10 823 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
Monteringsverktyg för drivknutsdamask
Medlem
· Västra Götaland
· 2 557 inlägg
Finns det någon som har erfarenhet av ett sånt här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...Monteringsverktyg-for-drivknutsdamask-191503/
monteringsverktyg för drivknutsdamask?
Det jag funderar på är om det funkar, helt enkelt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...Monteringsverktyg-for-drivknutsdamask-191503/
monteringsverktyg för drivknutsdamask?
Det jag funderar på är om det funkar, helt enkelt.
En bekant som är förman på en större bilmek har testat den där. Både biltemas och en seriös aktörs modell.
Och han sa de att båda fungerade bra, men att biltemas var många gånger långsammare samt att den rasade efter ca 40 körningar.
De hade köpt in båda och stod och "låtsasmonterade" damasker.
Men ja. den sparar ca 1-3 timmar i arbetstid per sida på bilarna. Så det är en riktig guldgruva.
Och han sa de att båda fungerade bra, men att biltemas var många gånger långsammare samt att den rasade efter ca 40 körningar.
De hade köpt in båda och stod och "låtsasmonterade" damasker.
Men ja. den sparar ca 1-3 timmar i arbetstid per sida på bilarna. Så det är en riktig guldgruva.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 557 inlägg
För mig är den ju intjänad efter en damask, så om den håller 39 gånger till så är det ju superbonus! 
Och att biltemas är långsammare spelar ju ingen roll för mig. Jag jobbar ju så långsamt ändå.
Tackar för er input, snart bestämmer jag mig för att köpa en.
Och att biltemas är långsammare spelar ju ingen roll för mig. Jag jobbar ju så långsamt ändå.
Tackar för er input, snart bestämmer jag mig för att köpa en.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 557 inlägg
sventable:
Jag tror det skiljer på drivknutar och drivknutar. På min Renault Trafic verkar det som att man ska lossa knuten från axelsidan, och att man måste demontera hela axeln för att kunna göra det. I den något knapphändiga verkstadshandboken står bara att "det är svårt, lämna till verkstad"
Jag tror det skiljer på drivknutar och drivknutar. På min Renault Trafic verkar det som att man ska lossa knuten från axelsidan, och att man måste demontera hela axeln för att kunna göra det. I den något knapphändiga verkstadshandboken står bara att "det är svårt, lämna till verkstad"
Medlem
· Västra Götaland
· 2 557 inlägg
Uppmuntrad av Micros och oobums bra svar här ovan köpte jag verktyget, och i går kväll bytte jag damask. Fantastiskt bra pryttel. Den funkar precis som man tänker sig att den ska göra. Jag hade den särskilda damasken som Biltema säljer, och den kändes segare än originalet. Jag vet inte om en vanlig damask hade klarat att töjas på det viset.
Nu är jag klar, och verktyget verkar vara av hyvens kvalitet och håller säkert 40 damasker till.
Jag vet inte när jag kommer att ha nytta av det igen, med största säkerhet kommer jag aldrig att slita ut det. Om någon vill låna det så skicka PM så kan vi se om det kan ordnas. Jag och verktyget bor i Bohuslän.
Nu är jag klar, och verktyget verkar vara av hyvens kvalitet och håller säkert 40 damasker till.
Jag vet inte när jag kommer att ha nytta av det igen, med största säkerhet kommer jag aldrig att slita ut det. Om någon vill låna det så skicka PM så kan vi se om det kan ordnas. Jag och verktyget bor i Bohuslän.
Redigerat:
På min micra jag hade var man tvungen att demontera hela drivaxeln. Och självklart, när man själv pysslar med sin egen bil så blev det lite strul. Men vi var ändå två, och det tog nästan 2 timmar hela operationen.
Klicka här för att svara