Har ett nyrenoverat badrum där en elektriker satt dit ett uttag för stickkontakt (med lucka) avsedd för tvättmaskin. Dock så saknar min tvättmaskin stickkontakt.

Hur löser man detta smidigast? Montera en stickkontakt, om nu det ens är tillåten? Kan tänka mig krav på viss IP-klass. Eller byta ut uttaget till en kopplingsdosa typ IP65.

Vill helst montera en stickkontakt.. Men vad säger regelverket?

Till många tvättmaskiner finns sladdstället som reservdel. Då får du dragavlastning och snygg lösning

Alla nya tvättmaskiner levereras med stickkontakt, ser inga problem med att ha det! & du behöver ingen dragavlastning
På en stickpropp

tommib
Man kan också köpa ett löst sladdställ, troligen är det inte svårare än att skruva loss en liten lucka på tvättmaskinens baksida och byta sladd.

Detta sladdställ är 1,5kvmm, det funkar garanterat.
http://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/anslutningar/sladdstall-mj-25m-rkk-3g15
På bilden ser det ut som att man måste skala själv. Dessutom är det snyggt att crimpa på ändhylsor eller kabelskor beroende på hur anslutningen i maskinen ser ut. Se till att dragavlastningen blir korrekt utförd.

Kjelle säljer också färdiga sladdställ som dessutom har ändhylsor påpressade. Tyvärr är det bara 0,75kvmm. För en last som en tvättmaskin är det nog i underkant, även om det är en frihängande anslutningskabel. Jag avstår från att länka till den.

Intressant nog är denna operation helt laglig, även om det säkert står massa skit om garantin i manualen.

EDIT: Förutsättningen är förstås att uttaget sitter på en plats där uttag är tillåtna. Annars ska det bytas mot anslutningsdosa.

Redigerat:
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
tommib
Andreas117 skrev:
Alla nya tvättmaskiner levereras med stickkontakt, ser inga problem med att ha det! & du behöver ingen dragavlastning
På en stickpropp
Nu avsågs nog änden i tvättmaskinen. I stickproppen får man förutsätta att det finns en dragavlastning. Men, jo, man måste absolut ha dragavlastningar...

Problemet skulle t.ex. kunna uppstå om uttaget sitter i ett område av badrummet där uttag inte får förekomma. Nu är det väldigt långsökt eftersom det är ditsatt av en elektriker, men det är inte omöjligt. Att uttala sig så kategoriskt som du gör utan att veta förutsättningarna är lite vanskligt.

Jag inser att mitt svar ovan också är lite vanskligt, jag tänkte faktiskt inte på att uttaget kan sitta fel.

Det går inte att byta ut sladden på denna tvättmaskin trots den är ganska ny (3,5år). Sladden går in via en förseglade kabelkanal. Ingen stickpropp medföjde heller.

Antar att stickproppen måste vara klassat minst IP44 för att det ska vara godkänt?
Var hittar man en sådan. Gärna vinklad och vit

Vi får väl anta att uttaget sitter där det ska enligt reglerna och att platsen för tvättmaskinen likaså följer de krav som ställs. Det innebär att uttaget sitter i oklassat område så badrumsreglerna ställer inga allmänna krav på kapslingsklassen. Du får istället själv göra en bedömning ifall är det torrt på platsen för uttaget, vilket det normalt är. I så fall duger denna stickpropp till TM: http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp/Pr221841000

tommib
Stickproppen behöver inte vara IP-klassad. Om du skulle behöva IP44 (Zon1) får du inte ha några uttag där ändå. En helt normal vit stickpropp med sidoinföring är ok. Det hittar du t.ex. här
http://www.clasohlson.com/se/Stickpropp/Pr221841000
En vinklad stickpropp av den typen jag tror att du tänker på, http://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-jordad-stickpropp/Pr321113000 finns bara på just färdiga sladdställ eftersom den är fastgjuten på kabeln.

Är du helt säker på att sladden inte går att byta? Det brukar inte vara något problem. Vilken maskin är det?

Edit: LOL.... en minut sen med exakt samma länk...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
magnlar skrev:
Det går inte att byta ut sladden på denna tvättmaskin trots den är ganska ny (3,5år). Sladden går in via en förseglade kabelkanal. Ingen stickpropp medföjde heller.

Antar att stickproppen måste vara klassat minst IP44 för att det ska vara godkänt?
Var hittar man en sådan. Gärna vinklad och vit
Alla konsumentmaskiner har i mer än 10 år sålts med stickpropp. Sedan klipps de av vid 8-9 installationer av 10...

Vad är det för märke och modellbeteckning på din maskin? Du kan säkert få hjälp att hitta en originalsladd. Sedan måste man, som sagt, öppna maskinen för att byta sladden.

Andreas117 skrev:
På en stickpropp
Nu tänkte jag ju i änden som går in i tvättmaskinen ... Om man t.ex köper det sladdställ som tommib länkar till ovan får man ingen dragavlastning. Dragavlastning vill man ha.
Vad är det för fabrikat på tvättmaskinen?

• Gilla
Eng
  • Laddar…
Reservdelssladd till tvättmaskin med europeisk stickkontakt och färgkodade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här en reservdelssladd till en vanligt förekommande tvättmaskin.

Rent tekniskt får du inte klippa o montera på en stickkontakt eller byta sladden mot en med stickkontakt.

Det är ingrepp i apparaten och då övertar du ev CE försäkran osv.

I praktiken, med denna typen av hushållsmaskiner är det ingen risk så länge det sker på ett betryggande sätt sett ur elsäkerhetssynpunkt.

tommib
torbeno skrev:
Nu tänkte jag ju i änden som går in i tvättmaskinen ... Om man t.ex köper det sladdställ som tommib länkar till ovan får man ingen dragavlastning. Dragavlastning vill man ha.
Vad är det för fabrikat på tvättmaskinen?
Det du visar är inte (nödvändigtvis) dragavlastningen utan en genomföring. De tvättmaskiner jag har bytt sladdställ på har haft en helt normal överfallsbygel som dragavlastning där man sätter fast sitt sladdställ. Naturligtvis kan det finnas andra varianter.

Hur som, vilken modell är det? Det allra troligaste är att det på något sätt går att byta sladdstället. Annars är det lös stickpropp eller anslutningsdosa som gäller.

För lågspänningsdirektivet som är det som reglerar vanliga elektriska apparater finns det ingen "ce-försäkran" som övertas om man gör en ändring. Möjligen om man säljer varan är man ansvarig för att reglerna i direktivet fortfarande uppfylls. För eget bruk är det inga problem att göra ingrepp.

Montera en stickpropp, så hade iaf jag gjort med de förutsättningar som givits i trådstarten.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.