307 062 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Håller med, kväll och natt. Men funderade om det fanns något rörelsemönster i tid mer specifikt.L Lilla Yk skrev:Min erfarenhet är att det sker nattetid, eller kanske snarare när det är mörkt. Mig veterligen har de aldrig gått i någon av mina utlagda fällor under dagtid. Sen exakt klockslag är svårt att säga, märkt ibland att de gått i fällan redan kring kl 18 och ibland andra tider. En annan erfarenhet jag har är att de rätt ofta hamnar i fällan när det spöregnar. Mitt rekord är fyra möss i en fälla på en natt, inte sällan har det spöregnat vid dessa tillfällen.
Tycker dock det är lite märkligt att de verkar vara så aktiva så hör sent på året. Normalt brukar jag få mest napp under oktober, men har hört möss i väggar och sett spår i snön (se inlägg ovan), även nu i december, vilket är ovanligt. Kanske har någon koppling till att november var varmt?
Möss är definitivt aktiva hela året, de springer i gångar under snön. När det är kallt och ingen snö trivs de inte ute, utan söker skydd i husen.L Lilla Yk skrev:
Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.Dan1891 skrev:
-
Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige? Den heter Jawz och jag tror den tillverkas i USA. Länsförsäkringar ger ut dessa och de är helt fantastiska. Överlägsna allt annat jag prövat men Länsförsäkringars ranson räcker inte. Ställer två stycken åt vardera håll i en avlång trälåda (typ råttgiftlåda) med hål i vardera ände och många av mössen fångas inte mitt i måltiden utan när de springer igenom lådan. Alltså kring 95 % död mus-garanti jämfört med andra lösningar. Resterande procent får man hjälpa över till andra sidan med lämplig metod…
Googlar du på den så hittar du den.S Söne skrev:Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.
-
Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige? Den heter Jawz och jag tror den tillverkas i USA. Länsförsäkringar ger ut dessa och de är helt fantastiska. Överlägsna allt annat jag prövat men Länsförsäkringars ranson räcker inte. Ställer två stycken åt vardera håll i en avlång trälåda (typ råttgiftlåda) med hål i vardera ände och många av mössen fångas inte mitt i måltiden utan när de springer igenom lådan. Alltså kring 95 % död mus-garanti jämfört med andra lösningar. Resterande procent får man hjälpa över till andra sidan med lämplig metod…
[bild]
Medlem
· Stockholm
· 165 inlägg
Jag kör med dessa, funkar hur bra som helst https://www.amazon.se/dp/B07YC897FN?ref_=cm_sw_r_apin_dp_4MYZR7CG0FXXDH2Y98TC
Medlem
· Stockholm
· 165 inlägg
Nasharia Musfälla, slagfälla professionell råttfälla 6-pack effektiva musfällor snäppfälla gnagarbekämpning musfångare lätt återanvändbara musmusmord, musfällor https://www.amazon.se/dp/B07YC897FN?ref_=cm_sw_r_apin_dp_4MYZR7CG0FXXDH2Y98TCS Söne skrev:Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.
-
[bild]
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Tycker den fällan är väldigt lik Supercat.
Protte
Protte