sett fler spår inne i huset (jag har också tätat rörgenomföringar och vi har skärpt upp att inte lägga mat framme i köket.)

https://www.kjell.com/se/produkter/...MIrpCH67KWhQMVmgQGAB3G_A4vEAQYASABEgI_YvD_BwE

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Mus fångad i en blå och gul musfälla på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är nog ont om mat ute?
Lång vinter även för mössen…….

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Med detta sagt, är min ursprungliga förfrågan kvarstående och önskar jag ett mer substansiellt svar på frågan rörande rollen som möss och råttor i ekosystemen samt de potentiella konsekvenserna vid deras avsaknad.
Möss och andra smågnagare är föda för större djur så som t.ex. rävar och ugglor. Det krävs ingen särskilt djupare analys för att inse att om man tar bort en stor del av födan för vissa djur så riskerar de djuren att utrotas.

• Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Möss och andra smågnagare är föda för större djur så som t.ex. rävar och ugglor. Det krävs ingen särskilt djupare analys för att inse att om man tar bort en stor del av födan för vissa djur så riskerar de djuren att utrotas.
Det har kommit en del varningar från skvallerpressen om fästingar. Vad jag förstått sätter de sig gärna på gnagarna. Därigenom torde möss även indirekt vara fästingapridare. Jag brukar ta in fällorna under sommaren för att, i slutet av augusti, placera ut den igen. Hur gör ni andra? Har ni fällor utlagda även utomhus under sommaren?

Gällande rävar, ugglor och andra djur som kan hålla beståndet nere överlever de nog utan möss. Precis som vi människor äter de knappast pasta varje dag utan vill nog variera sin kost. Genom att minska beståndet på möss kan vi även bidra till att minska antalet fästingar, vilket kan rädda liv!

Någon av grannkatterna gjorde oss en tjänst och plockade musen som sprungit på vår vind. Den låg fint på sida med bruten svans precis nedanför där jag räknat ut att musen tar sig upp.

Dags att stänga till under panelen...
...men det är nästan 50cm för den att klättra på målad betong för att ta sig dit. Imponerande!

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
4774
Katten hade nog fler fästingar än musen 😀. Vi plockar fästingar från våra två i parti och minut. Har själv haft 5 på mig till nu, men så bor vi i en av Sveriges mest fästingtäta kommuner

L Lilla Yk skrev:
Det har kommit en del varningar från skvallerpressen om fästingar. Vad jag förstått sätter de sig gärna på gnagarna. Därigenom torde möss även indirekt vara fästingapridare. Jag brukar ta in fällorna under sommaren för att, i slutet av augusti, placera ut den igen. Hur gör ni andra? Har ni fällor utlagda även utomhus under sommaren?

Gällande rävar, ugglor och andra djur som kan hålla beståndet nere överlever de nog utan möss. Precis som vi människor äter de knappast pasta varje dag utan vill nog variera sin kost. Genom att minska beståndet på möss kan vi även bidra till att minska antalet fästingar, vilket kan rädda liv!
Du får ursäkta, men det verkar som du inte fattar något alls om hur näringskedjan fungerar...

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.