hej

Skulle vilja koppla in varmvatten till diskmaskinen med en MORA ESS High Line köksblandare.

Vet någon hur det går till eller hur man tar reda på det?

I vanliga fall brukar det finnas någon slags omställning i blandaren där man ställer in varm/kallt men denna ser inte riktigt ut som "vanligt".

//Anders

Varför koppla in varmvatten och inte kall?

Om du inte har "gratis" varmvatten (ex.vis lägenhet) så ska du värma vattnet i diskmaskinen - det är billigare. Allt enligt min bror som är vitvarusäljare.

Har precis kopplat in en värmepump och tänkte försöka göra en en liten besparing genom att använda mig av varmvatten i diskmaskinen. Känns bara onödigt att värma upp 2 * 16 liter vatten (eller vad den nu drar) i diskmaskinen när jag investerat slantar på att få tag på billigare varmvatten.

Den körs så gott som dagligen och en normal diskmaskin drar mellan 2-5 kwh per gång. Kan man minska ned detta på ett enkelt sätt med en kran till 1-2 kwh så sover jag bättre.

//Anders

Håller med dig Anders, det borde vara bättre att köra med varmvatten om man har värmepump eller t ex solvärme. Tänkte själv kolla på hur mycket kallvatten som används för spolning, är det en liten andel av den totala vattenmängden så borde det vara bäst att köra med billigt eget varmvatten.

En liten kommentar till era funderingar som inte alls har med uppvärminingskostand att göra är att det kan var svårt att få bort ex.vis äggrester (sånt som stelnar vd relaitvt låga temperaturer) om man inte först spolar av disken.

Jag tror att de flesta diskmaskinprogram har just en avspolning med kallvatten för att bli av med proteiner och sån't.

Tror att äggrester och dyligt stelnar vid typ 60 grader. En värmepump ger 45 gradigt vatten, dessutom tar det ett tag innan varmvattnet leds fram till diskmaskinen vid första fyllningen.
Folk som har varmvatten inkopplat ser bara fördelar då det går snabbare att diska med maskinen. Jag har inte hört någon som klagat på att rester fastnat mer bara för man kör med varmvatten.

Är det den erfarenheten du har - att en manuell sköljning av porslinet innan man sätter ner den i diskmaskinen skulle avhjälpa att rester fastnar. Låter klokt.

Problemet med min blandare är i alla fall löst (MORA High Line). Den går inte att ändra till varmvatten så vi får vänta tills vi ska byta köksblandare om kanske 10 år eller nåt.

//Anders

Problemet med att matrester fastnar, beror nog mest på att matresterna får torka in. Så diska direkt, eller skölj av porslinet ordentligt.

Bob_the_builder
pandy skrev:
Tror att äggrester och dyligt stelnar vid typ 60 grader. En värmepump ger 45 gradigt vatten, dessutom tar det ett tag innan varmvattnet leds fram till diskmaskinen vid första fyllningen.
Man sätter inte en diskmaskin på uppvärmingsslingan, utan på tappvattnet. Det ska hålla minst 60 grader.

BoByggarn skrev:
Problemet med att matrester fastnar, beror nog mest på att matresterna får torka in. Så diska direkt, eller skölj av porslinet ordentligt.
Om man alltid sköljer disken noga före diskning så kommer diskmaskinen inte att bli glad... En liten mängd fett i maskinen är att rekomendera "för smörjningen", alllt enligt maskintillverkare. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.