Hallå,
Håller på med vinden och ska börja montera takpanel liggande i snedtak. Har köpt Garbos panelclips och hade lite frågor.

1) Måste man börja från ett visst håll, nere eller uppifrån?
2) Om jag börjar nedifrån ska första panelen ha fjädern eller noden uppåt?
3) Sätter jag upp en takpanel och trycker in clipsen i noden och spikar? Känns trångt att även spika fast clipsen med hammaren. Så små clips. Ska man köra med pistol istället?
Isf vad?

/ TW

Jag har inte panelat en del med clips, dock inte just i tak, men principen är i alla fall: a) Sätt dit bräda 1; b) fäst bräda 1 med clips i noten; c) tryck in bräda 2 i noten på 1; d) fäst bräda 2 med clips i noten o s v.
Obs att den första brädan måste fästas på något annat sätt i fjädersidan. Ska du ha någon list i övergången tak/vägg är det bara att spika igenom där listen kommer att täcka.

Följdaktligen:
1) Jag skulle gå nedifrån och upp, för det innebär att när man trycker i en bräda i noten på föregånde gör man det uppifrån och ned, vilket borde vara enklare än motsatsen.
2) Noten uppåt.
3) Ja, det är lite trångt. Jag brukar använda spikdrivare för att inte riskera att slå märken i brädan.

Spika så att du får noten nedåt då syns springan mindre mellan not och fjäder, så det blir uppifrån och ned. Jag har kört en del med dessa clips, men kör nu uteslutande med deras modell som man skruvar och speciellt i tak är det enklare att skruva.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.