Höghus Höghus skrev:
Tips från coachen, ställ fällorna med betet mot väggen.
De gillar att smyga sig utmed väggen och ibland har man tur och fångar en som bara trampar på fällan.

/Höghus
Snällt vore det också att skydda nyfikna fåglar eller igelkottar att fastna i öppna fällor (jag gjorde det misstaget med en fågel ). Jag spikar fast locket från en glassburk på en brödstump, placerar fällan och trycker fast burken som har ett litet hål. Jo man tar inga fortkörare som springer över men snällt mot andra djur.

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Snällt vore det också att skydda nyfikna fåglar eller igelkottar att fastna i öppna fällor (jag gjorde det misstaget med en fågel ). Jag spikar fast locket från en glassburk på en brödstump, placerar fällan och trycker fast burken som har ett litet hål. Jo man tar inga fortkörare som springer över men snällt mot andra djur.
Brädstump antar jag? Bra tips!

Dan1891 Dan1891 skrev:
Brädstump antar jag? Bra tips!
haha. det lät bättre!

Har idag laddat för krig mot vd jag förmodar är råttor!
Råttfällor placerade på träplattor utomhus nära ett rött trähus och en grushög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har grävt många hål under grunden så jag börjar bli orolig att den sjunker snart.

• Gilla
  • Wow
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
FreQa FreQa skrev:
[bild]
De har grävt många hål under grunden så jag börjar bli orolig att den sjunker snart.
Ta de jävlarna! Jag håller på dig!

• Gilla
mimblewimble och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Tog en skogsmus i källaren igår. Helt fel säsong. Antar att det var nåt fel på stackarn.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ta de jävlarna! Jag håller på dig!
Om det är råttor så är det första gången vi har det på gården. Vet att de är smartare än möss som man kan klubba ihjäl i lampskenet.

Tog en skogsmus i källaren igår. Helt fel säsong. Antar att det var nåt fel på stackarn.
Eller så var det något som den lockas av?
De har redan börjat springa under golvet hos oss, vilket du har rätt i, är rätt tidigt för Östergötland.

Düsseldorff
Innerdörren till min källare.
Slitet papper med texten "Bekämpa råttorna!" fäst på en grov, träfärgad dörr, med instruktioner för att hålla källaren ren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Om det är råttor så är det första gången vi har det på gården. Vet att de är smartare än möss som man kan klubba ihjäl i lampskenet.
Ska kanske sätta mig med luftbössan så man får lite utdelning!

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Innerdörren till min källare.
[bild]
Det var många ! på den uppmaningen! :)

Düsseldorff
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det var många ! på den uppmaningen! :)
Ja jävlar, de menade allvar! Antar att den spikades upp vid nån sorts råttinvasion för 100 år sen.

Edit: 100 år var naturligtvis en kraftig överdrift givet språk och typografi. Men ett helt nytt anslag är det inte.

FreQa FreQa skrev:
[bild]
Ingen fälla har slagit så jag börjar fundera på om det är sork. Nån som vet några tecken hur man ser att de är sork? Gräver de massa ingångar? Ska spana lite mer efter spillning och skaffa sorkfälla.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ska kanske sätta mig med luftbössan så man får lite utdelning!
Jag har skjutit snart ett tiotal under fågelmatarna senaste veckorna. Rolig jakt. Sen lägger jag ut offren till gladorna. Satt en glada och tjöt i morse för att det inte låg frukost framme. Får sätta mig ett pass ikväll.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Har haft väldigt minskad mängd möss och sniglar. Däremot en flock paddor som kryper runt…

de är ärligt talat mycket finare.

och rätt så coola där de kryper fram. Speciellt när man ser hur många år de är är de börjar komma upp i dm storlek

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.