Min mormor som är 86 år gammal men pigg och kry har varit lite nedstämd en tid. Vi pratade med henne och kom fram till att vi skulle fixa till lite i hennes lägenhet inga omvälvande förändringar men så att hon skulle känna sig lite piggare. Vi beslöt till sist att börja med badrummet. Min syster och jag röjde ut allt som inte satt fast och gick igenom vad som inte behövdes längre parfym och shampoo-flaskor från åttitalet åkte ut så det visslade om det. Sen satte vi upp hyllor och korgar på väggarna så att det blev en bra höjd för Mormor att nå sina grejer och slippa böja sig eller sträcka på sig. Efter en tur på staden med Mormor hade vi inhandlat nya tvålkoppar, tandborstmugg, tvättkorg och mycket mer. Sen åkte vi till secondhand och fyndade tavlor med blommor som vi satte in i nya fina ramar. Det hela tog en dag och kostade ca 600 kr och nu är badrummet jättefint och fungerar mycket bättre för en äldre dam. Mormor är jättenöjd och känner att hon fick en kick, så nu fortsätter vi med resten av lägenheten också. Det behöver inte kosta mycket eller ta lång tid för att uppskattas!

Vilket bra initiativ!! Klart att det oavsett ålder spelar roll med lite förnyelse ibland. Fick mormor en badbräda till badkaret eller en stol att sitta på om det finns dusch?

Vad roligt att Ni piggade upp er "gamla" mormor. Tänk vad lite kan göra gott.
Pyssla om henne ordentligt nu...........

Mvh

Liiisa  :)

Vi har nyss också hjälpt "momma" med hennes badrum!
Införskaffade först en tvättmaskin, för att hon ska slippa tvättstugespring i källaren, då hon bor på tredje våningen. Badkaret slängdes ut och ny duschstång, fint duschdraperi och golvlist (vändbar) inhandlades. Ny badrumsmatta står på inköpslistan. Duschstol ska hjälpmedelscentralen få låna ut.
Hon blev så lycklig att hon i ren glädje ruggade upp ytan, grundande och färdigmålade de synliga kopparrören på EN dag, med en nybytt höft :o

Jo då mormor har dusch och har en stol där. Hon tycker bara att den tar sån plats så vi fixade så den kan stå precis utanför duschen och lätt går att flytta in om hon vill ha den där. Hon har precis fått lite grejer från hjälpmedelcentralen bla en förhöjning till toalettsitsen så att hon hon lättare kan komma upp från den. Riktigt bra faktiskt. Hon har börjat förstå nu att hon inte klarar av allting längre och att kroppen inte orkar allting så hon har äntligen gått med på att anpassa hemmet. Hon trodde att hon skulle känna sig så gammal om hon fick diverse hjälpmedel. Men nu kan hon inte sluta prata om hur praktiskt det är att ha ett hem mer anpassat efter henne. :)

Jag vill också ha såna snälla barnbarn!
Just nu har jag inga alls :'(
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.