Jag har en Electrolux frys (FZFF240/EUE2644MFW), där avfrostningen inte fungerar. Jag har köpt ny termostat, i ett försök att lösa det. När jag nu ska montera den blir jag konfunderad över hur den är monterad från början. Som syns på bilden sitter båda sensorerna monterade på samma rör, brevid varandra. Ska det verkligen vara så? Om det är rätt, kan någon, kanske @electroluxaren eller @torbeno, förklara varför?
Det där är klixon, de fungerar som automat säkringar. Om inte automatiken fungerar och det blir för varmt. De kan iofs gå sönder även om det inte är vanligt. De sitter oftast på returen, gasröret. Så monteringen på bild är inte direkt fel. Prova och byt men jag tror inte att det hjälper.S svahnf skrev:Jag har en Electrolux frys (FZFF240/EUE2644MFW), där avfrostningen inte fungerar. Jag har köpt ny termostat, i ett försök att lösa det. När jag nu ska montera den blir jag konfunderad över hur den är monterad från början. Som syns på bilden sitter båda sensorerna monterade på samma rör, brevid varandra. Ska det verkligen vara så? Om det är rätt, kan någon, kanske @electroluxaren eller @torbeno, förklara varför?
Tack för svar! Då får jag helt enkelt montera ihop och testa. Slingan mäter 350 ohm, så det borde ju inte vara där problemet ligger.electroluxaren skrev:
Nä det är nått med automatiken, löser klixonen för många gånger tappar den funktionen. Är det dessutom dålig kvalitet på den så. Vet inte var ungrarna tar dessa ifrån. Lägsta anbudsgivare låter troligt. Men nu har ju rumänerna tagit över så nu blir det andra bullar...S svahnf skrev: