2 658 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Montering av fläkt i kök
Hej,
Jag ska montera en 30 kg tung fläkt i mitt kök. Enligt manualerna till fläkten ska tre skruvar fästas för att hålla fast fläkten.
Min fråga är följande:
Väggen som skruvarna ska monteras på består av ett första lager av kakel om ca 3mm som sitter på en gipsskiva om 6mm. Bakom gipsväggen finns även en obs-skiva om 6 mm. Till fläkten medföljer plugg och vanliga skruvar, är det tillräckligt för väggen ska hålla upp den tunga fläkten eller bör jag istället köpa expanderskruv i samma storlek som medföljande skruv och plugg?
Tack på förhand!
Jag ska montera en 30 kg tung fläkt i mitt kök. Enligt manualerna till fläkten ska tre skruvar fästas för att hålla fast fläkten.
Min fråga är följande:
Väggen som skruvarna ska monteras på består av ett första lager av kakel om ca 3mm som sitter på en gipsskiva om 6mm. Bakom gipsväggen finns även en obs-skiva om 6 mm. Till fläkten medföljer plugg och vanliga skruvar, är det tillräckligt för väggen ska hålla upp den tunga fläkten eller bör jag istället köpa expanderskruv i samma storlek som medföljande skruv och plugg?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Ja, OSB-skivan är endast 6mm tjock.
På OSB-skivan har jag skruvat fast en 6mm gipsskiva.
På gipsskivan sitter ett 3mm tjockt kakel.
Uppdatering av information gällande vikt av fläkt, den väger 23 kg och inte 30 kg,
Skulle du ändock rekommendera att jag använder expanderingsskruvar?
På OSB-skivan har jag skruvat fast en 6mm gipsskiva.
På gipsskivan sitter ett 3mm tjockt kakel.
Uppdatering av information gällande vikt av fläkt, den väger 23 kg och inte 30 kg,
Skulle du ändock rekommendera att jag använder expanderingsskruvar?
Produkter som diskuteras i tråden