Vi har en lång, mörk hall som ska renoveras.
Vi ska sänka taket något (fula rör i taket).

Inbyggda spottar lockar, men ger de riktigt bra ljus?

För/nackdelar?

/Tina

Det ger ju inte lika mycket ljus som icke-infällda armaturer.

Hur mycket ska ni sänka taket?

Hur ljust måste det vara?

Hur smal är korridoren?

Hallen är 1,5 m bred och ca 4 m lång .

Takhöjden är nu 2,5 m och ska sänkas ca 12 cm.

Vi måste sänka taket för att dölja en del rör, därför tänkte jag inbyggda spottar.

Det är viktigt att det blir ljust och inte för mycket skuggor.

En snickare som var här föreslog 2 rader med 5 spottar i varje.

Verkar det rimligt?

Vi har spottar i vår hallgång som är dryga metern bred. Ger ett bra ljus och de enda skuggorna som uppstår är högt upp på väggen nära taket då vi har en centrerad rad med spottar. Jag tycker personligen att 10 spottar på 6 kvm känns som overkill i en hall som normalt inte är ett område som kräver arbetsbelysning och skulle därför ha nöjt mig med en rad i mitten. Eget tycke och smak avgör dock såklart.

OK, tack för bra svar. Det blir nog inbyggda spottar, tror att det kan bli riktigt snyggt.

Hemmakatten
Vi har inbyggda downlights i vår hall, på tre meter hall har vi två downlights vilket är en för lite. Se till att ha en dimmer, det är skönt att kunna reglera ljusstyrkan.

Vi har 6 lysrörsspottar på 7W i vårt badrum på 6kvm. Det tycker jag är precis lagom. Så 5 spottar borde vara mer än tillräckligt.

En spot/kvm brukar man räkna med, iaf i ett kök där det ska fungera som arbetsbelysning. Dimmer är givet överallt där man har spotlights!!
I en hall på den storleken skulle jag köra på 4 st, tänk på att placera dem så att de är i mitten och inte för nära där ni kommer hänga kläderna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.