Hej!
Min händige morfar är nu snart 96 år gammal och har nu flyttat till ett boende.
Kvar i uthuset finns en mängd maskiner för bygg och snickeri.
Jag försöker nu hjälpa min mor att ta reda på om maskinerna har ett värde idag.
Jag vet inte hur gamla de är men några decennium har de ju på nacken.
Samtliga är i samma gröna utförande.
Tyvärr har jag bara min mammas bilder och hon missade några maskiner.
Men i bakgrunden på bild 1 ser man en bordssåg, eller vad det kallas.
Under en av flyttkartongerna finns en pelarborr.
Och i en kartong finns en planhyvel.

Min fråga är kortfattat, ska man skänka bort dem på lokala marknaden eller ska man försöka få ersättning för dem?

MVH

• Bandsåg i träverkstad med spån och brädor. Verktyg och arbetsbänken syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt vindsvåning med träbjälkar, symaskin, rörighet, lådor, arbetsbelysning, opolerad verkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Träspån, dammsugarslang, träverkstad, pelarborr, verktygslåda, rörformade element, brädor, rörböj, brunt, rött, grått.
    Skapa konto
  • En bandslip i en verkstad med träspån och arbetsmaterial, verktyg uppsatta i bakgrunden, använd utrustning.
    Skapa konto
  • Metallrör står på gjutjärnsbas i dammigt utrymme med staplad ved i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Ett grönt maskindel, möjligen en industriell utrustningskomponent, med metallskruvar och en skala. Otydligt och taget ur närbild.
    Skapa konto
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Var i Sverige finns de?
De kan nog vara värda ett gäng tusenlappar åtminstone.
Svårt att ge bättre råd utan bättre bilder/mer info.

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Var i Sverige finns de?
De kan nog vara värda ett gäng tusenlappar åtminstone.
Svårt att ge bättre råd utan bättre bilder/mer info.
Bra poäng ;)
Nära Kisa/Rimforsa 1 h söder om Linköping

bordsågen bakom figursågen har nog ett värde och spånsugen

Är vanskligt att säga för mycket, här nere i söder får du mer för prylarna än uppe i Norrbotten.

Bordsågshuven ser ut att tillhöra en Serva. Så kanske 1-2k för bordsågen. (Är mer åt byggaågshållet än finsnickeri)
1k för bandsågen och lika mycket för spånsugen.
Men allt beror på skicket och hur länge man orkar låta dem ligga på blocket.

Om där också finns en del fint virke kan ni få lite för det med.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nej nej, det där är bara skrot. Allt går på batteri idag. Stäng ner tråden och koncentrera dig på att slänga grejerna istället. Jag kan se att det där skrotet väger jättemycket och erbjuder därför dig lyfthjälp. Jag kommer med släp och kör bort åt dig. Kan ta en 500 för jobbet så slipper du oroa dig. Var bor du? Kan jag komma nu?

• Haha
  • Arg
  • Gilla
RolfRolf och 43 till
  • Laddar…
MrJay
J Jontha skrev:
Nej nej, det där är bara skrot. Allt går på batteri idag. Stäng ner tråden och koncentrera dig på att slänga grejerna istället. Jag kan se att det där skrotet väger jättemycket och erbjuder därför dig lyfthjälp. Jag kommer med släp och kör bort åt dig. Kan ta en 500 för jobbet så slipper du oroa dig. Var bor du? Kan jag komma nu?
Nice try.

• Gilla
Donn och 21 till
  • Laddar…
Pelarborrmaskiner av vettig sort brukar ju gå för 10-15 tusen nuförtiden ...

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Är det helt uteslutet att du själv inte kan få nytta av dem, kanske inte idag men om "några" år?
En perfekt början med lite snickerimaskiner med de på bild.
Men runt 10 000 kr tycker jag det är värt i klump.

• Gilla
MrJay och 7 till
  • Laddar…
På bandsågen så går det att läsa ut modellbetekningen UBS 01-EN

Söker man på detta får man upp åtminstone en träff på en avslutad auktion på klaravik. Sågen i auktionen har annan färg, men ser i övrigt ut att överensstämma med sågen hemma hos TS morfar.

Ta reda på modellbetekningar på maskinerna, och sök på nätet, det ger åtminstone en indikation på vad maskinerna kan vara värda.

• Gilla
c0Cb3i9Q och 6 till
  • Laddar…
Nära linköping ... Jag tror min sambo alltid velat ha en spånsug... Eller hon klagade på att det var dammigt iallafall

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
D
Ska du sälja något av det där får du nog lägga lite mer finess på att ta bättre bilder. Går ju knappt att förstå vad det är.

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Bordssågen ser ut att vara samma modell som jag använder på byggen. För ranglig att finsnickra på men fungerar bra att ha med sig som portabel maskin på byggen. 3kw trefasmotor. Jag tror jag betalade någonstans kring 200 eller 300 euro för min (i Finland) och då var den litet använd och hade aldrig stått ute.

Till den hör ett litet justerbord som glider på den längsgående skenan. Se till att det följer med även om det troligen ligger löst någonstans.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bordssågen ser ut att vara samma modell som jag använder på byggen. För ranglig att finsnickra på men fungerar bra att ha med sig som portabel maskin på byggen. 3kw trefasmotor. Jag tror jag betalade någonstans kring 200 eller 300 euro för min (i Finland) och då var den litet använd och hade aldrig stått ute.

Till den hör ett litet justerbord som glider på den längsgående skenan. Se till att det följer med även om det troligen ligger löst någonstans.
Vart ser du en bordssåg, vilken av bilderna?

A AG A skrev:
Vart ser du en bordssåg, vilken av bilderna?
Första bilden längst till höger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.