Byggahus.se
Jag ska häkta av några radiatorer i kåken medan jag renoverar. Jag behöver således proppar/pluggar enligt bilden nedan. Kruxet är att jag tror det finns 2 olika gängor som ligger väldigt nära varandra i dimension. Det finns en äldre variant och en nyare. Mina radiatorrör är i stål från 1972. vanliga gröna stålrör alltså. Kan det då vara G10-gänga?
 
  • En rostig termostatventil på ett elementrör, slitna detaljer, vitmålad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag har bara råkat på avvikande gänga på termostat två gånger i mitt yrkesliv.

Däremot så är det vanlig 10-gänga på stålröret som termostaten är monterad på.

Köp vanlig radiatorpropp och prova på termostaten som på bilden. Det kommer nog passa.

https://www.bauhaus.se/radiatorpropp-g10-krom-2-pack

Metallisk rördel, troligen en koppling, med invändig gänga och sexkantig ytterform för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sist jag köpte på bauhaus fick jag fel gänga. jag fick en gänga med nästan identisk innerdiameter men med fel stigning. Det är ju såklart lätt att kontrollera gängan på bauhaus proppar. Det är ju bara ta med en hona och kolla om det passar.
 
Krilleman
Ska du ta med dig termostaten menar du?!
 
Inte trmostaten. Jag har väl andra hongängor liggande.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag ska häkta av några radiatorer i kåken medan jag renoverar. Jag behöver således proppar/pluggar enligt bilden nedan. Kruxet är att jag tror det finns 2 olika gängor som ligger väldigt nära varandra i dimension. Det finns en äldre variant och en nyare. Mina radiatorrör är i stål från 1972. vanliga gröna stålrör alltså. Kan det då vara G10-gänga?
Den där ventilen behöver inte proppas, bara ta av termostaten så är den avstängd.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Den där ventilen behöver inte proppas, bara ta av termostaten så är den avstängd.
Tack för tipset. Men mina ventiler är inte täta.
 
O Olf Oggler skrev:
Tack för tipset. Men mina ventiler är inte täta.
Då hade jag bytt dem så sparar du energi på köpet.
 
De ska bytas. Kanske. Om det inte blir golvvärme i den delen av kåken. Det är inte bestämt ännu. Men nu först och främst måste radiatorerna bort och ledningarna pluggas utan dropp.
 
O Olf Oggler skrev:
De ska bytas. Kanske. Om det inte blir golvvärme i den delen av kåken. Det är inte bestämt ännu. Men nu först och främst måste radiatorerna bort och ledningarna pluggas utan dropp.
Ta bort ventilen och sätt G10 propp på röret? Blir något lite lättare att renovera då man inte behöver bry sig om ventiler.
 
För att förtydliga min fråga. Det är alltså gängan på överfallsmuttern till kontätningen överst på bilden som jag undrar över. Är det G10. Vad heter den andra gängan som ligger väldigt nära i dimension?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.