Det är lättare att dra i fler nätverkskablar i ett 20-rör.

Om man nu är orolig för att rören ska lossna så får man se till att fixera dem ordentligt i regelverket. Clips funkar till en viss gräns men med tillräckligt våld ryker dom också.

2 3" och lite känsla i handleden så sitter röret där det ska.

2 X 16 mm eller 1X20 mm, tja båda duger. För en vanlig hemmapulare brukar det gå att köpa 16 mm rör till under halva priset mot 20 mm (tex byggmax) men får man tag i billiga 20 rör och har dosor för det så är det absolut inget fel med det

Mikael_L
tron, glöm inte att dosor för strömbrytare och uttag vid dörröpningar ofta behöver komma lite ifrån öppningen för att inte apparaterna ska hamna mitt i dörrfodret. Vanligen klämmer man dit en kort bit regel extra på den befintliga, så kommer dosan 45mm längre ut.

dosor och rörskarvar med låsclips är guds gåva till mänskligheten (men framförallt till elektrikerna ;) )

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
å dosor med skruvring där det ska vara kakel för att få dosframkanten att linja med kaklet.

Mikael_L Jo, jag tänkte på det med dosa nära dörren men håll på att missa det vid ett fönsterfoder.
Det är otroligt vad många doser det kan bli i ett rum.

Några år sedan den var aktiv men min fråga gäller dosor och tänkte onödigt att starta ny tråd :)

Jag har liggande spikläckt på 30cc för att änka dragning och montering av dosor kan man lägga dom ner som på bilden? Nackdelar med det?

Elektrisk dosa monterad horisontellt mellan träreglar på isolerad vägg med spikläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så länge innehållet går att snurra runt är det ju inget problem, så gjorde elektrikern hos mig med vissa dosor för att få bättre dragning
Många uttag osv har ju även 4 hål så man inte behöver rotera ringen invändigt.

tommib
Inga problem alls att montera "liggande". Du roterar bara ringen till rätt position. Du har Schneider VP-2 ser det ut som så det kommer inte vara några bekymmer. Däremot har du varianten för dubbel/trippel gips. Ska du ha två lager skivor? Annars ska du byta till enkel/dubbelvarianten som har grön innerring.

Lyxigt att köra regelfäste, jag hade bara dragit två 100mm spik i dosan när du har så där bra förutsättningar.

Man förväntar sig att rör från dosa vanligen går rakt upp. Hur har du tänkt dig i detta fall? Slang diagonalt bakom de liggande reglarna? Där blir de i och för sig spikskyddade.

tommib tommib skrev:
Lyxigt att köra regelfäste, jag hade bara dragit två 100mm spik i dosan när du har så där bra förutsättningar.
Om det är 45x45 så kommer spikarna bakom regeln.
Jag ser inga fel i att lägga dosorna ner, så gör jag ofta. Efter en bullkrans till snickarna brukar de lägga den nedersta liggande regeln på lagom höjd för dosorna till vägguttag. Då går det undan att montera dosorna sen. (y)

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Toppen tack för bra svar, då är det bara att köra på :)

T tron skrev:
Hej

Jag håller på att förbereda elinstallationen genom att placera ut eldosorna provisoriskt så att elektrikern kan se var jag vill ha dem. Enstycksdosorna var inga problem men på ett antal ställen vill jag ha flera dosor, tex el/data/tv.
Dosorna har en anording som gör att man kan kroka ihop dem men det blir väldigt tätt mellen dem, finns det kombinationer för el/tele/tv och andra kombinationer som passar ?

Ska jag sätta upp en regel som stödjer raden av dosorna i "andra änden" se bild

Hej! Jag ska göra exakt som du har gjort på bilden (tre dosor vågrätt). Hur kopplar man ihop dem? Finns det klipps eller spår som man kopplar ihop på dosorna eller köper man det separat?

S sole_oggi skrev:
Hej! Jag ska göra exakt som du har gjort på bilden (tre dosor vågrätt). Hur kopplar man ihop dem? Finns det klipps eller spår som man kopplar ihop på dosorna eller köper man det separat?
Det beror på dosorna. En del kan man sätta ihop direkt, en del behöver man fästen, osm oftast följer med.

Något av detta?

Grön plastdosa med flera röranslutningar och en vit lucka ovanför, mot en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.