7 471 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Mörkröd falurödfärg?
Medlem
· Västragötaland
· 10 inlägg
På gamla byggnader 1700-tal ser man ibland en väldigt mörk falurödfärg, inte alls jämförbar med dagens vanliga färg. Går det att få tag i sådan?
Det är väl bara det att färgen ser mörkröd ut i dag efter x antal år av väderslitage och ommålningar. De mörkröda äldre byggnader jag har sett har mest sett ut att vara grånat trä med ett tunt lager av rödfärgspigment. Under 1700-talet ville man efterlikna stenhusen, så originalet är egentligen den ljusa falu rödfärgen, som skall efterlikna tegel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Färgen mörknar inte av sig självt. Pigment är bränt mineraliskt och helt stabilt. Att det mörknar beror troligtvis på luftföroreningar eller svartmögelprickar.
Medlem
· Västragötaland
· 10 inlägg
Fyller på med lite info här
Var på Tjörn och pratade med en trevlig och kunnig kvinna på Ekahagens byggnadsvård, det är så färgen kan svartna när trät är rikt på kåd- och tjärämnen och dessa fälls ut och blandas i färgen. Har ibland sett detta på äldre byggnader i övre Norrland. Var dessutom inte helt ovanligt att det blandades i diverse ämnen förr i tiden.
Var på Tjörn och pratade med en trevlig och kunnig kvinna på Ekahagens byggnadsvård, det är så färgen kan svartna när trät är rikt på kåd- och tjärämnen och dessa fälls ut och blandas i färgen. Har ibland sett detta på äldre byggnader i övre Norrland. Var dessutom inte helt ovanligt att det blandades i diverse ämnen förr i tiden.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Jag letar efter samma sak, den fina djupt mörkröda kulören. Har du hittat svar på frågan? Jag försökte blanda i 15% svart i falu rödfärg original, men tyckte inte det gav någon mörkare färg, bara lite brunare. Vet du hur man gör? 🙏🏼S skägg skrev:
Maria
Det kan nog vara som andra skriver, att kulören blir mörkare med tiden. Målade garaget för 4-5 år sedan med byggmax röda slamfärg. Har blivit mörkare. Speciellt på sydfasaden.M Maria Wergeland skrev:
Man får leva med produktens egenskaper där faluröd slamfärg förändras över tid. Blandar du i annan färgnyans för att idag "hamna" rätt så ser det annorlunda ut om några år och kanske börja ta en annan färgton än åldrande faluröd. Får jag anta något så är det oxidation av innehållet. Men även andra färgtyper ändrar nyans där de bleknar/mattas.M Maria Wergeland skrev:
Så vill man behålla den ljusare röda nyansen får man stryka om lite oftare.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Själva pigmentet (rödmullen) förändras inte. Det är tillkommande ”föroreningar” och vittring som ställer till det och som får en målad fasad att ändra färg. Oavsett kan man aldrig förvänta sig samma färg vid ommålning vart 10-15 år. Det går inte ens att förvänta sig samma färg på fasaden om det är två olika personer som målar på samma sida av huset. Samma målare på samma fasadsida. Fråga mig inte hur jag vet.A AndersS skrev:Man får leva med produktens egenskaper där faluröd slamfärg förändras över tid. Blandar du i annan färgnyans för att idag "hamna" rätt så ser det annorlunda ut om några år och kanske börja ta en annan färgton än åldrande faluröd. Får jag anta något så är det oxidation av innehållet. Men även andra färgtyper ändrar nyans där de bleknar/mattas.
Så vill man behålla den ljusare röda nyansen får man stryka om lite oftare.
Skall försöka hitta bilder på min vindpinade västfasad som blev ljusare med tiden.
Har strukit en del med fabrikat Falurödfärg och de rekommenderar att inte byta burk på en vägg då det kan bli färgskiftning om burkar kommer från olika färgtillverkningar.
Ni målade inte med var sin burk, som kanske kom från olika tillverkningar?
Ni målade inte med var sin burk, som kanske kom från olika tillverkningar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Nej, samma batch och faktiskt samma burk. Den andra målaren strök inte på färgen på samma sätt och med samma teknik som jag som jobbade från andra ändan. Glömde kolla det och den målaren tar inte instruktioner från sina barn. 😉A AndersS skrev:
Det syntes tydligt i mulet dagsljus. Hade det varit på en annan fasadsida hade jag inte brytt mig.
Klicka här för att svara