Hej

Håller ju på med mitt badrum och montera nytt golv.
Det är lite dragigt under golvet så för att undvika kondens har vi monterat på fuktspärr plast uppe på reglarna innan vi lägger på spångolvet. Bjälklaget har MINST cc30 eller mindre och är isolerat med 190mm isolering i varje fack. Rummet är 4m² och nu är då frågan om man då måste limma spånskivorna eller om det räcker att skruva bara. För nu ligger ju plasten uppe på reglarna och det fäster inte limmet på. Vi var lite inne på att stansa hål med en hålpipa lite här och var mot reglarna och lägga limklickar där när vi ska montera golvet.

Vad säger proffsen??

Jag hade nog först sagt att plasten ska inte vara där.

• Gilla
daugaard
  • Laddar…
E
Håller med. Skippa plasten.

Ok. Kan nån förklara varför plast eller inte plast under spångolv i badrummet? Brukar ju få väldigt kunniga motiveringar till varför och varför inte man ska göra saker och ting här inne på forumet. Jag hade tänkt köra utan plast, men sen kom farsan och skulle hjälpa till med golvsågningen och han tyckte absolut att det skulle vara plast. Så vi la på det. Nu ligger golvet och acklimatiserar sig i 2 veckor innan vi monterar fast det, så jag har 2 veckor på mig att gör rätt ang. plasten.
Det visade sig sen också att det inte är uteluft som gör att det blir dragigt, utan husets tilluftsfördelning som ligger i bjälklaget och blåser ut tempererad luft via grova VP rör bakom alla radiatorer, som "läcker" lite luft under golvet.
Så på vintern när det är kallt, så kommer den lilla luft som drar under golvet att vara varm. Ska tilläggas också att badrummet ligger på övervåning suterräng och tvättstugan ligger rakt under. Så det är inget ut mot grund eller så under golvet.

Vad ska du ha ovanpå det?

Redigerat:
T2 quicknet golvvärme och klinkers. Funderar ev. på att kasta in T2 reflecta skivor för energibesparing längst ner mot spånet.

Då är det kanske inte helt fel med reflectaskivor som styr värmen uppåt och inte ner genom spånet. Då kan jag nog skrota plasten. Det har legat dubbla spån och sen plastmatta uppe på tidigare och med samma ventilationsläckage under golvet, och det fanns inga som helst tendenser till fukt i virket eller isoleringen när jag rev upp det 30 år gamla golvet. Tack för hjälpen!

E
Jag utgår från att badrummet får ett tätskikt. En plast under golvspånet riskerar då att stänga in fukt och skapa problem. Golvvärmen kommer ju även värma nedåt och minska risken för kondens.

Ja. Det ska på en våtrumsförsegling som jag kommer anlita en plattsättare att installera. Jag sköter snickeriet själv och sätter upp golv och väggar, sen får plattsättaren ta över det sista. Återigen, tack för all hjälp. Skönt med sånna här ställen när man är lite osäker!

Yes dubbla tätskikt ej bra :)
Av samma anledning ej plast på yttervägg i badrum.

smiler skrev:
Yes dubbla tätskikt ej bra :)
Av samma anledning ej plast på yttervägg i badrum.
Kanon! Det var bra att veta! Det satt nämligen plast mot "ytterväggen" (Vägg mot förråd och grannradhus) som jag tänkt återställa! Då skrotar vi plasten även där och spara den nyinköpta rullen till framtida projekt. :-) Tack för infon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.