Här kommer dåliga nyheter. Förutom mördarsniglarna har jag i år även sett leopardsniglar (http://photos1.blogger.com/blogger/3391/1256/1600/P7050204.jpg) här i Västerås. Det svarta sniglarna som någon nämnde tidigare kan vara vanliga svenska skogssniglar och de är rätt harmlösa. Vad som är värre är att jag läst att mördasniglarna har korsats med svenska skogssniglar vilket gör att de klarar kylan bättre. Fattas bara att de även korsas med med leopardsniglarna. F*n, de blir ju livfarliga mutanter snart, vi får ta och gå samman för att ge oss ut på snigelsafari där målet blir total utrotning av dem... 8-)

Räkna med mig på den safarin!!! ;)

Jag röstar för "total annihilation" ;D

Det måste ha blivit några rätt läbbiga hybrider redan för de två senaste vintrarna skulle ha tagit kål på vilken spanjack som helst och vi har fler av mördarsnigeldjäklarna i år än någonsin. Blir nog till att skaffa ett par myskankor i år. Kattan är redan rädd för änder så det borde gå bra.

Gott om dessa älskade kräldjur även på Tyresö. Alla färger från svart till ljusbrunt.
Har konstruerat en "Pizzaskärare" i storformat, en stålskiva (f d 180mm:s diamantkapskiva) monterad på ett 1,5 m aluminiumskaft. Lagom slipad rullas den över offret och vips har du två halvor. Rekord på en två timmars promenad 950 delade sniglar. Låter man dom ligga så kan man med litet tur ta flera stycken nästa gång man går förbi. Bra lockbeten. Man slipper kröka rygg i allafall. På den egna tomten hittar jag sällan mer än 2-3 stycken. Man måste vara aktiv i närområdet fuktiga morgnar och kvällar. Och så slipper man titta på TV.

Vi har tack och lov sluppit mördarsniglar här (bor i Mariestad) men det verkar förskärckligt jobbigt! :-/ Såg någonstans (Jula?) nåt litet elstängsel man kunde sätta upp runt tomten som dödade sniglarna. Allta det var som en planka med två strömförande trådar som man satte som ett litet ministaket runt tomten, verkade himla smidigt! Först ska man ju få UPP det lilla staketet men då man väl fått det så kommer det inte in några FLER i alla fall och de som försöker blir flamberade blixtsnabbt. Humant och effektivt. Nån som testat?

Elstängsel har vi testat en variant på.....för många år sedan så konstruerade min man ett elsängsel med hjälp av ett batteri och två ståltrådar! ;D

Det låter ju kanon men så fort första snigeln krälat över så "smälte" den.....och låg där så batteriet tog slut! De rackarna behövde bara offra en av sin små soldater så var det bara att vänta på att batteriet tog slut! ;D ;D ;D

Vi har även testat fat med öl.....glömde man tömma en dag så var det ju en härlig sörja av föruttnade sniglar marinerade i öl! Jag fick lite aversion mot öl efter det!! >:(

Klippa är ju ett h-vetes-göra.....Men nu kanske man å andra sidan kan släppa ut ungarna med sax mot lite belöning? ::)

Det mest effektiva som vi testat är fortfarande "Sluggits"!!! Dom älskar det!!! Till döds!!! [smiley=evil.gif] [smiley=evil.gif] [smiley=evil.gif] [smiley=evil.gif] [smiley=evil.gif] [smiley=evil.gif] [smiley=evil.gif]

"Sluggits" - vad är det? *nyfiken*

"Sluggits" är små blåa korn som sniglarna är super-förtjusta i men som gör att de smälter och torkar ihop....! ;D ;) Funkar superbra! Inköpta i England, 3£ på Tesco för en liter! :D

Jag sprider dem runt tomtgränsen och slipper snigel-plågan......

Sluggits" är små blåa korn som sniglarna är super-förtjusta i men som gör att de smälter och torkar ihop....!
Detta låter ju som något för mig!! Heja heja!!

Min 3,5 åring är annars bra att ta med när man går på snigeljakt, han har ju fördelen av att vara nära marken så han kan se dom små äcklen bättre än vad hans stackars gamla mamma gör...

Han får 1 poäng för varje snigel han hittar, för tillfället räcker det som belöning men snart börjar han väl ta betalt, haha! ;D

siamthai skrev:
Här kommer dåliga nyheter. Förutom mördarsniglarna har jag i år även sett leopardsniglar ([länk]) här i Västerås. Det svarta sniglarna som någon nämnde tidigare kan vara vanliga svenska skogssniglar och de är rätt harmlösa. Vad som är värre är att jag läst att mördasniglarna har korsats med svenska skogssniglar vilket gör att de klarar kylan bättre. Fattas bara att de även korsas med med leopardsniglarna. F*n, de blir ju livfarliga mutanter snart, vi får ta och gå samman för att ge oss ut på snigelsafari där målet blir total utrotning av dem... 8-)
Leopardsniglarna sparar jag faktiskt, jag har, efter helt amatörmässiga studier utförda i min trädgård, lagt märke till att dom inte alls är lika glupska som sina spanska kusiner, sedan tycker jag att dom är rätt fina med sina prickar...kan bero på att jag själv är fräkning och lat, kanske är vi släkt på långt håll...:D

En sida om dessa rälia sniglar.. lite tips på hur man tar dö på dom osse..

http://home.swipnet.se/~w-52692/sniglar/

Att dom förökar sig när man trampar på dom är kanske inte så underligt som det låter.. Sniglarna är tvåkönade och trampar man på dom underf fortplantningstiden kan det mycket väl pressas ut ägg som blir befruktade iomed att du pressar dom.
Brukar fortplanta sig ett par ggr om året med ett par hundra ägg.

Och om man köper plantor - hur kan man då vara säker på att inte få med en hel koloni mördarsniglar på köpet? Vore ju hemskt tråkigt att vara den som inför snigeln i vår bygd och i vår trädgård.

Finns det "behandlade" plantor att köpa, som är garanterat snigelfria, eller är det bara att chansa och se vad som händer när man planterar växterna i trädgården?

Mig veterligen finns det inget trädgårdsmästeri som garanterar mördarsnigelfria växter. Det är faktiskt bara att chansa! Gå igenom plantorna noggrannt tex på garageuppfarten (och inte på gräsmattan); lyft plantorna ur krukorna och granska! Barrottsplantor är lättare att kolla - spola rötterna och och kolla ev ägg. Håll koll på kringmiljön de närmaste månaderna.

Det finns trädgårdsmästerier där myskankor släpps ut efter stängningstiden. Jag vet inte hur stor effekt detta har då jag fått höra att myskankor bara tar mördarsniglar när inget annat finns tillgängligt - sant eller osant?

Jag var hysteriskt rädd för snigelinvasion för ett antal år sedan då mördarsniglarna kom till Sverige. Har väl fått en mer distanserat förhållande till detta idag ;) men har heller aldrig utsatts för invasionen.

Nu har jag köpt snigelgift!! [smiley=evil.gif]

Första testet gick bra, sniglarna käkade med god aptit!! Nu blir det spännande att se om snigelplågan minskar!!

Hjäälp!
Har precis upptäckt att vi har sniglar i vår trädgård! Usch! Äckligt! >:(
Har ej haft detta innan, de måste ha kommit nu i veckan med någon nyinköpt planta...

Någon som har testat dessa små blå kulorna ("Sluggits"?) ni skrivit om innan här? Var kan jag köpa det? Jag vill åka direkt imorgonbitti och inhandla detta mirakelmedel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.