Vi renoverade badrummet i fjol. Vi önskade en stor inkallad spegel ovan handfatet.
De senaste tiden märkte jag att spegeln fick en randig mönster på flera ställe. Dessutom ser jag några liten gråa fläck som jag kan inte ta bort. Jag kanske anade de ränder innan, men nu är allt det klart synligt.
Kan det vara monteringsfel? (Jag menar fel med limm/fog val, eller kanske fel typ av spegel monterades) Vad kan man göra med det? Försöker ta några bilder imorgon...

Kanske är fukt som påverkat spegeln. Är spegeln gjord/avsedd för badrum?

Det var beställt specifikt till badrummet, men man vet aldrig. Badrums entreprenören sa att det är någon speciell spegel, för att man kan inte kalla in vilken spegel som helst.

[Här kommer några bilder. Del av ett modernt badrum med matta kakelväggar och förvaring sett genom dörrspringan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern badrum med frostat glasfönster, spegel och handfat med tandborste och tandkräm.
Skapa konto
En bild av ett fönster med frostat glas och en del av en vit köksinredning.
Skapa konto

drbodyjr drbodyjr skrev:
[Här kommer några bilder.[bild] [bild] [bild]
Det ser ut som spegeln är satt i fix. Rätt metod är något lim avsett för glas. Det finns speglar som tål fix. Det verkar inte din ha gjort.

Är det mest när det är fuktigt det lyser igenom eller även när det är torrt?

Inget jättejobb att knacka ner spegeln, skrapa och montera en ny.

Ja där skymtar något randigt på spegeln. Ta detta med firman som har sålt och monterat spegeln.
Kanske är det lim som har påverkat spegeln.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Det ser ut som spegeln är satt i fix. Rätt metod är något lim avsett för glas. Det finns speglar som tål fix. Det verkar inte din ha gjort.

Är det mest när det är fuktigt det lyser igenom eller även när det är torrt?

Inget jättejobb att knacka ner spegeln, skrapa och montera en ny.
Ses när det är torrt också (det visar bilden), men mest synlig efter att vi badade/duschade....

E etompau skrev:
Ja där skymtar något randigt på spegeln. Ta detta med firman som har sålt och monterat spegeln.
Kanske är det lim som har påverkat spegeln.
Det misstänker jag med.

drbodyjr drbodyjr skrev:
Ses när det är torrt också (det visar bilden), men mest synlig efter att vi badade/duschade....
Ränderna är högst troligt spår från Fixkammen när man kammade ut fix innan montering. Skulle därför spontant gissa på att spegeln inte tålde fix så rätt metod hade varit glaslim. Finns massa olika limsorter som passar till glas. Tyvärr är inte kakellim en av dom…

Jag gjorde misstaget att limma upp en spegel på kakel.
Gissar att limmet inte var avsett för spegelglas för med åren har limränderna börjat synas mer och mer.
Drog det som en korv höger till vänster uppifrån och ner :(

om man nu ändå monterar en spegel infällt i kaklet förstår jag inte varför man limmar öht? Min spegel sitter endast i mjukfogen runt spegel. Speglarna har suttit där i 15år nu. Använde någon tunn foam för att få spegeln på rätt djup. Monteringen är inget jag hittat på själv, det var antingen kakelgubben eller spegelgubben som tipsade om det.

P
Hur byter man ut en spegel som är fastlimmad, finns det något annat sätt än hammare?

Vår spegel är fastsatt med PL400, inga ränder.
Att få ner en fastlimmad spegel oavsett lim/fix utan att den går i bitar är nog hart när omöjligt, killgissar jag...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.