Men i Saxnäs har ni väl aldrig någon fukt :) Värre är det här ute vid kusten. Om det nu är Saxnäs i västerbotten du bor? Min fru har ställe i Vilhelmina så jag vistas en del i dessa trakter och där rostar inte bilar och möglar inte hus :)

Om man läser lite olika artiklar och rapporter så verkar det lite delade meningar om och vid vilken temperatur det blir meningsfullt med ångspärr. Även ventilationen ifrågasätts ibland men jag tror att det är i mera i södra Sverige där fuktigheten i uteluften är skadligt hög. Ska man kunna ventilera bort fukten gäller ju att luften som kommer in är torrare. Men det verkar vara väldigt delade meningar om just detta och alla har sina argument. Men jag tror dock att det är ett mindre problem i Norrland.

Nu kommer det här inte att bli ett parkeringsgarage där bilarna körs ut och in dagligen utan i första hand ett mekgarage och förvaring av en sommarbil. Med andra ord kommer nog inte så mycket fukt in utifrån. Det kommer inte heller att bli rinnande vatten. Jag siktar på att ha en grundvärme på rumt 10 grader via golvvärme. Till att börja med blir det en liten elkasett som står för värmen. Vi har pratat om bergvärme och då får jag överväga en kulvert från huset.

/Mats

Exakt.torrt som satan här. Förutom en månad i röten. Men har bott mitt vuxna liv i Norge i bodö och där är det inte brist på fukt. Plast är nog inte att rekommendera vid 10 grader då du kan få omvänd fukt vandring vid höst och vår med resultat fukt på fel sida plast. Men en ångbroms är nog det jag skulle föreslå dig. Själv blir det var garage med 16 grader. Snickeridel med tot 80kvm och ev loft med ingång utifrån. Hoppas jag inte förvirrar/Simon snickare

Nej du förvirrar inte alls för jag kan inte bli mer förvirrad just när det gäller plast och ventilation :) Ja ska man snickra vill man nog ha lite varmare än om man ska meka kan jag tänka mig. Men jag tänkte kanske blåsa på lite extra värme de gånger jag ska vara där.

/Mats

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.