...vi får lära Fransmännen att käka en finare variant av snigel. Vi hittar på ett lite exotiskt namn så ska du se det går bra!

Iofs bör vi vara glada för våra inhemska sniglar så skogssnigeln har sitt berättigande. Samtidigt äter ju mördarsniglar våra skogssniglar ... så jag hade nog rensat rubbet till att börja med ... Dessutom är mördarsniglar ganska svåra att identifiera (se den tidigare länken) och egentligen bör man dissikera dem för att vara säkra på vad det är.

Det riktigt stora problemet verkar vara att den spanska snigeln idkar kärleksakter med våra inhemska sniglar med ett trist resultat: avkomman ärver kannibalism.

Då får det alltså fortsätta bli "kill them all, and let (the snigel- ) God sort them out." :)

Hej, har oxå massor av dom här och har lagt ut massor av pengar på snigelfritt som kostar 180 kr/paket som räcker till 100kvadrat om jag inte minns fel (har 1300 kvadrat tomt...).. Det funkar eller ska jag säga funkaDE då jag i förra veckan efter jag lagt ut de små blåa pelletsen runt om på tomten märkte att fåglarna käkade upp dem.. Så trött jag blir..Det funkar som så att sniglarna äter kornen och drar sig ner i sina hålor för att aldrig äta igen.Annars försöker jag plocka dem och lägga dem i´en påse med salt i o sen slänga i soptunnan rejält ihopknuten, bryr mig inte om ifall det e mördarsniglar eller ej dom e äckliga iallafall.

Hittade en leopardmönstrad snigel idag minsann. Men jag är inte fördomsfull, så den fick dö på samma sätt som dom andra. :D

Lustigt nog såg jag häromveckan ett byggvaruhus som lanserade en snigeldödare (kommer inte ihåg vilket bolag det var). Den var i princip en pinne på med ett ca. 5 cm brett "skärhuvud", som man skulle placera bakom snigelns huvud och trycka till. Då kommer genast min fråga - vad är det för fel på en vanlig spade, eller en stövel? ;)

Vi bor granne med skogen och har massor med vinbärssnäckor. Vi har även ett fåtal bruna sniglar. Kan det vara vanliga skogssniglar eftersom de lämnar vinbärssnäckorna ifred?

Jag kör med en pinne som jag satt en spik i ändan på. Spetsa snigeln och sen är det bara att "slunga" ut den i skogen.
Kör oxå med snigelfritt, men tycker det fungerar sådär. Körde tidigare med nedgrävda engångsglas med öl i. Var supereffektivt mot småsniglarna, men otroligt kladdigt och äckligt.

Hej snigelälskare!

Själv går jag en runda med häcksaxen några ggr/vecka, blir ett femtiotal sniglar varje gång ungefär. Det är inte vackert när innehållet sipprar ur de små liven, men ack så döda dom blir. Och dagen efter syns det inte spår av kvarlevorna. Tror att mekanisk utrotning är det mest effektiva, det ger liksom resultat direkt.

/J

galento
Hade en sån gammal 1 kg kaffeburk i plåt som fanns förr med diesel i,tog denna och slängde sniglarna (många) i.Det var lite regnvatten ovanpå dieseln men fyllde upp med en skvätt bensin och tände på rubbet.

Det brann iallafall en halvtimme och när jag kollade efter det brunnit ut VAR SNIGLARNA PÅ VÄG UT ÖVER BURKKANTEN :eek::eek:Helt otroligt.

Men har sen hört att man ska slänga dom i en hink med kraftigt salt vatten.

Då måste ett par ha klarat sig genom att gömma sig under kamraterna.
Vi hade en som satt på grillkanten häromdagen. Den... försvann. :D

Har haft likadana erfarenheter som så många andra här. Erbjöd barnen en krona per infångad terrorist och det blev snabbt ganska dyrt....Har dödat dem med salt och också provat att strö ut kalk runt känsliga områden (typ min tomt). För ett par dagar sedan blev jag surare än vanligt och spred en tunn linje med tösalt utmed tomtgränsen. Morgonens jakt slutade med tre funna exemplar...alla på andra sidan tomten (strör inte salt på grannarnas tomter....) och ett veritabelt slemmeri utmed hart när hela saltlinjen, där kan de ligga. Faktum är att det ändå regnat en del de senaste dagarna men detta lite grövre salt klárar det, också. Hoppas jag inte dödat alla fina växter på kuppen....

Jag har oxå sniglar i trädgården men det är ju faktiskt djur även om jag inte vill hacdem här. Tycker det finns en hel del alternativ här som varken är humana eller särskilt effektiva. Att spetsa dem på en spik och slänga ut dem i skogen är troligen en ganska kortsiktig lösning. de överlever förmodligen och kryper tillbaka igen. Att låta dem drunkna i det ena eller andra är inte heller speciellt snällt. Jag vet att de förstör era växter men de är djur och förtjänar faktiskt respekt. De äter inte upp växterna för att förstöra och att hämnas på dem ger nog ingen effekt! Att resonera som att de skulle sluta komma för att man låter döda sniglar ligga kvar funkar ju inte heller och salt är direkt grymt. De smälter...förstår ni inte att man bör döda dem snabbast möjligt så att de slipper lida.

Om det var rådjur som åt upp era blommor skulle ni fundera på de här metoderna då? (under förutsättning att de fungerade)

Ska ni ha ihjäl sniglarna så gör det effektivt. Samla dem i en påse och släng dem på en eld. De brinner upp snabbt och lider minimalt. Man slipper en massa döda sniglar och de förökar sig inte. Annars är väl att klippa av huvudet bäst. Strax bakom huvudet ska det vara så att de inte kan överleva eller dör långsamt..Och de svarta skogssniglarna skadar ingen så låt dem vara. Mördarsniglar är vita på undersidan. Skogssniglarna är helsvarta...lätt att se skillnad på eller hur!!!

Sophie - kanoninlägg och tack för förklaringen om hur man ser skillnad på mördasniglar och skogssniglar :)

Efter kontroll visar det sig att våra sniglar är svarta på undersidan, hurra!!!

Det finns röda skogsniglar också, alla är inte svarta...

Vad jag vet krävs det dissektion för att vara 100% säker på art av skogssnigel. Den spanske bildar också gärna korsningar med våran inhemska, avkomman blir s.k. "supersniglar". :)

Jag tror att man fortfarande kan skicka in sina sniglar för gratis artbestämning om man är orolig. Tror det var Göteborgs Narturhistoriska Muséum som gör det.

Weibulls snigelgift är slut i mina trakter - leverans från Weibulls tidigast om tre veckor. Jag har farit runt som en skottspole från ena till andra butiken. Jag har ett tusental mördarsniglar i min 'trädgård' så att 'humant' få bort dem fungerar tyvärr inte för mig.

Weibulls snigelgiftet är dyrt men effektivt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.