Jag har en Electrolux frys (FZFF240/EUE2644MFW), där avfrostningen inte fungerar. Jag har köpt ny termostat, i ett försök att lösa det. När jag nu ska montera den blir jag konfunderad över hur den är monterad från början. Som syns på bilden sitter båda sensorerna monterade på samma rör, brevid varandra. Ska det verkligen vara så? Om det är rätt, kan någon, kanske @electroluxaren eller @torbeno, förklara varför?

• Fryslåda, istäckt, synliga elektriska komponenter, ledningar, improviserad isolering med aluminiumfolie, behöver avfrostning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på frys med modellinformation, tekniska specifikationer, tillverkarens detaljer och säkerhetsmärkningar, tillverkad i Ungern.
    Skapa konto
  • Elkopplare i plastpåse med etiketter och streckkoder på träbord. Recyclingmärkt påse, kanske termostatkomponent.
    Skapa konto
A
S svahnf skrev:
Jag har en Electrolux frys (FZFF240/EUE2644MFW), där avfrostningen inte fungerar. Jag har köpt ny termostat, i ett försök att lösa det. När jag nu ska montera den blir jag konfunderad över hur den är monterad från början. Som syns på bilden sitter båda sensorerna monterade på samma rör, brevid varandra. Ska det verkligen vara så? Om det är rätt, kan någon, kanske @electroluxaren eller @torbeno, förklara varför?
Det där är klixon, de fungerar som automat säkringar. Om inte automatiken fungerar och det blir för varmt. De kan iofs gå sönder även om det inte är vanligt. De sitter oftast på returen, gasröret. Så monteringen på bild är inte direkt fel. Prova och byt men jag tror inte att det hjälper.

electroluxaren skrev:
Det där är klixon, de fungerar som automat säkringar. Om inte automatiken fungerar och det blir för varmt. De kan iofs gå sönder även om det inte är vanligt. De sitter oftast på returen, gasröret. Så monteringen på bild är inte direkt fel. Prova och byt men jag tror inte att det hjälper.
Tack för svar! Då får jag helt enkelt montera ihop och testa. Slingan mäter 350 ohm, så det borde ju inte vara där problemet ligger.

A
S svahnf skrev:
Tack för svar! Då får jag helt enkelt montera ihop och testa. Slingan mäter 350 ohm, så det borde ju inte vara där problemet ligger.
Nä det är nått med automatiken, löser klixonen för många gånger tappar den funktionen. Är det dessutom dålig kvalitet på den så. Vet inte var ungrarna tar dessa ifrån. Lägsta anbudsgivare låter troligt. Men nu har ju rumänerna tagit över så nu blir det andra bullar...

• Gilla
svahnf
  • Laddar…
Hej

Hoppas en vänlig själ kan hjälpa till .

Har en electrulux frys EUE9000X som inte kyler.

Jag har inga värde alls på termostaten/säkring överhettning. Har bara signal mellan blå och vit kabel.

Värmeslingan visar 333ohm

Kompressorn hörs men går inte riktigt. Har mätt mellan polerna på kompressorn och de visar 10ohm. Jag har även spänning ditt.

Har även öppnat upp kretskortet en röd diod lyser vet inte om det är normalt ?

Har spänning från kretskortet till kompressorn.

Tack på förhand

Någon som har förslag?

• Etiketten på en Electrolux-frys med serienummer och produktinformation synlig.
    Skapa konto
  • Närbild på ett öppet kretskort från en Electrolux-frys, där en röd diod lyser bland andra komponenter och kablar.
    Skapa konto
  • Öppnad Electrolux frys med exponerad värmeslinga, multimeter och skruvmejsel på frysgolv, ledningar anslutna för felsökning.
    Skapa konto
  • Två beige och vita elkablar med anslutningar ligger på ett vitt underlag, relaterade till problem med en Electrolux frys som inte kyler.
    Skapa konto
antingen har gasen gått ur
eller så är det växelriktaren på kompressorn

båda är vanliga fel
och inget av dessa går att reparera längre

D Det Ni inte visste skrev:
antingen har gasen gått ur
eller så är det växelriktaren på kompressorn

båda är vanliga fel
och inget av dessa går att reparera längre
Kan man kontrollera det på nåt sätt ?

Jag hade 10 ohm mellan de olika stiften på kompressorn.

Om du menar styrkort på kompressorn när du säger växelriktaren så finns de att beställa.

Jag har försökt koppla 230v direkt till kompressorn den brommar till 😀

10ohm är normalt på denna trefasare
så kopplar du 3fas kanske dengår annars har den skurit

D Det Ni inte visste skrev:
10ohm är normalt på denna trefasare
så kopplar du 3fas kanske dengår annars har den skurit
Hur gör man det 😀?

O osama_m skrev:
Hej

Hoppas en vänlig själ kan hjälpa till .

Har en electrulux frys EUE9000X som inte kyler.

Jag har inga värde alls på termostaten/säkring överhettning. Har bara signal mellan blå och vit kabel.

Värmeslingan visar 333ohm

Kompressorn hörs men går inte riktigt. Har mätt mellan polerna på kompressorn och de visar 10ohm. Jag har även spänning ditt.

Har även öppnat upp kretskortet en röd diod lyser vet inte om det är normalt ?

Har spänning från kretskortet till kompressorn.

Tack på förhand

Någon som har förslag?
Ja det är helt korrekta värden.

O osama_m skrev:
Hur gör man det 😀?
vet du inte detta så skall du inte pröva
hur eller hur är det antingen kompressorn eller inverterkortet som är väldig dåliga på dessa ungerska skitskåp
fanns utbytesenheter (kompressor å kort) för en 5-6 tusen, men tror att de inte går att få tag på längre.
tyvärr ställer kompressorstyrningen till det annars hade du kunnat byta till vilken kompressor som helst

så skall du få igång detta (förutsatt att det inte är gasläcka) så får du såga upp väldigt försiktigt ryggen och gräva fram förångaren och fästa en termostat på denna , termostaten kan du bara låta hänga nånstans eller limma fast på ett godtyckligt ställe, därefter får du byta till en konventionell kompressor och ansluta denna till termostat och elmatning
igen elektronik öht får du behålla utan den skall kasseras i avsett kärl på återvinningen.
Nackdelen med detta är att förutom det blir fult som fan att inte innerbelysningen fungerar
Man bör nog även inse att risken för att misslyckas inte kan nog underskattas

Redigerat:
returen returen skrev:
hur eller hur är det antingen kompressorn eller inverterkortet som är väldig dåliga på dessa ungerska skitskåp
fanns utbytesenheter (kompressor å kort) för en 5-6 tusen, men tror att de inte går att få tag på längre.
tyvärr ställer kompressorstyrningen till det annars hade du kunnat byta till vilken kompressor som helst

så skall du få igång detta (förutsatt att det inte är gasläcka) så får du såga upp väldigt försiktigt ryggen och gräva fram förångaren och fästa en termostat på denna , termostaten kan du bara låta hänga nånstans eller limma fast på ett godtyckligt ställe, därefter får du byta till en konventionell kompressor och ansluta denna till termostat och elmatning
igen elektronik öht får du behålla utan den skall kasseras i avsett kärl på återvinningen.
Nackdelen med detta är att förutom det blir fult som fan att inte innerbelysningen fungerar
Jag försöker leta upp just en sådan lösning en ny inverter kort och kompressorn. Men det är inte bara . Alternativ ska lämna inverter kortet för felsökning. Jag har demonteras allt som går att demonteras nu. Men man kan inte se tydligt var felet är.

Hade varit skönt att veta om det är elektroniken eller kompressorn.

returen returen skrev:

• Närbild på en kompressor med ett gult klistermärke innehållande varningar och teknisk information för refrigerant R600a, tillverkad i Italien.
    Skapa konto
  • Elektronisk kretsmodul i plastkapsling med kablar anslutna på ett bord.
    Skapa konto
  • Elektroniskt kretskort med olika komponenter, inklusive kondensatorer, motstånd och kopplingar, ligger på ett vitt bord bredvid en skruvmejsel.
    Skapa konto
  • Kretskort med komponenter som kondensatorer, motstånd och kopplingar hålls i en hand. Bakgrund av trägolv.
    Skapa konto
Men vad är du ute efter??

returen returen skrev:
Men vad är du ute efter??
Hitta eventuellt felet och laga det.

Har de i sett och de säljs inte längre, vilket kommer innebära att frysen och kylen behöver bytas ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.