Hej!

Jag har en liten bit blandskog som egentligen snarare består av sly. Den ska användas som hästhage och jag hade gärna velat ordna en enklare, gångbar stig igenom. Det är ganska ojämnt nu och mycket små stubbar.

Det är lite för oåtkomligt för att vi ska kunna ta oss fram med grävare eller traktorn utan att mosa allt för mycket. Så nu funderar jag på, finns det ingen mindre maskin som kan göra jobbet? Typ i storlek med en padda eller mindre fyrhjuling? Något som kanske river och mosar så marken blir lite jämnare? Något som även överlever en sten eller två.

Det här med mark är verkligen inte mitt bord så jag ber om ursäkt för en yvig text.

Hjälp en glad amatör tack!

Jag gjorde en stig till sommarstugan med röjsåg med buskklinga. Den klarar mindre rötter och tål att köras ner i ytskiktet i marken och riva upp markvegetationen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gjorde en stig till sommarstugan med röjsåg med buskklinga. Den klarar mindre rötter och tål att köras ner i ytskiktet i marken och riva upp markvegetationen.
tack för svar! Klarar den sten? Inte alltid stenarna syns under mossan!

Skulle man kunna gå med stubbfräs först och sedan med vält kanske? För att jämna till? kanske avsluta med grus eller sand?

main-back.jpg
Tror en sån här är en roligare lösning på problemet eller låna in någon som kan köra lite enduro fram och tillbaka.

• Haha
Luddis_1
  • Laddar…
Med häst rider du fram en stig på en sommar!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gå en vända varje dag.

Ta med olika verktyg varje dag... kniv/yxa/fyllhammare/spade/hink grus/spett/mm mm.

Sedan har du en stig...

/ATW

• Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
Ska du ha det som hage gissar jag att hela ytan mår bra av att gås över med röjsåg. Sen om det ska stängslas in vill man nog komma runt med traktor eller allra minst fyrhjuling.

Nu svarar ju inte det direkt på din fråga, men jag tror att just en stig över hagen är ett marginellt problem. Det är nog bara att börja gå och, som andra skrivit, förbättra allt eftersom.

T TypRätt skrev:
[bild]
Tror en sån här är en roligare lösning på problemet eller låna in någon som kan köra lite enduro fram och tillbaka.
är inte det där en snöskoter? Går den att köra utan snö?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska du ha det som hage gissar jag att hela ytan mår bra av att gås över med röjsåg. Sen om det ska stängslas in vill man nog komma runt med traktor eller allra minst fyrhjuling.

Nu svarar ju inte det direkt på din fråga, men jag tror att just en stig över hagen är ett marginellt problem. Det är nog bara att börja gå och, som andra skrivit, förbättra allt eftersom.
Nja, det är bättre att låta hästarna röja själva för att undvika vassa små stubbar som hästarna rullar sig på. Jag har röjt där stängslet ska gå och tagit ner enstaka träd där hästarna riskerar att fastna.

Jag vill göra en stig åt hästarna för att de ändå ska kunna ha någonting att utgå ifrån. Inget ovanligt med skogshagar men jag har aldrig anlagt en från scratch.

Vi kommer absolut fram med fyrhjuling, men inte med traktorn. Den är alldeles för stor. Men varken fyrhjuling eller traktor hjälper mitt stig-problem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ehi Ehi skrev:
Med häst rider du fram en stig på en sommar!
Först stig - sen häst!

Handyman 1 skrev:
[länk]
Tack för tips! Aningen för dyrt för ändamålet bara :rofl:

catherineb catherineb skrev:
Nja, det är bättre att låta hästarna röja själva för att undvika vassa små stubbar som hästarna rullar sig på. Jag har röjt där stängslet ska gå och tagit ner enstaka träd där hästarna riskerar att fastna.
Ta inte illa upp nu men en häst skulle lyckas skada sig även om hela hagen var klädd i bomull och hela hästen var klädd i uppblåsta airbags. Maken till mer lättskadade djur har jag aldrig sett...

Sambons ena häst lyckades rulla sig i hagen och få upp en gren i snippan för några veckor sedan. Wops så var det 15 tusen mindre på sparkontot.

Nä, för mig är det ett under att dessa djur har kommit så här långt i evolutionsstegen. Blir faktiskt till och med lite upprörd nu när jag påminns om det.

OnT: röj bort allt som är giftigt och allt som är vasst. Det är bättre att låta dom beta fram sina egna stigar än att kapa och lämna vassa stubbar efter sly. Förbered dig på att oavsett vad du än gör i förebyggande syfte så kommer det ändå inte att räcka till.

• Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 6 till
  • Laddar…
catherineb catherineb skrev:

Jag vill göra en stig åt hästarna för att de ändå ska kunna ha någonting att utgå ifrån. Inget ovanligt med skogshagar men jag har aldrig anlagt en från scratch.

Vi kommer absolut fram med fyrhjuling, men inte med traktorn. Den är alldeles för stor. Men varken fyrhjuling eller traktor hjälper mitt stig-problem.
Jag förstår. Tänkte inte på att slystubbarna skulle vara ett problem i sig, men nu är jag med.

Det finns lite verktyg som skulle kunna vara till hjälp, men utan minst traktor är det nog svårt. Jag tänker på sådant som kättingröjare och slaghack. Även en grävmaskin skulle förstås kunna göra underverk. En jordfräs, kan det räcka tro?

Ju smalare stig och mindre maskin desto jobbigare och mer tidskrävande tror jag. Kan du röja/låta röja upp en stig på 2–2,5 m bredd är det nog enklast. Sen behöver ju inte enklast betyda billigast eller bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.