Byggahus.se

Montera underlagsduk inifrån

1. G
    Medlem · 68 inlägg

grubbleur

Medlem
    Hej! Jag har en äldre loge på ca 40 kvm som jag planerar att isolera och inreda till hemmakontor. Där ligger idag ett P8 eternittak i hyggligt skick, monterat på en grov läkt, ca 3x3 tum i bra skick (kärnvirke, stenhård). Ingen papp, ingen råspont, inget undertak alls. Jag vill förstås undvika att byta taket om det inte är nödvändigt, men samtidigt skydda isoleringen från inträngande fukt via eventuella sprickor i eterniten.

Jag vet att man kan sätta oljehärdad board mellan takstolarna, men det blir förstås glipor där boarden möter takstolarna i varje fack. Jag fick tipset av en snickare att använda underlagsduk istället och spänna mellan takstolarna i överkant. Då skulle det bli underlagsduk överallt förutom där läkten möter takstolarna. Jag har tänkt montera tunna lister i varje fack för att duken ska luta bort från takstolarna.

Min fråga är förstås vad experterna på detta forum tror om idén? Jag förstår ju att det är konceptuellt fel att ha underlagsduk med hål i, men med tanke på att taket är tätt borde det ju inte bli mycket fukt att tala om. Jag har varit uppe och lyst med ficklampa på taket inifrån i allehanda väder senaste året och förutom en sprucken platta som ska bytas är det helt tätt även i kraftig regn och blåst. Jag har heller inte märkt någon kondens att tala om, men det kanske inte kommer förren isoleringen är på plats?

Tänkt konstruktion: Eternit, läkt (3x3 tum), diffusionsöppen underlagsduk, isolering 170 mm, isolering på tvären 70 mm, plast, gles, träpanel.

Redigerat 25 apr 2016 10:52
  2. G
    Medlem · 68 inlägg

grubbleur

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.