13 485 läst ·
17 svar
13k läst
17 svar
Montering av vägguttag utomhus
Sida 1 av 2
Jag ska montera ett vägguttag på verandan och ett utanför källardörren. Men hur får jag lämpligast fram kablarna till uttagen? Till verandan är det ju inga jättebekymmer, borra igenom väggen på lämpligt ställe, inte överdrivet tjockt. Men hur går jag igenom källarväggen på ca 30 cm?
Det är betong...
Hyr/låna en riktig borrhammare, Hilti eller liknande.
Borrhammare!! om det är betongvägg 
Jag tror det kan vara en god ide att borra med liten lutning utåt, kanske 5-10°, så att ev vatten på ledningen (regn eller kondens) rinner ut ur väggen/huset istället för inåt.
På utsidan skulle man sen av samma skäl dra kabeln nedåt mot uttaget, men då blir uttaget i sig självt mer utsatt för fukt. En lösning kan vara att dra kabeln nedåt sen en u-böj så den går in i uttaget underifrån. Men om detta blir alltför fult får du istället vara noggrann med tätningen i uttaget.
Små tips, som du måhända redan hade koll på...
Jag tror det kan vara en god ide att borra med liten lutning utåt, kanske 5-10°, så att ev vatten på ledningen (regn eller kondens) rinner ut ur väggen/huset istället för inåt.
På utsidan skulle man sen av samma skäl dra kabeln nedåt mot uttaget, men då blir uttaget i sig självt mer utsatt för fukt. En lösning kan vara att dra kabeln nedåt sen en u-böj så den går in i uttaget underifrån. Men om detta blir alltför fult får du istället vara noggrann med tätningen i uttaget.
Små tips, som du måhända redan hade koll på...
Jag hade tänkt att borra så att jag kommer ut bakom uttaget, så att inga kablar kommer synas. Jordfelsbrytare fick jag installerad häromdagen av elektrikern när han kopplade in golvvärmen.
Glöm inte att sätta uttaget minst 160cm över marken. Detta är kravet för utomhusuttag enligt min elpulare.
jeppe
jeppe
Jag tror det kravet faller bort om det finns JFB, men jag kan ha fel.jeppeknaster skrev:
Men jag tycker ändå att det är en bra ide att sätta uttagen utomhus så högt som det är praktiskt (och estetiskt) möjligt. Mindre risk för skador på uttag och kabel och mindre risk för att vatten (snö?) kan stänka in och få JFB att lösa i onödan.
Nej, krävs förregling eller lås under 160, jag är dessutom osäker på om det är 160 eller 170.Mikael_L skrev:Jag tror det kravet faller bort om det finns JFB, men jag kan ha fel.
Men jag tycker ändå att det är en bra ide att sätta uttagen utomhus så högt som det är praktiskt (och estetiskt) möjligt. Mindre risk för skador på uttag och kabel och mindre risk för att vatten (snö?) kan stänka in och få JFB att lösa i onödan.
Råd:Risken för barnolycksfall kan begränsas genom att uttagen
- utgörs av s.k. petskyddade uttag eller
- placeras minst 1,7 m över golv eller mark eller
- är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller
- är blockerade eller
- är försedda med självstängande, självlåsande lock.
Elsäkerhetsverket
- utgörs av s.k. petskyddade uttag eller
- placeras minst 1,7 m över golv eller mark eller
- är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller
- är blockerade eller
- är försedda med självstängande, självlåsande lock.
Elsäkerhetsverket
Då kan man väl säga att kraven är uppfyllda om man gör något av det eftersom ordet eller avslutar varje åtgärd?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men det ska väl var OCH jordfelsbrytare.
Prototypen
Prototypen