2 684 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Montera väggskåp på vägg av sand och damm...
Hade samma problem när jag byggde om köket. Huset är från 1925 och gjort i tegel och puts. När vi tog bort det gamla köket och kaklet följde putsen på halva väggen med. Stora kratrar! Vi löste det genom att sätta 22mm spånskiva över hela köksväggen på vilken vi sedan monterade skåpen.
// WM
// WM
Jag har också bott i en sådan lägenhet och renoverat köket. Det svarta pulvret med sten i som väggarna är byggda av heter slaggplattor, fick jag lära mig då.
När jag satte upp mitt kök använde jag både en list under skåpen och kompletterade skåpen med två extra fästpunkter till genom att stoppa in en list inuti dem också. Jag hade IKEA-skåp och vände dem helt enkelt upp och ner och satte en list i det som då blev överkanten. I nederkanten hamnade originalbeslagen. Så varje skåp fick 4 skruvar varav i alla fall 3 fastnade oftast. Använd så långa skruvar du kan, men akta dig, för mina väggar var bara typ 8 cm tjocka.
Ett trick som jag kom på var också att spackla i Plastic Padding i hålen om de blev allt för yviga. Sedan i med plugg och skruva innan det hunnit torka. Då fastnar det faktiskt.
Sedan kan man ju utnyttja möjligheten att fästa ihop skåpen med varandra med små skruvar på tvären inuti dem.
Inget av mina skåp har ramlat ner och jag bodde där i 9 år efter renoveringen.
/Ulrica
När jag satte upp mitt kök använde jag både en list under skåpen och kompletterade skåpen med två extra fästpunkter till genom att stoppa in en list inuti dem också. Jag hade IKEA-skåp och vände dem helt enkelt upp och ner och satte en list i det som då blev överkanten. I nederkanten hamnade originalbeslagen. Så varje skåp fick 4 skruvar varav i alla fall 3 fastnade oftast. Använd så långa skruvar du kan, men akta dig, för mina väggar var bara typ 8 cm tjocka.
Ett trick som jag kom på var också att spackla i Plastic Padding i hålen om de blev allt för yviga. Sedan i med plugg och skruva innan det hunnit torka. Då fastnar det faktiskt.
Sedan kan man ju utnyttja möjligheten att fästa ihop skåpen med varandra med små skruvar på tvären inuti dem.
Inget av mina skåp har ramlat ner och jag bodde där i 9 år efter renoveringen.
/Ulrica
Tack Ulrica! Slaggplattor! Nu har jag äntligen fått ett namn på eländet som mina väggar består av... Ibland så undrar jag om det inte är tapeterna som håller kåken ihop...
// WM
// WM
Hade det problemet tidigare när jag använde slagborr. Vid senaste renoveringen investerade jag i en bra borrhammare och nya fina betongborr. Gick igenom sten och allt så det var inga som helst problem att få hålen på rätt ställe.Doh skrev:
Dock tror jag våra väggar kan vara något fastare än era (behövs lite mer än en tandpetare för att ta hål).
Klicka här för att svara