8 243 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Monteringsanvisningen till Elit altandörrs handtag felaktig
Vi har just köpt två nya altandörrar från Elitfönster med "beslagspaket 5", dvs in- och utvändigt handtag samt låscylinder på insidan (Noppe London). Eftersom beslagen inte var standard på lagerförd vara från Bygghemma där vi köpte dörrarna, får vi montera dem själva. Jag undrar om någon har en monteringsanvisning att dela med sig av eftersom den vi fick var urusel. På ena sidan av pappret fanns en beskrivning av vad beslagspåsen innehåller och på den andra sidan fanns sid 2 av monteringsanvisningen.
Det finns en borrmall man skall klippa ut och vika runt dörren och borra igenom, käckt tyckte vi och vek till. Men dörren har inte 90*-vinklar, utsidan sticker ut så skall man pressa pappret och följa dörrens konturer eller sträcka det så det blir en triangel av luft mellan papper och dörrkanten undrade vi? Det verkade konstigt så vi tittade till litet och måtten såg underliga ut. Borrhålen skulle vara 10 mm enligt ritningen och det var de - nästan. Det längsta måttet på ritningen var angivet till 57,5 mm men visade sig vara 54 i verkligheten. Ritningen är märkt "Skala 1:1" men vi tror att någon råkat klicka i "fit to page" när de skrivit ut den och då fått den nedskalad till 94%.
Sedan har de kopierat ihop innehållsdeklarationen med monteringsanvisningen och tappat bort en sida och använt en kopiator som smutsar ned pappret. Jag trodde att Elit hade någon sorts "exklusivitetsstämpel" men det här drar ju ned intrycket. Om de inte ens kan använda en kopiator hur kan jag då lita på att de kan köra fönstermaskinerna? Suck.
Det finns en borrmall man skall klippa ut och vika runt dörren och borra igenom, käckt tyckte vi och vek till. Men dörren har inte 90*-vinklar, utsidan sticker ut så skall man pressa pappret och följa dörrens konturer eller sträcka det så det blir en triangel av luft mellan papper och dörrkanten undrade vi? Det verkade konstigt så vi tittade till litet och måtten såg underliga ut. Borrhålen skulle vara 10 mm enligt ritningen och det var de - nästan. Det längsta måttet på ritningen var angivet till 57,5 mm men visade sig vara 54 i verkligheten. Ritningen är märkt "Skala 1:1" men vi tror att någon råkat klicka i "fit to page" när de skrivit ut den och då fått den nedskalad till 94%.
Sedan har de kopierat ihop innehållsdeklarationen med monteringsanvisningen och tappat bort en sida och använt en kopiator som smutsar ned pappret. Jag trodde att Elit hade någon sorts "exklusivitetsstämpel" men det här drar ju ned intrycket. Om de inte ens kan använda en kopiator hur kan jag då lita på att de kan köra fönstermaskinerna? Suck.
Jag monterade nyligen en elitfönster-dörr med beslagspaket 2 (tror jag det var). Tyckte också den mallen man fick med var tveksam. Att vika den runt dörrbladet fick jag inte att stämma. Jag använde mallen som vägledning, men kontrollmätte mot beslaget innan jag borrade.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Mejla Elit och be dom skicka monteringsanvisning på pdf. Dom verkar inte ha lagt ut den på sin hemsida konstigt nog. Men det verkar inte vara raketkirurgi.
http://www.elitfonster.se/sv/Tillval--tillbehor/Handtag--beslag/xceed-utatgaende/#ContentStart
http://www.elitfonster.se/sv/Tillval--tillbehor/Handtag--beslag/xceed-utatgaende/#ContentStart
Jag mailade Elit igår innan jag startade tråden men tänkte att de nog inte var så snabba på att svara som jag önskar, speciellt inte så här i semestertider. Det var därför jag startade tråden, och som varning ifall någon köper samma sak som vi och följer mallen utan att kontrollmäta innan.
Vi har inte fått något svar från Elit än men maken tillverkade en egen borrmall i trä och borrade upp hålen på egen hand och monterade sedan handtag och lås. Slutet gott, allting gott.
Klicka här för att svara