C Carl-Jo-han skrev:
Ta inte illa upp nu men en häst skulle lyckas skada sig även om hela hagen var klädd i bomull och hela hästen var klädd i uppblåsta airbags. Maken till mer lättskadade djur har jag aldrig sett...

Sambons ena häst lyckades rulla sig i hagen och få upp en gren i snippan för några veckor sedan. Wops så var det 15 tusen mindre på sparkontot.

Nä, för mig är det ett under att dessa djur har kommit så här långt i evolutionsstegen. Blir faktiskt till och med lite upprörd nu när jag påminns om det.

OnT: röj bort allt som är giftigt och allt som är vasst. Det är bättre att låta dom beta fram sina egna stigar än att kapa och lämna vassa stubbar efter sly. Förbered dig på att oavsett vad du än gör i förebyggande syfte så kommer det ändå inte att räcka till.
Haha... Ja, jag vet precis. Har sysslat med hästar i över 25 år och haft egna nästan lika länge. Peppar peppar, så har de aldrig skadat sig. Man måste vara "a special kind of stupid" för att utsätta sig för allt vad hästar innebär ;)

Förr då hästar betade i skogen så betade de fram sina egna stigar.

Annars är en röjkniv (röjyxa) med krok längst ut på pladet ett bra verktyg. Med en kan man hugga nära marken eftersom det är kroken som slår i först.

En mindre traktor med stenkorok i trepunktslyften är ett väldigt effektivt sätt att dra upp mindre stubbar och sly med rot. Det går bra med en femmeters hävstång också.

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
TheImprovisor
Hägna in ordentligt och skaffa några grisar. De fixar jobbet på nolltid

P
Grisar eller getter. Getter rensar upp sly på nolltid. Det är dock lite envisa djur...

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
P
Scouten skrev:
Grisar eller getter. Getter rensar upp sly på nolltid. Det är dock lite envisa djur...
haft mycket getter.. Då mor gjorde getost förr i tiden..
Ja något envisa.. Men mest ihärdiga..
Det finns inte ett uns kvar av sly eller mindre träd när de är klara...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det ställer lite andra krav på stängsel än hästar bara. Och att TS har någon som kan släppa loss lite getter eller grisar på bete hos henne.

Scouten skrev:
Getter är det bättre förslaget av de 2. De flesta hästar har som.egenhet att vara paniskt rädda för grisar, och det är inte otroligt att de t o m skulle vägra gå in i en hage där det varit grisar.
Getter är fantastiska flistuggar, jag brukade säga att den som behöver använda röjsåg på gården har för få getter :rofl:. De är sociala, nyfikna och framför allt intelligenta. Visst, de kräver mer stängsel än hästar, det räcker inte med några elband nästan utan ström som hänger och fladdrar på plaststolpar, men en kan trösta sig med att det stängsel (och elaggregat) som duger åt getter alla gånger funkar på hästar oxå!
Växelbete med hästar och getter skulle även minska parasittrycket på betena, eftersom de inte har gemensamma parasiter.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Getter är det bättre förslaget av de 2. De flesta hästar har som.egenhet att vara paniskt rädda för grisar, och det är inte otroligt att de t o m skulle vägra gå in i en hage där det varit grisar.
Getter är fantastiska flistuggar, jag brukade säga att den som behöver använda röjsåg på gården har för få getter :rofl:. De är sociala, nyfikna och framför allt intelligenta. Visst, de kräver mer stängsel än hästar, det räcker inte med några elband nästan utan ström som hänger och fladdrar på plaststolpar, men en kan trösta sig med att det stängsel (och elaggregat) som duger åt getter alla gånger funkar på hästar oxå!
Växelbete med hästar och getter skulle även minska parasittrycket på betena, eftersom de inte har gemensamma parasiter.
Så himla bra idé, undrar bara var jag får tag i ett gäng getter..

Jag ska ha 3 trådar med aluminiumtråd och stark ström. Eftersom det går vilt i området så har jag fått rådet att välja en tråd med så lågt motstånd som möjligt och ett så starkt aggregat som möjligt. Kan det hålla även getter inne, tro?

catherineb catherineb skrev:
Så himla bra idé, undrar bara var jag får tag i ett gäng getter..

Jag ska ha 3 trådar med aluminiumtråd och stark ström. Eftersom det går vilt i området så har jag fått rådet att välja en tråd med så lågt motstånd som möjligt och ett så starkt aggregat som möjligt. Kan det hålla även getter inne, tro?
Vill du köpa getter av seriösa personer finns de två rikstäckande Föreningen Allmogegeten (för lappget, jämtget och göingeget) och Svenska Getavelsförbundet (för svensk lantrasget). De stambokför getter och har livdjursförmedling.

3 trådar räcker ibland, om det är beskedliga getter, men 4 eller 5 är säkrare.

Jag skulle slå ett slag för en kraftig trimmer/slysåg. Eftersom du har sten vill du nog inte köra klinga utan väääldigt grov trimmertråd, typ Oregon Techni-blade. Du behöver förmodligen byta trådhållare till nån som funkar med den grova. När du väl kört några gånger ser du om det är så tjockt någonstans att du måste på med klinga, men då har du fått bort det mesta så att du ser vad du håller på med och kan undvika eventuella stenar.

Fast det är väl snarare att få en befintlig getherde att vilja släppa sina getter i TS hage tills de betat bort slyn. Och det borde väl inte vara omöjligt. Gratis bete kan ju vara gott.

Kanske är dock avelsföreningarna en bra väg in i att hitta någon intressent i närheten av dät TS bor.

P
Här i Skåne finns det folk som hyr ut getter till exempelvis kommunen för slyröjning

Massa bra svar! Det kan vara så att det finns getter att låna av någon här i byn. Men, hur lång tid skulle getterna ta på sig att röja?

Hagarnar inte superstora (ca 100x100 m vardera) och jag kanske kan låna 3-4 getter.

Jag håller på Nötgårdsgubbens förslag. Har du tillgång till en fyrhjuling så kan du hyra en slaghack som också klara sten. Då får du i alla fall en början.

Sedan ser man ju ofta att hästar och getter går i samma hagar så låna du ett gäng getter tills det värsta är avverkat.

P
catherineb catherineb skrev:
Tack för tips! Aningen för dyrt för ändamålet bara :rofl:
Liiite kanske!:D Var mer en förklaring vad det var,dvs inte en snöskoter(i grunden)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.