Hej.
Har precis bytt altandörr och ska montera tröskelbleck men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Bifogar 2 bilder.
Har sett en del som kör med underbleck till fönster att ha som tröskelplåt.
Ska jag låta bläcket gå in under salningen, alltså såga upp i den där jag kapat för 15 grader. har gjort den lite för lång.
De vanliga tröskelblecket är bara ca 6 cm så det går inte ner till altanen, likaså om jag ska ha fönsterbleck där. Då bör jag ha ngt under? Ursäkta om jag förklarar dåligt, men tacksam för all hjälp jag kan få.
mvh/Jonathan

• Altan med ny altandörr och synlig tröskel där tröskelblecket ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörr utan tröskelbleck som visar glipan mellan dörren och altangolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jontston skrev:
Hej.
Har precis bytt altandörr och ska montera tröskelbleck men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Bifogar 2 bilder.
Har sett en del som kör med underbleck till fönster att ha som tröskelplåt.
Ska jag låta bläcket gå in under salningen, alltså såga upp i den där jag kapat för 15 grader. har gjort den lite för lång.
De vanliga tröskelblecket är bara ca 6 cm så det går inte ner till altanen, likaså om jag ska ha fönsterbleck där. Då bör jag ha ngt under? Ursäkta om jag förklarar dåligt, men tacksam för all hjälp jag kan få.
mvh/Jonathan
Lite gammal tråd men bör du inte haft sekundärtätning i botten? :thinking: Ser ut som det kan dra in vatten oavsett bleck.

D
Vad är sekundärtätning?

jag har ett skjutdörrsparti som står på grundmuren och idag är det bara drevat med fogskum. Ska pilla ut träklossarna som användes när partiet ställdes dit men jag funderar på vad jag mer behöver göra. Partiet livar med grundmuren.

D Derbyboy skrev:
Vad är sekundärtätning?

jag har ett skjutdörrsparti som står på grundmuren och idag är det bara drevat med fogskum. Ska pilla ut träklossarna som användes när partiet ställdes dit men jag funderar på vad jag mer behöver göra. Partiet livar med grundmuren.
https://www.kdcab.se/sekundartatning-under-fonster/ här kan du se exempel.
Svårt att göra sekundärtätning efter.
Skulle försöka få in ett expanderande tätningsband alternativt inplastad drevremsa (helst båda) och foga med en lämplig utefog.
:)

• Gilla
Victor Persson
  • Laddar…
D
Hmmm ja det där hade ju varit trevligt att veta innan man monterade.

D Derbyboy skrev:
Hmmm ja det där hade ju varit trevligt att veta innan man monterade.
Det löser du på bästa sätt ändå enligt ovan :) Blir fortfarande bättre än 99% av fallen ;) (ingen källa på den:geek:)

D
Partiet är typ 23 cm brett. Ska jag karva bort lite fogskum och trycka Ett sånt där expanderande band?

skummet jag använda expanderade inte vilket var viktigt när det var ett aluminiumparti.

D
23 cm djupt såklart :)

D Derbyboy skrev:
23 cm djupt såklart :)
Fast egentligen håller väl fogskummet tätt? Borde ju expanderat så att inget vatten kan trycka in? Ingen expert på fogskum.
Men vet att man kan använda fogskum istället för vanlig drevning. Om det ersätter ett tätningsband kan jag tyvärr inte svara på. :thinking:

D
Hoppas :)

tack för input

• Gilla
Kultypjämt
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hoppas :)

tack för input
Nemas problemas!
Ska själv installera två altandörrar här inom en snar framtid. (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.