1 483 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Montera tilluftsventilation i eternitfasad
Jag har ett hus från 1920-talet med självdrag, där fönster av tidigare ägare byts ut mot isolerfönster utan ventilation och där det således inte finns någon ordentlig ventilation på övervåningen. Den dåliga ventilationen har också troligtvis bidragit till förhöjd fukthalt på vinden och mikrobiell tillväxt där. Min första tanke hade varit att montera tilluftsventilation i ytterväggarna samt förstärka självdraget mekaniskt. Huset uppvärms i nuläget med pellets. Det som ytterligare försvårar det hela är att huset har eternitplattor som fasad där man även täckt denna fasad med ny träpanel. Så nu vet jag inte vad som är bäst, försöka få till ventilation via väggarna eller via hål i de rel nya fönsterna. Bör tilläggas att jag själv inte är händig nog eller har tid att göra detta själv.
Är det någon som har förslag på vad som blir bäst?
Ta bort en bit eller hela undre gummilisten på nått fönsterN ninnit skrev:Jag har ett hus från 1920-talet med självdrag, där fönster av tidigare ägare byts ut mot isolerfönster utan ventilation och där det således inte finns någon ordentlig ventilation på övervåningen. Den dåliga ventilationen har också troligtvis bidragit till förhöjd fukthalt på vinden och mikrobiell tillväxt där. Min första tanke hade varit att montera tilluftsventilation i ytterväggarna samt förstärka självdraget mekaniskt. Huset uppvärms i nuläget med pellets. Det som ytterligare försvårar det hela är att huset har eternitplattor som fasad där man även täckt denna fasad med ny träpanel. Så nu vet jag inte vad som är bäst, försöka få till ventilation via väggarna eller via hål i de rel nya fönsterna. Bör tilläggas att jag själv inte är händig nog eller har tid att göra detta själv.
Klicka här för att svara