1 456 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Montering Geberit Duofix efter felmonterqr avloppsrör
Gissar detta borde vara bäst forum för denna typ av fråga, men hjälp mig gärna om det ör fel.
Vi har fått ett avloppsrör monterat lite för långt ut från väggen, 32 cm. Vi var inte mer insatta när det utfördes, men har fått kompensation för det. Dock har jag själv också lyckats kapa vattentillförseln för nära väggen (15cm).
Såg på någon Geberit-video att dom hade extrakongress bultar som dom använde själva vid lite knepiga montage (Reno/massa gamla rör bakom osv).
Vi har golvvärme och vill inte borra i golvet. (Samtliga videos och instruktioner verkar borra neråt i golvet för att fästa benen).
Vad finns det för alternativ?
1. Montera stöd via plåtreglar som man fäster i sidoväggarna.
2. Mura ut två stöd vinkelrätt ut från väggen hela väggen upp till överkant på fixturen, och fäst skruvarna in i dom.
3. Mura ut väggen så den kommer på rekommenderat avstånd till bakkant på fixturen, men ändå lämna vattenröret så man kan ansluta en koppling som är åtkomlig och som man kan fånga läckage från?
Vilka mer kan finnas, vilken/vilka är bäst/vilka är smartast/ minst jobb men ändå ”rätt”?
Ska ringa Geberit imorgon måndag, men som vanligt på helgen man har tid med sånt här.
Vi har fått ett avloppsrör monterat lite för långt ut från väggen, 32 cm. Vi var inte mer insatta när det utfördes, men har fått kompensation för det. Dock har jag själv också lyckats kapa vattentillförseln för nära väggen (15cm).
Såg på någon Geberit-video att dom hade extrakongress bultar som dom använde själva vid lite knepiga montage (Reno/massa gamla rör bakom osv).
Vi har golvvärme och vill inte borra i golvet. (Samtliga videos och instruktioner verkar borra neråt i golvet för att fästa benen).
Vad finns det för alternativ?
1. Montera stöd via plåtreglar som man fäster i sidoväggarna.
2. Mura ut två stöd vinkelrätt ut från väggen hela väggen upp till överkant på fixturen, och fäst skruvarna in i dom.
3. Mura ut väggen så den kommer på rekommenderat avstånd till bakkant på fixturen, men ändå lämna vattenröret så man kan ansluta en koppling som är åtkomlig och som man kan fånga läckage från?
Vilka mer kan finnas, vilken/vilka är bäst/vilka är smartast/ minst jobb men ändå ”rätt”?
Ska ringa Geberit imorgon måndag, men som vanligt på helgen man har tid med sånt här.
Redigerat:
Skrivit på mobilen, lite sköna stavningsförslag sänkte kanske intrycket:KJD skrev:
Gissar detta borde vara bäst forum för denna typ av fråga, men hjälp mig gärna om det ör fel.
Vi har fått ett avloppsrör monterat lite för långt ut från väggen, 32 cm. Vi var inte mer insatta när det utfördes, men har fått kompensation för det. Dock har jag själv också lyckats kapa vattentillförseln för nära väggen (15cm).
Såg på någon Geberit-video att dom hade extrakongress bultar som dom använde själva vid lite knepiga montage (Reno/massa gamla rör bakom osv).
Vi har golvvärme och vill inte borra i golvet. (Samtliga videos och instruktioner verkar borra neråt i golvet för att fästa benen).
Vad finns det för alternativ?
1. Montera stöd via plåtreglar som man fäster i sidoväggarna.
2. Mura ut två stöd vinkelrätt ut från väggen hela väggen upp till överkant på fixturen, och fäst skruvarna in i dom.
3. Mura ut väggen så den kommer på rekommenderat avstånd till bakkant på fixturen, men ändå lämna vattenröret så man kan ansluta en koppling som är åtkomlig och som man kan fånga läckage från?
Vilka mer kan finnas, vilken/vilka är bäst/vilka är smartast/ minst jobb men ändå ”rätt”?
Ska ringa Geberit imorgon måndag, men som vanligt på helgen man har tid med sånt här.
- ”extrakongress bultar” => ”extrabultar”
blir det tillräckligt stabilt om jag fixerar hela riggen med enbart stålreglar mot sidoväggarna? Då skulle jag slippa mura och då blir det lättare komma åt till stumpen av spolvattenröret.KJD skrev:
Vi ska ha tätskikt och klinker innan vi monterar riggen, jag vill bara mäta och bestämma och förstå hur det måste monteras så man inte gör några fler misstag i wc-grenen
Ny har jag läst den nordiska varianten av bruksanvisningen där dom visar fästen för vägg i nederdelen också. Åtminstone delvis framsteg för mitt lite udda fall.KJD skrev:
blir det tillräckligt stabilt om jag fixerar hela riggen med enbart stålreglar mot sidoväggarna? Då skulle jag slippa mura och då blir det lättare komma åt till stumpen av spolvattenröret.
Vi ska ha tätskikt och klinker innan vi monterar riggen, jag vill bara mäta och bestämma och förstå hur det måste monteras så man inte gör några fler misstag i wc-grenen![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det enda rätta... gör om gör rätt 
Bila upp avloppet och flytta det samt skarva på skyddsröret och dra om slangen i detta så allt räcker upp dit det ska kopplas i fixturen.
Fäst fixturen som den ska, bakåt i väggen både uppe och nere.
Då slipper du även minska på utrymmet i rummet.
Sorry men detta är det enda som gäller för ett bra korrekt resultat som man kan sova gott om nätterna med.
(Förstår bara inte hur den som drog upp avloppet tänkte.)
Bila upp avloppet och flytta det samt skarva på skyddsröret och dra om slangen i detta så allt räcker upp dit det ska kopplas i fixturen.
Fäst fixturen som den ska, bakåt i väggen både uppe och nere.
Då slipper du även minska på utrymmet i rummet.
Sorry men detta är det enda som gäller för ett bra korrekt resultat som man kan sova gott om nätterna med.
(Förstår bara inte hur den som drog upp avloppet tänkte.)
Jo, kan hålla med. Men gränsen för scope creep är nådd för längesen. Vi har dock så många m2 så ingen fara, möjligtvis att man inte lurar ögat dock.Paul-Staffanstorp skrev:
Det enda rätta... gör om gör rätt
Bila upp avloppet och flytta det samt skarva på skyddsröret och dra om slangen i detta så allt räcker upp dit det ska kopplas i fixturen.
Fäst fixturen som den ska, bakåt i väggen både uppe och nere.
Då slipper du även minska på utrymmet i rummet.
Sorry men detta är det enda som gäller för ett bra korrekt resultat som man kan sova gott om nätterna med.
(Förstår bara inte hur den som drog upp avloppet tänkte.)
Du som kan, hur fäster man näst bäst fixturen? Vilka alternativ ovan efter bilning genom golvvärmeslingorna är att föredra
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det säger du och ska ändå lägga mer pengar än nödvändigt genom att mura upp bakom etc. och sen göra någon icke godkänd lösning när det kostar typ gratis att hugga upp avloppet och flytta det rätt samt gjuta igen golvet... 😮KJD skrev:
Jaja, du gör som du vill... lycka till.
Förstår inte var i det skulle vara en ickegodkänd lösning, att göra en vägg tjockare kan väl knappast vara otillåtet?Paul-Staffanstorp skrev:
Att fixera i sidled är jag bara ute efter att göra om tillverkaren har en lösning på det.
Jag har hållit på och hackat rätt mycket i betong, men skulle ändå verkligen dra mig för att bila upp när det ligger vattenburen golvvärme. Hackansnett på en mm och hela golvet 14m2 får göras om.
Jag var bara ute efter en lösning. Sen går jag nog den säkra vägen och kanske smidigare vägen, efter en lång och mödosamma ökenvandring. 😅
Kanske är de mer hackan som gäller här .. jag vet inte mer själv.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Njae jag syftade mest till att den fixturen ska fästas bakåt och jag har iaf aldrig hört om någon annan lösning.KJD skrev:
Förstår inte var i det skulle vara en ickegodkänd lösning, att göra en vägg tjockare kan väl knappast vara otillåtet?.
Att fixera i sidled är jag bara ute efter att göra om tillverkaren har en lösning på det.
Jag har hållit på och hackat rätt mycket i betong, men skulle ändå verkligen dra mig för att bila upp när det ligger vattenburen golvvärme. Hackansnett på en mm och hela golvet 14m2 får göras om.
Jag var bara ute efter en lösning. Sen går jag nog den säkra vägen och kanske smidigare vägen, efter en lång och mödosamma ökenvandring. 😅
Kanske är de mer hackan som gäller här .. jag vet inte mer själv.
Deras TEK variant fästes åt sidorna.
Sen blir det ju inte så bra att skarven på skyddsröret kommer hamna i väggen du tänker bygga upp.
Trodde även att du hade koll på var golvvärmen ligger sedan det bilades upp senast och det bör ju inte ligga golvvärme bakom avloppet men om du nu skulle misslyckas så går det ju att reparera så man inte måste göra om hela golvet.
Ok, TEk-varianten har jag inte sett, men får kolla upp.Paul-Staffanstorp skrev:
Njae jag syftade mest till att den fixturen ska fästas bakåt och jag har iaf aldrig hört om någon annan lösning.
Deras TEK variant fästes åt sidorna.
Sen blir det ju inte så bra att skarven på skyddsröret kommer hamna i väggen du tänker bygga upp.
Trodde även att du hade koll på var golvvärmen ligger sedan det bilades upp senast och det bör ju inte ligga golvvärme bakom avloppet men om du nu skulle misslyckas så går det ju att reparera så man inte måste göra om hela golvet.
Jag mockade en vägg som slutade innan spolvattenröret, så skarven går fritt, även om den hamnar bakom vår ”fejkvögg”. Det är också ett källarbadrum, med oisolerad platta och bara tätskikt på golvet + uppvik.
Har dokumenterat slingorna så får gräva fram den bilden och fundera. Hur skarvar man golvvattenslang och får det ”godkänt”? Är det ett undantag i våtrumsintyget då?
Är nära den berömda ”väggen” (mentala) för hur mkt mer utmaningar jag klarar.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ok...KJD skrev:
Ok, TEk-varianten har jag inte sett, men får kolla upp.
Jag mockade en vägg som slutade innan spolvattenröret, så skarven går fritt, även om den hamnar bakom vår ”fejkvögg”. Det är också ett källarbadrum, med oisolerad platta och bara tätskikt på golvet + uppvik.
Har dokumenterat slingorna så får gräva fram den bilden och fundera. Hur skarvar man golvvattenslang och får det ”godkänt”? Är det ett undantag i våtrumsintyget då?
Är nära den berömda ”väggen” (mentala) för hur mkt mer utmaningar jag klarar.
Värmerör får ha dolda skarvar men visst med de förutsättningar du skriver nu och allt är i sten så är det kanske lite överdrivet att lägga energi på vissa saker.
Hittade bilden och det ser lovande ut, slangen är hela 4 maskor bort på armeringsnätet 👍.Paul-Staffanstorp skrev:
Ska försöka hitta bilden med hur djupt huvudröret låg, för och se om jag kan vinkla avsticket. Krävs det att man skarvar in ngt nytt på huvudledningen slänger jag ner.
Plattsättaren kommer i nästa vecka. Då måste jag räkna på snabbetong också.
Tack ändå för pepp 👊
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Man ska alltid använda speciellt rotbruk och inte vanlig betong nör man gjuter igen badrumsgolvet då vanlig betong tar för lång tid att torka med krympningar och problem som kan uppstå med detta. 😉KJD skrev:
Hittade bilden och det ser lovande ut, slangen är hela 4 maskor bort på armeringsnätet 👍.
Ska försöka hitta bilden med hur djupt huvudröret låg, för och se om jag kan vinkla avsticket. Krävs det att man skarvar in ngt nytt på huvudledningen slänger jag ner.
Plattsättaren kommer i nästa vecka. Då måste jag räkna på snabbetong också.
Tack ändå för pepp 👊
Jag ville inte vara tjurig med din vägglösning men att flytta avloppet känns mycket enklare och då får du en bra lösning för en korrekt infästning som kommer att hålla.
Dock får du ju skarva skyddsröret och dra om slangen så den når upp i fixturen där den ska direktkopplas.
Jag uppskattar dina kommentarer. Det här är lösningar. Skarven blir ok då den hamnar på rätt sida tätskiktet (vi ska ha en kaklad fejkfront). Kanske skulle man tänka på att ha lite fall ocher skvallerrör bakom fejk-fronten.Paul-Staffanstorp skrev:
Man ska alltid använda speciellt rotbruk och inte vanlig betong nör man gjuter igen badrumsgolvet då vanlig betong tar för lång tid att torka med krympningar och problem som kan uppstå med detta. 😉
Jag ville inte vara tjurig med din vägglösning men att flytta avloppet känns mycket enklare och då får du en bra lösning för en korrekt infästning som kommer att hålla.
Dock får du ju skarva skyddsröret och dra om slangen så den når upp i fixturen där den ska direktkopplas.
Har en certad vvs-firma som gör finliret.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Nja... korrekt men ändå inte för din fejkfront är väl inte demonterbar om det börjar läcka 🤔KJD skrev:
Man ska alltid ha en skvallerfunktion under toalettstolen så eventuellt läckage från fixturen kan ta sig ut.





