7 052 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Montering av IKEA-kök, reglarna?
Jag har köpt ett IKEA-kök. Vi har själva monterat skåpen men två killar ska sätta upp det, de säger att det ska ta dem två dagar. En av dem är proffs, rekommenderad av IKEA, den andre är nog en medföljande kompis.
Jag är förvånad över att reglarna som köket ska vila på är så tunna, 2 x 4,5 cm,.
Kan verkligen hela köket + en lång tung granitskiva vila på dessa tunna , bräckliga pinnar?
De har dels lagt en regel längs väggen som baksidorna av skåpet vilar på. Sedan har de byggt en ställning av samma tunna reglar under skåpen.
Räcker det verkligen med så tunna reglar?
Skulle verkligen vara tacksam för era synpunkter!
Vi ska inte använda IKEAs-stödben. De räcker inte. Har tvingats höja upp skåpen lite pga ett tilluftsrör under skåpen.
Mvh
Marilyn
Jag är förvånad över att reglarna som köket ska vila på är så tunna, 2 x 4,5 cm,.
Kan verkligen hela köket + en lång tung granitskiva vila på dessa tunna , bräckliga pinnar?
De har dels lagt en regel längs väggen som baksidorna av skåpet vilar på. Sedan har de byggt en ställning av samma tunna reglar under skåpen.
Räcker det verkligen med så tunna reglar?
Skulle verkligen vara tacksam för era synpunkter!
Vi ska inte använda IKEAs-stödben. De räcker inte. Har tvingats höja upp skåpen lite pga ett tilluftsrör under skåpen.
Mvh
Marilyn
Regeln är nog ok. Du borde vara mera intresserad av hur dem fäster regeln till väggen. Det är nästan alltid den svaga punkten. Hur långa och tjocka är skruvarna som fäster regeln till väggen. Är det rätt typ av plugg till det materialet som väggen är byggd av? Är det rätt dimension av pluggen till skruven?Marilyn skrev:Jag har köpt ett IKEA-kök. Vi har själva monterat skåpen men två killar ska sätta upp det, de säger att det ska ta dem två dagar. En av dem är proffs, rekommenderad av IKEA, den andre är nog en medföljande kompis.
Jag är förvånad över att reglarna som köket ska vila på är så tunna, 2 x 4,5 cm,.
Kan verkligen hela köket + en lång tung granitskiva vila på dessa tunna , bräckliga pinnar?
De har dels lagt en regel längs väggen som baksidorna av skåpet vilar på. Sedan har de byggt en ställning av samma tunna reglar under skåpen.
Räcker det verkligen med så tunna reglar?
Skulle verkligen vara tacksam för era synpunkter!
Vi ska inte använda IKEAs-stödben. De räcker inte. Har tvingats höja upp skåpen lite pga ett tilluftsrör under skåpen.
Mvh
Marilyn
Glömde en sak till angående pluggen. Se till att skruvens längd är längre än regelns tjocklek + pluggens längd. Dvs att skruven verkligen går genom _hela_ pluggen och sticker ut lite. Annars försämras bärkraften drastisk.Marilyn skrev:
Konstigt att dom byggde ett regelverk under skåpen.
Har Du en bra läckt skruvad i väggen och
en plats byggde sparklåda så blir det stabilt.
Dom måste ju ändå göra sparklådan varför
inte göra den från början.
Inga bilder?
Och proffs finns det lite överallt
Säkert några 100 här.
Mvh Putte
Har Du en bra läckt skruvad i väggen och
en plats byggde sparklåda så blir det stabilt.
Dom måste ju ändå göra sparklådan varför
inte göra den från början.
Inga bilder?
Och proffs finns det lite överallt
Säkert några 100 här.
Mvh Putte
Snickaren tyckte inte att det behövdes några IKEA-ben. Han säger att det blir bättre så här. Och ställningen han byggt ser rätt stabil ut.
Jag såg att han hade rejäla skruvar.
Har ju hört talas om folk som fått köksskåpen i huvudet... Såg ni senaste Plus?
Köket var alldeles renrakat när vi satte igång. Gamla reglarna var borta. Vet inte varför de strök med när vi röjde...
Stort tack till er alla!
Mvh
Marilyn
Jag såg att han hade rejäla skruvar.
Har ju hört talas om folk som fått köksskåpen i huvudet... Såg ni senaste Plus?
Köket var alldeles renrakat när vi satte igång. Gamla reglarna var borta. Vet inte varför de strök med när vi röjde...
Stort tack till er alla!
Mvh
Marilyn
Klicka här för att svara