Ska sätta in en takdusch hemma, en Hafa Duo, med två infästningspunkter.
Hur skulle ni ha gjort, limma eller skruva?

Vill helst inte göra hål i tätskiktet i duschen, å andra sidan vill nog inte frugan eller barnen få en takdusch i huvudet. Har kollat in Glabete, men de rekomenderar en fästyta på minst 5cm2. Brickorna jag fått med har ca 4cm2, och medskickade skruvar.

Har gipsvägg, och tyvärr ingen regel där jag vill sätta duschen. Alternativet jag ser är att öppna upp väggen bakom, i tvättstugan, och sätta in två kortreglar där fästena hamnar. Tvättstugan behöver ändå renoveras någon gång, men ligger längre fram i planeringen.

Tacksam för bra tips!

Hafa-Duo-Duschset-369872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle skruvat.

Det är väl viss risk att man tar tag i stången/röret när man står på ett ben och tvättar fötterna, och då vill man inte, som du skriver, få hela härligheten i handen.

Är det bara gips (och kakel) skulle jag använda molly-pluggar.
Med gott om tätgucka blir det nog tillräckligt tätt.

limma fast den som den är! om ni vill ha större yta att limma så skruva fast ett par stora rostfria karosseribrickor på fästpunkterna, sedan limmar du fast den.

jag skulle inte kört med molly, är nog jäkligt svårt att täta långsiktigt.

+ finns det molly som inte rostar?

Kottla och skruv!
Fast jag hade börjat med att limma om kaklet sitter bra och underlaget är modernt.

Om du skruvar så räcker rödplugg gott. Hitta en rostfri skruv på 5,5-6,0 så drar det bra.
Och givetvis, snåla inte med silikonet :)

alligator plugg är grymmt bra använder bara detta vid badrums montering :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.