J
L Lilla Yk skrev:
Min erfarenhet är att det sker nattetid, eller kanske snarare när det är mörkt. Mig veterligen har de aldrig gått i någon av mina utlagda fällor under dagtid. Sen exakt klockslag är svårt att säga, märkt ibland att de gått i fällan redan kring kl 18 och ibland andra tider. En annan erfarenhet jag har är att de rätt ofta hamnar i fällan när det spöregnar. Mitt rekord är fyra möss i en fälla på en natt, inte sällan har det spöregnat vid dessa tillfällen.

Tycker dock det är lite märkligt att de verkar vara så aktiva så hör sent på året. Normalt brukar jag få mest napp under oktober, men har hört möss i väggar och sett spår i snön (se inlägg ovan), även nu i december, vilket är ovanligt. Kanske har någon koppling till att november var varmt?
Håller med, kväll och natt. Men funderade om det fanns något rörelsemönster i tid mer specifikt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Tycker dock det är lite märkligt att de verkar vara så aktiva så hör sent på året. ... Kanske har någon koppling till att november var varmt?
Möss är definitivt aktiva hela året, de springer i gångar under snön. När det är kallt och ingen snö trivs de inte ute, utan söker skydd i husen.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Möss är definitivt aktiva hela året, de springer i gångar under snön. När det är kallt och ingen snö trivs de inte ute, utan söker skydd i husen.
Du menar att risken minskar att de kommer in i huset under vintern givet att det är snö?

L Lilla Yk skrev:
Du menar att risken minskar att de kommer in i huset under vintern givet att det är snö?
Ja, så bör det vara.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Nytt rekord! Hämtade ut tolv fällor som jag hade beställt kl 20.00. Kl 21.30 installerade jag dem, nio av dem mycket nära varandra. Vid midnatt kollade jag och då hade jag fått napp. En mus fast i en blå och gul musfälla på ett trägolv med röd vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Fångat 7 st de senaste 5 dagarna.

Finns det nått sätt att få de små gynnarna att inte gå in i hus/bostad UTAN att ha ihjäl dom i fällor eller med gift?
De är ju rätt oförargliga egentligen, men man vill ju inte ha dom inomhus!

En mus framifrån på vit bakgrund med stora öron, vaken blick och synliga morrhår.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Dan1891 Dan1891 skrev:
Finns det nått sätt att få de små gynnarna att inte gå in i hus/bostad UTAN att ha ihjäl dom i fällor eller med gift?
De är ju rätt oförargliga egentligen, men man vill ju inte ha dom inomhus!

[bild]
Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.

-

Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige? Den heter Jawz och jag tror den tillverkas i USA. Länsförsäkringar ger ut dessa och de är helt fantastiska. Överlägsna allt annat jag prövat men Länsförsäkringars ranson räcker inte. Ställer två stycken åt vardera håll i en avlång trälåda (typ råttgiftlåda) med hål i vardera ände och många av mössen fångas inte mitt i måltiden utan när de springer igenom lådan. Alltså kring 95 % död mus-garanti jämfört med andra lösningar. Resterande procent får man hjälpa över till andra sidan med lämplig metod…
Svart plast råttfälla med röd utlösare och stark fjädermekanism, avsett för skadedjurskontroll.

S Söne skrev:
Ett helt tätt hus med belysning runt om är en bra förutsättning. Vi hade motorväg mellan dörrkarm och regel, sådana saker behöver tätas. ”Min” skadedjursgubbe på försäkringsbolaget sa att det allra bästa är en hög sockel, alltså minst 50 cm grundmur.

-

Vet någon var denna fälla kan köpas i Sverige? Den heter Jawz och jag tror den tillverkas i USA. Länsförsäkringar ger ut dessa och de är helt fantastiska. Överlägsna allt annat jag prövat men Länsförsäkringars ranson räcker inte. Ställer två stycken åt vardera håll i en avlång trälåda (typ råttgiftlåda) med hål i vardera ände och många av mössen fångas inte mitt i måltiden utan när de springer igenom lådan. Alltså kring 95 % död mus-garanti jämfört med andra lösningar. Resterande procent får man hjälpa över till andra sidan med lämplig metod…
[bild]
Googlar du på den så hittar du den.

S
Centano Centano skrev:
Googlar du på den så hittar du den.
Har försökt detta men hittar ingen svensk sida. Orkar inte med från utlandet.

S Söne skrev:
Har försökt detta men hittar ingen svensk sida. Orkar inte med från utlandet.
Okay. Jag hittar en svensk sida, visserligen en företagsbutik.

S
Centano Centano skrev:
Okay. Jag hittar en svensk sida, visserligen en företagsbutik.
Ja se där, nu fanns de hos Tingstad. Kanske går att köpa som privatperson ändå.

S Söne skrev:

-

[bild]
Nasharia Musfälla, slagfälla professionell råttfälla 6-pack effektiva musfällor snäppfälla gnagarbekämpning musfångare lätt återanvändbara musmusmord, musfällor https://www.amazon.se/dp/B07YC897FN?ref_=cm_sw_r_apin_dp_4MYZR7CG0FXXDH2Y98TC

• Gilla
Söne
  • Laddar…
Tycker den fällan är väldigt lik Supercat.
Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.