Jag är i färd med att sätta upp vindduk på garagebygget. Har hela tiden tänkt mig att rulla ut duken horisontellt runt garaget. Problemet med det blir att duken inte räcker på höjden utan jag måste skarva på med en bit och då kommer inte skarven över en regel som den ska enligt instruktionen. Är det möjligen vettigare att fästa duken lodrätt uppifrån och ner istället. Det känns som det blir mer skarvar då men å andra sidan går det att få dom över reglar. Någon som vet hur man brukar göra och vad som blir bäst?

/Mats

Antingen lägger du in nått att skarva på eller så köper du en tape anpassad din duk. Eller sätter lodrätt. Allt fungerar.

Vilka höjder har du regelpå?

Gissar lösvirke med stolpar upp till överkant takstol.

Oj vad snabbt ni svara. Väggreglarna är 3,50 med syll under och hamnarband ovanpå. Ja lösvirke och inga kottlingar. Tänker att spikreglar både på in och utsida ersätter kottlingar. Mätte med duken mellan reglarna och det stämmer inte så bra. Det krävs bara 10 cm överlapp vid skarv på regel men det bli nog 40 cm vid varje skarv. Nu är väl en rulle vindduk inte hela världen i den totala kostnaden. Men tejpa är kanske ett alternativ. En extra regel på tvären är jag mindre lockad av.

Mats

Extra regel förstår jag att du skippar. Tänkte om du har liggande 45 innan vindduk. Tejp är ju enklast Men kör på en som är ägnad åt ändamålet.

Men om du har spikregel på utsidan så har du ju en regel där. Isolerar du innifrån?

D Daniel 109 skrev:
Men om du har spikregel på utsidan så har du ju en regel där. Isolerar du innifrån?
Det ska väl klämmas mellan 2 reglar för att funka?

Det går ju att sätta en tun läkt på insidan. Men jag tror det räcker att häfta. Isoleringen ger ju lite tryck också. Det är ju inte fuktspärren vi pratar om, där är det högre krav.

Jo det ska vara en klämlist på de stående reglarna och sedan en vågrät spikregel på det. Men jag lutar åt att hänga upp väven lodrätt då jag tror att det blir enklast. Väven ska även upp på takstolen en bit och det får jag för mig bli enklare om jag sätter upp den våd för våd. Sedan måste det ju snittas upp för takstolstassen. Jag har en takfotslösningen helt klar för mig. Blir bara förvirrad när jag läser alla argument för och emot ventilation i takfoten.

/Mats

Hur kör du takfotrn tänkte du? Är det klimatvind eller bara vindavledare och isolering ut mot Takfot?

Ingen klimatvind utan isolering ut mot takfoten. Blir det luftspalt så blir det vindavledare. Men just luftspalten i takfoten tycks de lärde tvista om. En del tycks mena att det räcker med gavelventiler. Även ångspärren på insidan menar somliga är onödig när man inte har full värme. Det finns mycket skrivet och forskat men inga entydiga svar.

Mats

Om du har fuktspärr kan du ha mycket begränsad ventilation på vinden. Du behöver inte ens ventilerna.

En luftspalt mellan isolering och takduk blir det så klart oavsett. Har frihängande takduk utan rote. Däremot har jag råspont på takstolstassarn för utseendets skull och för att instruktionerna för takduken angav det.

Mats

Det låter bra . Sen ventiler i gavlar och plastat om du håller garaget varmt. Blir en del fukt i garage,speciellt på vintern när du inte vill ha daggpunkten mitt i tak isoleringen med kondens som följd. Och några ventiler I garaget med så du får vädra ut fukten,ev avfuktare om du har billig el. Kallvind är inget farligt med rätt ventilation. Har man påväxt har man för hög fuktighet på vind och måste justera ventilation på loft. Antingen med bättre lutning eller med mindre om m an har mycket fuktig luft utifrån. Ska själv bygga garage till våren på samma sätt som du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.