307 251 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Jag är okunnig inom ämnet men tror att Racumin varit förbjudet i ganska många år, men man har haft dispens i Stockholm. Typ.
I inlägget ovan syftade jag på de bestämmelser som började gälla nu i år, där man reglerar användandet av de få hjälpligt effektiva bekämpningsmedel vi hade kvar. Privatpersoner är nu helt i händerna på ockrare som Anticimex och andra skrupelfria företag.
I inlägget ovan syftade jag på de bestämmelser som började gälla nu i år, där man reglerar användandet av de få hjälpligt effektiva bekämpningsmedel vi hade kvar. Privatpersoner är nu helt i händerna på ockrare som Anticimex och andra skrupelfria företag.
Det finns "musgift" ( har glömt namnet), som kan köpas på t.ex. Granngården. Det innehåller ett medel, som normalt används för att söva djur vid operationer. Det är effektivt tror jag. När jag provade en natt i ett förråd, så låg en död mus någon meter från betesasken. Samtidigt tog jag 4 st i fällor..
Det stora problemet med gift är att andra djur ( katter, rävar, ugglor o liknande ) kan komma på tanken att äta upp de döda mössen och därigenom riskera att bli förgiftade själva om mössen kan komma ut i naturen.
Det stora problemet med gift är att andra djur ( katter, rävar, ugglor o liknande ) kan komma på tanken att äta upp de döda mössen och därigenom riskera att bli förgiftade själva om mössen kan komma ut i naturen.
Finns olika former av Racumin. Jag köpte Racumin senast vid årsskiftet 2016-17,tror den heter Pasta G eller Pasta P eller nått sånt. Fanns på granngården då i alla fall. Från att ta möss varje natt i fällor så blev det helt tyst i huset, så effektivt är det ju bevisligen.
Ska prova att beställa från ebay, man får ett halvt kilo för typ 200kr. Fastnar det i tullen så gör det väl det
Ska prova att beställa från ebay, man får ett halvt kilo för typ 200kr. Fastnar det i tullen så gör det väl det
Skumt med Mjölner fällorna i år, har som vanligt laddat med Snickers och mäskar lite med jordnötssmör och Nutella utanför locket. Vid flera tillfällen har en av fällorna löst , men ingen fångad mus och Snickers är kvar orörd i fällan ,dock är mäskningen uppäten. En kväll satt jag i köket och hörde prassel under diskhon. Öppnade försiktigt luckan och hörde musen rota runt bland plaståtervinningen. Snabbt som ögat tog jag en större skärbräda och lade över, ut med den långt ut i skogen. Den lär ha frusit ihjäl , det var -18 den natten.
Nu skall jag prova SuperCat , VDn tipsade om de , small varenda natt i hans fällor och utdelning varje gång. Frågan är dock om det är någon mer mus i huset nu, det har varit tyst i nästan 2 veckor och mäsken på fällorna är orörda.
Nu skall jag prova SuperCat , VDn tipsade om de , small varenda natt i hans fällor och utdelning varje gång. Frågan är dock om det är någon mer mus i huset nu, det har varit tyst i nästan 2 veckor och mäsken på fällorna är orörda.
Ingen aning, Granngården säljer iaf SuperCat. Sign "prototypen" har sådana på bilder i sina inlägg, han kanske vet ?H hus520 skrev:
Den var dock inte godkänd 2011 och det vore väl märkligt om Granngården kunnat sälja den i mer än 7 år sedan dess utan att den blivit godkänd.
Källa https://blogg.kattcenter.se/2011/11/11/musfalla/
Jag hittar sorkfällan SuperCat i Naturvårdsverkets förteckning över godkända fällor. Men ingen musfälla med det namnet:
https://www.naturvardsverket.se/Sto...akt-och-vilt/Fangstredskap/Sok-fangstredskap/
https://www.naturvardsverket.se/Sto...akt-och-vilt/Fangstredskap/Sok-fangstredskap/
Det är inte förbjudet att sälja, bara att använda den.F fusion skrev:
Haha! Jag upplever exakt samma problem. Känns som att mössen börjat överlista mjölner.... I skrivande stund har jag tre st Mjölners under diskbänken och för det mesta så lyckas dom knycka betet ur den ena innan dom blir lite malliga och ger sig på nästa vilket blir det sista dom gör.F fusion skrev:
Tyvärr är det väl så att de inte är godkända för att de fungerar. Innan RealCat så körde jag med SuperCat och det blev några möss på en vinter, ingen levde och led vad jag vet.H hus520 skrev:
Den berömda vippfällan med glykolhink är ju också förbjuden men ack så effektiv.
Har fångat 6 möss med biltemas godkända fälla med gilliotin. Samma lilla ostbit.
Har även jobbat lite med att täppa till alla möjliga hål i fasaden med nät. Några veckor sedan senaste musen nu... Inga spår heller så man kan ju hoppas att de håller sig i skogen
Har även jobbat lite med att täppa till alla möjliga hål i fasaden med nät. Några veckor sedan senaste musen nu... Inga spår heller så man kan ju hoppas att de håller sig i skogen