11 679 läst ·
12 svar
12k läst
12 svar
Montering avloppsrör toalett - har rörmokaren anpassat avståndet?
Hej,
vi totalrenoverar badrum med nya väggar, golvet är uppdraget osv... Rörmokaren har varit där och monterat avloppsrören, vi ska lägga på golvskivor (22 mm standard för badrum), därpå kommer sedan en våtrumsmatta (Forbo).
Vad jag inte förstår är hur han har placerat wc-avloppsröret... det ska ju sticka upp 40 mm ur färdigt golv, eller hur? Vi ska placera en Gustavsberg 6400, alltså en standard S-lås toa. Som röret är placerat nu, kommer det ju inte ens sticka upp ur golvet.
Kan någon med branschvana snälla ge en uppskatting av läget? Det finns möjlighet att lätt placera om röret, dvs lyfta upp genom att flytta tvärregeln det är fäst vid samt förkorta metallbandet som fäster röret vid regeln. Tacksam för svar!!!
vi totalrenoverar badrum med nya väggar, golvet är uppdraget osv... Rörmokaren har varit där och monterat avloppsrören, vi ska lägga på golvskivor (22 mm standard för badrum), därpå kommer sedan en våtrumsmatta (Forbo).
Vad jag inte förstår är hur han har placerat wc-avloppsröret... det ska ju sticka upp 40 mm ur färdigt golv, eller hur? Vi ska placera en Gustavsberg 6400, alltså en standard S-lås toa. Som röret är placerat nu, kommer det ju inte ens sticka upp ur golvet.
Kan någon med branschvana snälla ge en uppskatting av läget? Det finns möjlighet att lätt placera om röret, dvs lyfta upp genom att flytta tvärregeln det är fäst vid samt förkorta metallbandet som fäster röret vid regeln. Tacksam för svar!!!
Trycka dit en till rörbit, men då har ju den biten inte samma avslutning som röret på bilden? Det kanske inte är nödvändigt..? Sen ska väl ett vaselin eller annat fett dit mellan rörbitarna? Jag är ju ingen rörmokare, det enda jag vill är att inget ska gå fel
Det har suttit en plastpåse på röret, ingen fara, jag tog bort den då jag fotade.
Det är ett 110 rör. Eftersom rörmokaren inte fixerat den sista biten, utgår jag ifrån att det inte behövs, men fackkunniga här kanske gör på annat sätt?
Det har suttit en plastpåse på röret, ingen fara, jag tog bort den då jag fotade.
Det är ett 110 rör. Eftersom rörmokaren inte fixerat den sista biten, utgår jag ifrån att det inte behövs, men fackkunniga här kanske gör på annat sätt?
Har för mig det ska vara en rak bit till WC. Visst, glidmedel / silikon. Ring hem till rörmokaren och fråga hur det var tänkt. Du har ju ändå betalt för tjänsten, eller ska.L LyckansHus skrev:Trycka dit en till rörbit, men då har ju den biten inte samma avslutning som röret på bilden? Det kanske inte är nödvändigt..? Sen ska väl ett vaselin eller annat fett dit mellan rörbitarna? Jag är ju ingen rörmokare, det enda jag vill är att inget ska gå fel
Tror inte heller det behövs fixeras, men jag hade..
Håller inte @Krille77 på med detta.
Kommer säkert snart svar, lyssna inte så noga på mig.
den produkten du länkade till Stefan, om man sätter dit den sticker ju rören upp alldeles för långt ur golvet? Är det ingen som tror att det räcker att bara lyfta upp befintligt rör? Eller SKA det på ett till rör för att toaletten ska kunna anslutas?
Hittade ett gammalt inlägg, Krillermann var det visst hen jag tänkte på hette:
Då återstår bara toaletten som man självklart monterar med en WC-vinkel. Varför? Jo för enkelhetens skull. Kapa ner den till 6cm ovan golv efter allt är färdigt. Det finns allt för många val av "porslins-gud" på marknaden idag. Och vill man ha valfriheten så monterar man denna då alla varianter passar! Oavsett "italiensk-designad" eller "billagste-möjliga-ala-bauhaus" Och gummimuffen i tidigare inlägg, som passar på ett 110mm rör, har jag aldrig gillat. Det blir bara problem med den! Och för förespråkarna av denna gummimuff: så blir det bättre och man gör installationen för samma peng då man slipper dubbla 110x45º böjar i golvet = nästan samma kostnad!
Nu verkar länken inte längre fungera men kanske något liknande detta?
Ska enligt säkrVatten sticka upp 30-60 ifall du ska ha matta.
Då återstår bara toaletten som man självklart monterar med en WC-vinkel. Varför? Jo för enkelhetens skull. Kapa ner den till 6cm ovan golv efter allt är färdigt. Det finns allt för många val av "porslins-gud" på marknaden idag. Och vill man ha valfriheten så monterar man denna då alla varianter passar! Oavsett "italiensk-designad" eller "billagste-möjliga-ala-bauhaus" Och gummimuffen i tidigare inlägg, som passar på ett 110mm rör, har jag aldrig gillat. Det blir bara problem med den! Och för förespråkarna av denna gummimuff: så blir det bättre och man gör installationen för samma peng då man slipper dubbla 110x45º böjar i golvet = nästan samma kostnad!
Nu verkar länken inte längre fungera men kanske något liknande detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska enligt säkrVatten sticka upp 30-60 ifall du ska ha matta.
Redigerat:
Kanon, tack för alla svar! Tycker också den eller de produkterna rekommenderade här verkar mer rimliga än den futtiga krök som rörmokaren placerat dit. Men ska ta ett snack med honom imorn, rörfirman jag jobbar med har väldigt gott rykte och kanske har vi missat något här 
Klicka här för att svara